2022-10-24, 21:22
Medlem
En sak jag frågat flera gånger genom åren är,
vet någon varför föräldrarna var sena tillbaka från landstället just denna söndag, det hade typ aldrig hänt tidigare.
Dessutom om Helenas mor som det första hon säger är "henne ser vi aldrig mer"
Har aldrig fått en förklaring till detta, aldrig sett ett ord till svar, bara påståenden.
Vet att alla blir jäkligt irriterade nu men
sålde dom henne?
Citera
2022-10-24, 23:53
Medlem
Var det lyckat av polisen att använda sej av SSI gruppen ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwwdlO/polisen-anvande-honungsfalla-for-att-losa-helena-mordet

Känslan ger vid hand att det är 2 Gm.
Citera
2022-10-25, 02:02
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är en (1) dörr: Att Helena aldrig kom hem.

Om man samlar ihop allt det som är känt, tyder precis ALLT på att Helena aldrig kom hem. Alla inom polisen och rättsväsendet tycks vara av samma åsikt. Likaså GW Persson. Fynden utmed skogsstigen talar sitt tydliga språk, ringarna likaså. Men det som faktiskt talar allra mest för att Helena aldrig kom hem, är ju ”Killarna” i bilen på Hällristningsvägen. OM Helena verkligen skulle ha kommit hem, skulle ”Killarna” ha sett henne. Ulrika har varit tydlig med vilken väg de brukade gå hem, och det är också den vägen (stigen) som hon hänvisade polisen till på söndagen. OM Helena verkligen skulle ha kommit hem, skulle hon alltså ha kommit på skogsstigen, kommit ut på lekplatsen, sneddat höger över densamma (i hennes riktning sett) och sedan kommit upp på gång-/cykelvägen vid vändplatsen längst ner på Hällristningsvägen. Sträckan som Helena då skulle ha varit synlig för ”Killarna” på vägen mot entrédörren, uppgår till cirka 40 meter! De 40 meterna skulle ha tagit cirka 20 till 25 sekunder att gå. Det finns inte på kartan att ”Killarna” skulle ha missat Helena under så lång tid – och särskilt inte när hon skulle ha gått diagonalt mot dem! Och ”Killarna” satt ju där från cirka 01:50 till strax efter 03:00 enligt polisförhöret (7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf (sverigesradio.se)). Jag vågar påstå att Helena aldrig kom hem. Helt enkelt.

Så bara för att två killar sitter i en bil fram till kl 03 gör att hon aldrig kom hem till 100% fakta.
Ungdomar i den åldern i en bil, mitt i natten kan väl ha missat henne, sen nästa scenario, tänk om hon passerade först efter 0301, eller tänk om hon mot förmodan gick en annan väg.
Citera
2022-10-25, 02:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Så bara för att två killar sitter i en bil fram till kl 03 gör att hon aldrig kom hem till 100% fakta.
Ungdomar i den åldern i en bil, mitt i natten kan väl ha missat henne, sen nästa scenario, tänk om hon passerade först efter 0301, eller tänk om hon mot förmodan gick en annan väg.

Ja, precis så. Lägger vi dessutom till "Hanna" är saken biff. Och skorna. Och ringarna. Och legan, som Pelle Jenvén pekade ut var den hittades. Och bilspåren i sanden. Och rivstartmärket.

Hur skulle "Killarna" ha kunnat missa Helena om hon hade kommit gående cirka 40 meter fullt synlig i minst 20 sekunder mer eller mindre rakt framför dem (och mot dem), när de hann se bilen köra förbi två gånger under cirka 1,5 till 2 sekunder varje gång?

Oavsett vilken väg Helena än skulle ha gått hem, skulle hon dels ha varit fullt exponerad för "Killarna", dels ha gått in entrévägen - bara 35 meter framför "Killarna" i full gatubelysning.

Om man har varit på platsen flera gånger och stegat och mätt, får man en annan bild än om man inte har varit där och stegat och mätt. Jag HAR varit där - många gånger! Varför inte se mig som en tillgång?
Senast redigerad av Ugglan. 2022-10-25 kl. 02:30.
Citera
2022-10-25, 02:31
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ja, precis så. Lägger vi dessutom till "Hanna" är saken biff. Och skorna. Och ringarna. Och legan, som Pelle Jenvén pekade ut var den hittades. Och bilspåren i sanden. Och rivstartmärket.

Hur skulle "Killarna" ha kunnat missa Helena om hon hade kommit gående cirka 40 meter fullt synlig i minst 20 sekunder mer eller mindre rakt framför dem (och mot dem), när de hann se bilen köra förbi två gånger under cirka 1,5 till 2 sekunder varje gång?

Oavsett vilken väg Helena än skulle ha gått hem, skulle hon ha gått in entrévägen - bara 35 meter framför "Killarna" i full gatubelysning.

Om man har varit på platsen flera gånger och stegat och mätt, får man en annan bild än om man inte har varit där och stegat och mätt. Jag HAR varit där - många gånger! Varför inte se mig som en tillgång?

Det du tydligen aldrig har varit är ung, att två ungdomar i en bil mitt i natten, en helg, inte skulle kunna missa henne är fullständigt löjligt, man spelar musik, men pratar, man tjafsar, man drömmer, att som dej stänga den dörren helt är inget annat än oproffsigt.
Citera
2022-10-25, 02:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det du tydligen aldrig har varit är ung, att två ungdomar i en bil mitt i natten, en helg, inte skulle kunna missa henne är fullständigt löjligt, man spelar musik, men pratar, man tjafsar, man drömmer, att som dej stänga den dörren helt är oproffsigt.

Men de såg en bil två gånger under sammanlagt tre till fyra sekunder med ett mellanrum på kanske tio minuter ... De satt vända åt rätt håll. De hade koll.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-10-25 kl. 02:36.
Citera
2022-10-25, 02:34
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Ju mer man laser in sej i fallet ju mer märklig blir UA, hon undanhåller någonting och har så gjort från dag 1. Sen vad och varför är frågan?
Citera
2022-10-25, 02:38
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Men de såg en bil två gånger under sammanlagt tre till fyra sekunder ... De satt vända åt rätt håll. De hade koll.

Hur kan du med 100% säkerhet uttala dej så, var du en av de som satt i bilen, annars kan du aldrig vara 100% säker. Sen som sagts, tänk om H passerade först efter kl 03, eller tänk om killarna i bilen missat tiden med 10-15 min, eller hade de "stämpelklocka" och satt vakt.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2022-10-25 kl. 02:40.
Citera
2022-10-25, 02:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hur kan du med 100% säkerhet uttala dej så, var du en av de som satt i bilen, annars kan du aldrig vara 100% säker. Sen som sagts, tänk om H passerade först efter kl 03, eller tänk om killarna i bilen missat tiden med 10-15 min, eller hade de "stämpelklocka" och satt vakt.

Tycker du att det finns någonting i polisförhöret som pekar på att "Killarna" skulle ha varit ouppmärksamma? (Att de inte såg vilken bilmodell eller bilmärke det var, förklaras av den korta tiden som de såg bilen - vilket också Jenvén påpekar i TV3.)
Citera
2022-10-25, 07:07
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Tycker du att det finns någonting i polisförhöret som pekar på att "Killarna" skulle ha varit ouppmärksamma? (Att de inte såg vilken bilmodell eller bilmärke det var, förklaras av den korta tiden som de såg bilen - vilket också Jenvén påpekar i TV3.)

Nej men ingen kan ju veta det med 100% säkerhet, det är vad jag vill ha sagt, inte du, inte jag, inte Polisen.
Citera
2022-10-25, 07:43
Medlem
Citat:
Nej men ingen kan ju veta det med 100% säkerhet, det är vad jag vill ha sagt, inte du, inte jag, inte Polisen.

Precis, ingen utom dom själva kan veta. Vilket innebär att dom i stort sett kan säga vad dom vill enligt vad dom kommit överens om sinsemellan.
Killarna i bilen tillhör ett av mina möjliga spår likaså.
Dom är två. Dom har bil. Dom befinner sig mindre än 50m från förmodad brottsplats. Vid exakt rätt tidpunkt. De sägs sitta mitt i ett villakvarter en varm natt med uppvevade rutor (?) och spela bilstereo. Har enligt utsago så pass full koll framåt så dom med precision kan se en sekundglimt av en bil 2ggr. Inga grannar som sett, hört eller gnällt om musiken? Vet man det?

Jag skulle vilja höra mer om detta.
Vilken sorts bil hade dom?
Är förhörsprotokollet det enda som avskriver dom, eller har mer undersökningar utförts? Blev det räckmacka i utredningen på grund av släktskap med polismästaren?
Citera
2022-10-25, 07:52
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Precis, ingen utom dom själva kan veta. Vilket innebär att dom i stort sett kan säga vad dom vill enligt vad dom kommit överens om sinsemellan.
Killarna i bilen tillhör ett av mina möjliga spår likaså.
Dom är två. Dom har bil. Dom befinner sig mindre än 50m från förmodad brottsplats. Vid exakt rätt tidpunkt. De sägs sitta mitt i ett villakvarter en varm natt med uppvevade rutor (?) och spela bilstereo. Har enligt utsago så pass full koll framåt så dom med precision kan se en sekundglimt av en bil 2ggr. Inga grannar som sett, hört eller gnällt om musiken? Vet man det?

Jag skulle vilja höra mer om detta.
Vilken sorts bil hade dom?
Är förhörsprotokollet det enda som avskriver dom, eller har mer undersökningar utförts? Blev det räckmacka i utredningen på grund av släktskap med polismästaren?

Det är även en infallsvinkel, att dessa bilburna ungdomar är GM, men som sagt att de givetvis kan ha missat henne eller missat 10-15 min på tiden, eftersom de enligt Ugglan stod där till 03.
Ugglans diktatorfasoner i tråden är ju oerhört tråkigt, sen även en nackdel för tråden, skribenter lämnar ju tråden pga Ugglan eller drar sej för att skriva i den.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2022-10-25 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in