2022-10-24, 17:44
Medlem
Jag är pappa till en 4årig grabb . Har ordnad ekonomi ,jobb och bostad mm. Med min sambo sedan 3 är sedan och våran hund så är vi en vanlig Svensson familj .

Biologiska Mamman till barnet och jag är skilda sedan 3 år tillbaka .

Vi gör normala saker . Badhus ,lekparker ,bio middagar och lekträffar osv. Vanliga aktiviter en typisk barnfamilj väntas göra .

. Idag ringde Socialen till mig och meddelade att förskolan har gjort en orosanmälan för att min son har sagt enligt utsago ” runka pappa”

Jag förklarar för dom att han sluddrar mycket på sina ord och det är ”Grunka” han menar från pippilångstrump . När Tommy ,Annica och Pippi leker vid en bäck och Pippi upprepar Ordet grunka när hon tar fram saker i bäcken .

Socialen har i sin tur kontaktat bio mamman . Som även hon blev förbannade på Socialen då hon har samma film hemma som sonen vill se och kör samma visa där .

Då trycker Socialen på att dom vill att umgänget ska stoppas helt under tiden mellan mig och sonen tills dess att utredning är klar och det kan ta några veckor .

Jag och sambon blir helt upprivna och tycker det är helt vansinne . Sonens rutiner och rätt att få träffa sin pappa blir lidande .

Jag har varit tvungen att ta ut min semester från och med idag några veckor framåt eftersom jag blev helt ur balans av det här och kan inte fokusera på jobbet ordentligt

Nu har jag inte ”mjukna” till historien . Utan den är så här .

Vi har ingen brottslig historik eller annan historik av Socialen .

Är det här ens rimligt av Socialen ?! Vad hade ni gjort i denna situation och alla råd och åsikter välkomnas mer än gärna // frustrerad pappa
Citera
2022-10-24, 18:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellanguld
Jag är pappa till en 4årig grabb . Har ordnad ekonomi ,jobb och bostad mm. Med min sambo sedan 3 är sedan och våran hund så är vi en vanlig Svensson familj .

Vi gör normala saker . Badhus ,lekparker ,bio middagar och lekträffar osv. Vanliga aktiviter en typisk barnfamilj väntas göra .

. Idag ringde Socialen till mig och meddelade att förskolan har gjort en orosanmälan för att min son har sagt enligt utsago ” runka pappa”

Jag förklarar för dom att han sluddrar mycket på sina ord och det är ”Grunka” han menar från pippilångstrump . När Tommy ,Annica och Pippi leker vid en bäck och Pippi upprepar Ordet grunka när hon tar fram saker i bäcken .

Socialen har i sin tur kontaktat bio mamman . Som även hon blev förbannade på Socialen då hon har samma film hemma som sonen vill se och kör samma visa där .

Då trycker Socialen på att dom vill att umgänget ska stoppas helt under tiden mellan mig och sonen tills dess att utredning är klar och det kan ta några veckor .

Jag och sambon blir helt upprivna och tycker det är helt vansinne . Sonens rutiner och rätt att få träffa sin pappa blir lidande .

Jag har varit tvungen att ta ut min semester från och med idag några veckor framåt eftersom jag blev helt ur balans av det här och kan inte fokusera på jobbet ordentligt

Är det här ens rimligt av Socialen ?! Vad hade ni gjort i denna situation och alla råd och åsikter välkomnas mer än gärna // frustrerad pappa

De måste utreda om det finns misstanke som övergrepp eller gränslöst sexuellt beteende.
Däremot låter det som överreaktion att helt stoppa umgänget om det du säger stämmer. De skall kunna erbjuda umgängestillfällen med övervakning - t ex i närvaro av mamman.
Utredningen bör gå fort om det inte ligger något mer bakom - du skall framför allt ligga på så att den inte får dra ut på tiden.

Jag undrar har socialen sagt till dig att umgänget skall stoppas? Eller är det mamman som sagt till dig att socialen sagt det?
Citera
2022-10-24, 18:14
Medlem
Dom förklarade att om inte mamman tar ett beslut då dom själva inte kan säga att hon måste . Så finns det en risk att dom placerar sonen hos en tredje part i skydd medans en utredning tar fart .

Så dom indirekt tvingad/skrämde upp henne att med ”egna ord” säga att vi måste ta en paus med umgänget under tiden .
Citera
2022-10-24, 18:40
Medlem
SkattefriZons avatar
Soctanter är galna vänsterfeminist som hatar män. Du kan bara klara det här om du spelar med i deras maktmissbruk.
Citera
2022-10-24, 19:04
Medlem
Citat:
Är det här ens rimligt av Socialen ?!

Ja, det är rimligt utifrån deras egna regler och praxis.

De har fått en orosanmälan om att ett barn far illa, och kommer då att göra allt de kan i fallet. Min erfarenhet av socialen (jag har inga egna barn, men var inblandad i ett hörn när grannens familj splittrades och Soc var inblandade) är att de kommer att göra följande:

- ta mammans parti, om det inte är uppenbart att mamman har gjort fel. Vid minsta tvivel kommer de att ta mammans parti.
- de kommer att tvinga dig till en massa saker, vare sig de är nödvändiga eller inte, vare sig de är vettiga eller inte
- de kommer inte att ge dig någon vettig chans att förklara något, utan allt du säger/skriver/gör kommer att tolkas mot dig så mycket det kan

Socialen använder alla fall de får kännedom om som verktyg för det som är viktigast för dem: sin egen anställningstrygghet. Barnen och deras välbefinnande är bara verktyg för Soc, och skulle de göra något som är bra för barnen är det bara "collateral damage" fast omvänt.
Citera
2022-10-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Ja, det är rimligt utifrån deras egna regler och praxis.

De har fått en orosanmälan om att ett barn far illa, och kommer då att göra allt de kan i fallet. Min erfarenhet av socialen (jag har inga egna barn, men var inblandad i ett hörn när grannens familj splittrades och Soc var inblandade) är att de kommer att göra följande:

- ta mammans parti, om det inte är uppenbart att mamman har gjort fel. Vid minsta tvivel kommer de att ta mammans parti.
- de kommer att tvinga dig till en massa saker, vare sig de är nödvändiga eller inte, vare sig de är vettiga eller inte
- de kommer inte att ge dig någon vettig chans att förklara något, utan allt du säger/skriver/gör kommer att tolkas mot dig så mycket det kan

Socialen använder alla fall de får kännedom om som verktyg för det som är viktigast för dem: sin egen anställningstrygghet. Barnen och deras välbefinnande är bara verktyg för Soc, och skulle de göra något som är bra för barnen är det bara "collateral damage" fast omvänt.

Ta med en advokat till varje möte och spela in varje interaktion. Håll dig lugn och svara med korta meningar.
Citera
2022-10-24, 19:19
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:

Låter ändå konstigt att de skulle ringa och säga nåt sånt. De har inte bett att få träffa dig först? Min erfarenhet (jobbat som jurist på kommun som juridiskt stöd åt tex soc handläggare) är att de först försöker få till ett möte för att pejla lite, antingen på soc eller genom hembesök. Alla soc kan väl iofs göra olika men jag ifrågasätter att de redan skulle ha bestämt sig för att begränsa umgänge etc. De måste väl rimligen mer ha menat det som upplysningsvis så kan det bli så..?

Bra att du o mamman är överens i alla fall.
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-10-24 kl. 19:22.
Citera
2022-10-24, 19:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Dom förklarade att om inte mamman tar ett beslut då dom själva inte kan säga att hon måste . Så finns det en risk att dom placerar sonen hos en tredje part i skydd medans en utredning tar fart .

Så dom indirekt tvingad/skrämde upp henne att med ”egna ord” säga att vi måste ta en paus med umgänget under tiden .
Ok, tack för svar. Jag hört liknande när det gäller människor jag känner IRL. Där kunde dock umgänge i form av träffar några timmar fortsätta genom att boendeföräldern var med hela tiden och den andra föräldern inte fick vara ensam med barnet.
Det var ingen optimal situation, men för barnet som var ganska litet var det den bästa lösningen.
Citera
2022-10-24, 21:02
Medlem
Tzatzikins avatar
Soc är inte att leka med. I synnerhet inte när de ska leka gud och ”rädda” barn som inte behöver räddas. Anlita en jurist/advokat på en gång!

Begär alltid att få samtalet med soc sammanfattat i skrift när ni pratat. Spela in alla samtal. Säg så lite som möjligt utan närvarande jurist/advokat. Svara på deras frågor men ge dem inte mer än de frågar efter. Håll dig lugn men gå inte med på något för att ”vara till lags”. Hänvisa i så stor utsträckning som möjligt till din advokat när det gäller kommunikationen.

Soc kommer anta och vilja att du är en pervers person och kan de inte hitta bevis för det kommer de vilja ”utbilda dig” i hur du ska vara en ”fungerande” förälder. Allt för att ”rädda” din son. Detta ska du inte gå med på. Inte gå deras kurser, inte låta de prata med din son utan att ombud finns med och låt absolut inte soc granska eller övervaka ditt umgänge med din son!

Du är en bra pappa, låt inte soc få dig att vackla kring det. Det kommer de göra! De kommer ställa frågor till mamman och ifrågasätta henne så att det i deras anteckningar står att hon är osäker på dig (även om hon inte gör det av vilje eller med flit). Prata med din sons mamma, ni måste ha en fortsatt enad front kring detta. Stäm av inför och efter varje samtal med varandra och advokat där soc är inblandade.

Ring advokat pronto. Och låt advokat begära ut allt som finns skriftligen än så länge.
Senast redigerad av Tzatzikin 2022-10-24 kl. 21:44.
Citera
2022-10-24, 21:02
Medlem
hannybannys avatar
Nej de kan inte bestämma över umgänget, det är ett Tingsrättsbeslut. Isåfall om du nekar och de anser det viktigt måste de ta ett omedelbart LVU och då gäller det en vecka. Sen måste de lämna in en underställan till Förvaltningsrätten. De ska dock inte ta ett omedelbart LVU om det inte är sannolikt att barnet kan komma att behöva vårdas enligt LVU.
Nu handlar det om att de vill ta det säkra före det osäkra och utreda att det inte handlar om sexuella övergrepp men det är långt ifrån sannolikt utifrån just denna grej att de ska ta detta som nåt bevis. De kommer ju prata med pojken och eventuellt polisanmäla. En utredning tar max 4 mån så säger de några veckor så är det väl bra, om du skulle gå med på det.
Citera
2022-10-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Soc är inte att leka med. I synnerhet inte när de ska leka gud och ”rädda” barn som inte behöver räddas. Anlita en jurist/advokat på en gång!

Begär alltid att få samtalet med soc sammanfattat i skrift när ni pratat. Spela in alla samtal. Säg så lite som möjligt utan närvarande jurist/advokat. Svara på deras frågor men ge dem inte mer än de frågar efter. Håll dig lugn men gå inte med på något för att ”vara till lags”. Hänvisa i så stor utsträckning som möjligt till din advokat när det gäller kommunikationen.

Soc kommer anta och vilja att du är en pervers person och kan de inte hitta bevis för det kommer de vilja ”utbilda dig” i hur du ska vara en ”fungerande” förälder. Allt för att ”rädda” din son. Detta ska du inte gå med på. Inte gå deras kurser, inte låta de prata med din son utan att ombud finns med och låt absolut inte soc granska eller övervaka ditt umgänge med din son!

Du är en bra pappa, låt inte soc få dig att vackla kring det. Det kommer de göra! De kommer ställa frågor till mamman så att det i deras anteckningar står att hon är osäker på dig (även om hon inte gör det av vilje eller med flit). Prata med din sons mamma, ni måste ha en fortsatt enad front kring detta. Stäm av inför och efter varje samtal med varandra och advokat.

Ring advokat pronto. Och låt advokat begära ut allt som finns skriftligen än så länge.
Är du muslim och tror att socialen kidnappar muslimska barn eller?
Socialen gör det dom ska. Beskyll snarare förskolepersonalen som orosanmäler på så svaga grunder och utan att ha efterforskat.

Spela med öppna kort. Socialen arbetar utifrån BBIC, men bara för det hatar man inte pappan. Håll huvudet kallt och svara kort och koncist. Varken mer eller mindre.
Advokat är fullständigt meningslöst och pengar kastade i sjön.
Citera
2022-10-24, 21:55
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Är du muslim och tror att socialen kidnappar muslimska barn eller?
Socialen gör det dom ska. Beskyll snarare förskolepersonalen som orosanmäler på så svaga grunder och utan att ha efterforskat.

Spela med öppna kort. Socialen arbetar utifrån BBIC, men bara för det hatar man inte pappan. Håll huvudet kallt och svara kort och koncist. Varken mer eller mindre.
Advokat är fullständigt meningslöst och pengar kastade i sjön.

Är inte muslim. Soc består av kvinnor som någon gång på vägen gick från att vilja hjälpa människor (hoppas jag) till att tro att de är guds gåva som ska rädda barn från deras föräldrar, som det många gånger inte är ngt större fel på.

Det är absolut klokt att ha advokat eller juridiskt ombud med sig i kontakt med soc. Det behövs någon som kan reglerna och som inte är personligt inblandad. Som förälder är det svårt att inte vara rädd eller orolig i möten med soc när det gäller ens barn. Då är det bra att någon annan också är med på mötet. Likaså i så många samtal som möjligt. Dessutom är det svårt att som förälder inte vara ”till lags”, då är det klokt med någon som ifrågasätter.
Senast redigerad av Tzatzikin 2022-10-24 kl. 22:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in