2022-10-23, 22:09
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
den här har jag hemma i biblioteket.

https://www.amazon.com/Contingency-Cannibalism-Superhardcore-Survivalisms-Little/dp/1581600259
Håller mig till fisk och vilt samt något nödslaktat kreatur även om krisen kommer.
Men kör hårt om du tycker det är en bra proteinkälla.
Citera
2022-10-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Fan, var och varannan tråd handlar numer om kaos, överlevnad, räntehöjningar mm.

Varför tror ni att det ska bli sån misär helt plötsligt? Nej, det kommer inte bli krig. Nej, det kommer inte bli strömavbrott en hel månad och nej räntorna kommer inte spåra ur så att folk blir hemlösa i drivor.

Det är en spännande tanke att leka med.
Citera
2022-10-23, 23:21
Medlem
Judgments avatar
2-3 veckor i min lägenhet. Men blir det kris så åker jag ändå till landstället med familjen och kan klara mig bättre. Ska se till att köpa på mig lite mer konserver också, så lär jag klara mig ett bra tag.
Citera
2022-10-23, 23:28
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
MSB förväntar sig att medborgarna ska klara sig minst en vecka utan el.

Det största problemet jag ser är tillgång till vatten när kranen blir torr på grund av reningsverk, pumpar och vattentorn stannar.

Toaletten slutar då också att fungera. Vilket kan bli problematiskt om alla börjar bajsa på gatan.
Jag har 5 stycken 25-liters vattendunkar i garaget.
Citera
2022-10-24, 20:01
Medlem
cacas avatar
Jävligt länge då jag har sol celler samt batteri samt ska komplettera med ytterligare batteri och funderar även på egen vindkraft med tanke på möra årstider.

Sen kyl och frys samt en del uttag till micro mm hoppar över på batteridrift om strömmen går, resten av huset dör utom några lågenergi lampor 12v som också kommer gå tända på vissa ställen. Vinter går kylvaror utmärkt ha i källaren och frysvaror ute. Har vedspis mm.

Vatten löst till kök samt en toastol, lågt tryck dock då det lite underdimensionerat men man får upp vatten, även det byggt på 12v.

Så utan el troligen rätt länge om allt fungerar som det tänkt. Är inte provat längre tid men fungerat klockrent under kortare strömavbrott. Kanske man provat bryta ström när nästa batteri på plats för verkligen se vad resultatet blir. Enligt beräkning ska det fungera även om det är kolmörkt och noll vind i en vecka ungefär. Men ett riktigt test vore kul så man ser att det verkligen fungerar, vore skönt ha den tryggheten i ryggen ifall att.
Citera
2022-10-24, 20:43
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Jävligt länge då jag har sol celler samt batteri samt ska komplettera med ytterligare batteri och funderar även på egen vindkraft med tanke på möra årstider.

Sen kyl och frys samt en del uttag till micro mm hoppar över på batteridrift om strömmen går, resten av huset dör utom några lågenergi lampor 12v som också kommer gå tända på vissa ställen. Vinter går kylvaror utmärkt ha i källaren och frysvaror ute. Har vedspis mm.

Vatten löst till kök samt en toastol, lågt tryck dock då det lite underdimensionerat men man får upp vatten, även det byggt på 12v.

Så utan el troligen rätt länge om allt fungerar som det tänkt. Är inte provat längre tid men fungerat klockrent under kortare strömavbrott. Kanske man provat bryta ström när nästa batteri på plats för verkligen se vad resultatet blir. Enligt beräkning ska det fungera även om det är kolmörkt och noll vind i en vecka ungefär. Men ett riktigt test vore kul så man ser att det verkligen fungerar, vore skönt ha den tryggheten i ryggen ifall att.

Vad använder du för sorts batterier?
Hur många ah?
Hur stor inverter har du?
Citera
2022-10-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Bränsle för två månader?
Ett diesel-elverk på 5 kW drar ca 1,4 l/timme.
Det innebär en förbrukning på ca 2 m3 diesel aktuell period.

Jag säger inte att det är omöjligt. Du kanske sitter på ett par farmartankar som fylls på med jämna mellanrum, men gemene man behöver inse hur jävla mycket bränsle som går åt för att driva sin skit hemma och då snackar vi inte ett litet skit-elverk från Jula eller Biltema, utan ett som kostar runt 20-25.000:-
Dom små drar så in i helvete mycket mer...
Ja jag vet att små elverk drar djävulsk mycket, jag har ett som ligger i runt 60000:- i inköp, köpt det begagnat via en företagsauktion.
Har i dagsläget 1,5 kubik bränsle med möjlighet att i nuvarande läge att köpa in stort sett obegränsat mängd via bra kontakter, men det kan ändras väldigt fort vid krisläge.
Citera
2022-10-26, 21:06
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Vad använder du för sorts batterier?
Hur många ah?
Hur stor inverter har du?
Huawei, batteri 10,8kw växelriktare 10kw, backup central till 5 säkringar mm.

Vill ha minst ett batteri lika stort eller större och tanken lite mer paneler samt vindsnurra för försörja ännu mer samt även på natten bara det blåser.

Ang uttag så bara basala funktioner som kyl/frys och uttag i kök micro/kaffekokare. Försöker hålla ner för få så lång tid som möjligt på det batteri som finns idag så vedspis kommer få jobba ihop med kamin så Wi-Fi, tv och varmvatten är sånt om jag bortprioriterat.

Men då jag har mer än en frys så räknar jag att kyl/frys ensamma utan någon annan förbrukning så kroknar batteriet teoretiskt efter ca: en vecka om batterierna inte laddas alls, så realistiskt så kommer det inte ske då de ger lite även mörkaste dagen på året. (beräknat på förbrukning när maskiner nya)

Så från början så la jag en icke helt genomtänkt offertförfrågan, tanken var då ha viss backup vid strömavbrott och att det klarar sig viss tid och batteri fylls på och så vidare.

Nu tänkt om och bättre ha överkapacitet lagrat ifall ström försvinner länge samt större möjlighet lagra bra dagar för ha om det blir sämre dagar eller rent av försöka bli helt självförsörjande på egen el och ta från batteri när det behövs och dessa laddas på dagen dvs slå av inkommande ström i princip.

Problemet med bli helt självförsörjande är Sveriges årstider samt all annan förbrukning jag har som el-värme i slaktboden, när man ska dra igång svetsen i de uppvärmda maskinhallen, man vill se på tv, Wi-Fi, kunna tända lampa och ta en varm dusch osv osv. Men vid kris så klarar man sig utan bra mycket.

Får se vad man hamnar till slut då jag har rätt bra dialog med entreprenören och förhoppning finns att även kunna gå mot ett oberoende i större utsträckning än vad man har idag. - är kostnaden då de fan vet hur man tar betalt och det är ju inte att tänka på pilla med sånt själv då man lite novis på området.
Citera
2022-10-26, 21:14
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Huawei, batteri 10,8kw växelriktare 10kw, backup central till 5 säkringar mm.

Vill ha minst ett batteri lika stort eller större och tanken lite mer paneler samt vindsnurra för försörja ännu mer samt även på natten bara det blåser.

Ang uttag så bara basala funktioner som kyl/frys och uttag i kök micro/kaffekokare. Försöker hålla ner för få så lång tid som möjligt på det batteri som finns idag så vedspis kommer få jobba ihop med kamin så Wi-Fi, tv och varmvatten är sånt om jag bortprioriterat.

Men då jag har mer än en frys så räknar jag att kyl/frys ensamma utan någon annan förbrukning så kroknar batteriet teoretiskt efter ca: en vecka om batterierna inte laddas alls, så realistiskt så kommer det inte ske då de ger lite även mörkaste dagen på året. (beräknat på förbrukning när maskiner nya)

Så från början så la jag en icke helt genomtänkt offertförfrågan, tanken var då ha viss backup vid strömavbrott och att det klarar sig viss tid och batteri fylls på och så vidare.

Nu tänkt om och bättre ha överkapacitet lagrat ifall ström försvinner länge samt större möjlighet lagra bra dagar för ha om det blir sämre dagar eller rent av försöka bli helt självförsörjande på egen el och ta från batteri när det behövs och dessa laddas på dagen dvs slå av inkommande ström i princip.

Problemet med bli helt självförsörjande är Sveriges årstider samt all annan förbrukning jag har som el-värme i slaktboden, när man ska dra igång svetsen i de uppvärmda maskinhallen, man vill se på tv, Wi-Fi, kunna tända lampa och ta en varm dusch osv osv. Men vid kris så klarar man sig utan bra mycket.

Får se vad man hamnar till slut då jag har rätt bra dialog med entreprenören och förhoppning finns att även kunna gå mot ett oberoende i större utsträckning än vad man har idag. - är kostnaden då de fan vet hur man tar betalt och det är ju inte att tänka på pilla med sånt själv då man lite novis på området.

Egenförbrukningen på växelriktaren ligger säkert bara den på 200w. Tips är en mindre ca 500w för dina vanliga förbrukare, där kommer du hitta mycket extra drifttid. Stora invertern till dammsugaren och andra stora kortare laster. Sedan stänga av den.
Har själv gjort så med min 5000w inverter.
Citera
2022-10-26, 21:24
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Egenförbrukningen på växelriktaren ligger säkert bara den på 200w. Tips är en mindre ca 500w för dina vanliga förbrukare, där kommer du hitta mycket extra drifttid. Stora invertern till dammsugaren och andra stora kortare laster. Sedan stänga av den.
Har själv gjort så med min 5000w inverter.
Ok tack för tips, tanken var från början var att kunna köra högre förbrukare vilket jag valde bort i senare skede för prioritera mer nödvändiga förbrukare och tänkte att man tänkt till. Nåja man lär sig…
Citera
2022-10-26, 21:40
Medlem
F.Hansens avatar
Jag har helt självförtroende. Klarar mig hur länge som helst.
Citera
2022-10-26, 21:52
Medlem
Flaklypans avatar
Öppen fråga till alla.

Så El och vatten är fixat och ni fortsätter i stort sett som vanligt men med lite ransoner osv. Men nu så kommer helt gäng gåendes mot ert hus då det lyser så fint när alla andra är mörka!?

Har ni tänkt på att täcka fönster eller på något sätt kamoflera er och ert hus så det inte skapar uppmärksamhet!

För en sak är säker, om jag ute på mat och husrum för min familj så kommer jag garanterat att "knacka" på där det lyser när inga andra har lyset på!

Hur tänker ni där? Täcka fönster, köra allt i källaren eller köra på och kommer det någon som har ni ju hagelbössan etc.

Jag har inget sommarställe så i en nödsituation så kommer jag garanterat att röra mig mot dom ställen jag vet kan potentiellt vara självförsörjande då att vara kvar i stan vid långvarigt avbrott inte kommer ifråga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in