Citat:
Ursprungligen postat av
NyaHenrikss
Vad använder du för sorts batterier?
Hur många ah?
Hur stor inverter har du?
Huawei, batteri 10,8kw växelriktare 10kw, backup central till 5 säkringar mm.
Vill ha minst ett batteri lika stort eller större och tanken lite mer paneler samt vindsnurra för försörja ännu mer samt även på natten bara det blåser.
Ang uttag så bara basala funktioner som kyl/frys och uttag i kök micro/kaffekokare. Försöker hålla ner för få så lång tid som möjligt på det batteri som finns idag så vedspis kommer få jobba ihop med kamin så Wi-Fi, tv och varmvatten är sånt om jag bortprioriterat.
Men då jag har mer än en frys så räknar jag att kyl/frys ensamma utan någon annan förbrukning så kroknar batteriet teoretiskt efter ca: en vecka om batterierna inte laddas alls, så realistiskt så kommer det inte ske då de ger lite även mörkaste dagen på året. (beräknat på förbrukning när maskiner nya)
Så från början så la jag en icke helt genomtänkt offertförfrågan, tanken var då ha viss backup vid strömavbrott och att det klarar sig viss tid och batteri fylls på och så vidare.
Nu tänkt om och bättre ha överkapacitet lagrat ifall ström försvinner länge samt större möjlighet lagra bra dagar för ha om det blir sämre dagar eller rent av försöka bli helt självförsörjande på egen el och ta från batteri när det behövs och dessa laddas på dagen dvs slå av inkommande ström i princip.
Problemet med bli helt självförsörjande är Sveriges årstider samt all annan förbrukning jag har som el-värme i slaktboden, när man ska dra igång svetsen i de uppvärmda maskinhallen, man vill se på tv, Wi-Fi, kunna tända lampa och ta en varm dusch osv osv. Men vid kris så klarar man sig utan bra mycket.
Får se vad man hamnar till slut då jag har rätt bra dialog med entreprenören och förhoppning finns att även kunna gå mot ett oberoende i större utsträckning än vad man har idag. - är kostnaden då de fan vet hur man tar betalt och det är ju inte att tänka på pilla med sånt själv då man lite novis på området.