• 1
  • 2
2022-10-23, 13:59
Medlem
Aktieklipparns avatar
Funderar på hur långt man skall gå i sina planer på krisberedskap och självförsörjning

Hur länge klarar ni er, och vad har ni för mål? Vecka, månad, år, eller helt självförtroende?

Jag klarar mig väl ungefär en månad i min stuga på landet, men kommer bygga ut lagren till 3-6 månader och bo offgrid 😀

Vatten, mat, matlagning/kyl/frys, värme, varmvatten, bränsle, husapotek, lite kontanter

Räcker en månads beredskap, eller bör man utöka redan nu i höst tro?

Go känsla, trygghet och har blivit ett intresse 😀
Citera
2022-10-23, 14:08
Medlem
Många kommer inte klara en vecka ens. Konstigt med tanke på att vi har klarat oss 1000tals år utan el. El är en lyx dom flesta av jordens invånare bara haft knappt ett sekel. Dom som inte är hjärntvättade, lata och förhandlingsförlamade bör klara ett antal 1000år igen. Hela mänskligheten har blivit slappa knähundar som frågar hur högt när en så kallad aktoritet säger hoppa
Citera
2022-10-23, 14:26
Medlem
MSB förväntar sig att medborgarna ska klara sig minst en vecka utan el.

Det största problemet jag ser är tillgång till vatten när kranen blir torr på grund av reningsverk, pumpar och vattentorn stannar.

Toaletten slutar då också att fungera. Vilket kan bli problematiskt om alla börjar bajsa på gatan.
Citera
2022-10-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precise

Det största problemet jag ser är tillgång till vatten när kranen blir torr på grund av reningsverk, pumpar och vattentorn stannar.

Toaletten slutar då också att fungera. Vilket kan bli problematiskt om alla börjar bajsa på gatan.

Därför man väljer att bo så man inte blir beroende av systemet/staten. En bra karl reder sig själv.- bra djungelordspråk ifrån Fantomen
Citera
2022-10-23, 14:40
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aywass
Många kommer inte klara en vecka ens. Konstigt med tanke på att vi har klarat oss 1000tals år utan el. El är en lyx dom flesta av jordens invånare bara haft knappt ett sekel. Dom som inte är hjärntvättade, lata och förhandlingsförlamade bör klara ett antal 1000år igen. Hela mänskligheten har blivit slappa knähundar som frågar hur högt när en så kallad aktoritet säger hoppa
Du har ganska fel vi har urval ju el ström och massa bra saker som gör att vi kan softa.
I kriser hittar vi på saker och kommer alltid överleva för man kan ju inte kasta in handduken heller.
Så visst kommer folk att klara det men det kommer ju såklart att suga för merparten.
Citera
2022-10-23, 14:41
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:

Bra att fylla upp badkaret vid strömavbrott (innan vattenpumpen lägger av) så har man till toan

Jag har vatten på dunk både i villan och stugan, men skall införskaffa ett reningsfilter så man vid behov kan dricka från regnvattentunnorna i stugan
Citera
2022-10-23, 14:42
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:

Vi får göra som i Indien, där det finns speciella gator där man får sitta på huk och bajsa.

Tänk vilken syn på morgonen, större svenskt hyreshus tömms på folk en tidig morgon, alla rusar ut i snödrivorna för att göra ifrån sig innan man börjar gå dom 5 milen till jobbet.

Hurra för MP, här kommer medeltiden åter!
Citera
2022-10-23, 14:43
Medlem
Sverige är självförsörjande på el så det finns ingen anledning till att mitt hus ska bli strömlöst. Jag intar och befäster hellre ett vattenkraftverk än lever under världens högsta skattetryck i ett strömlöst hus.
Citera
2022-10-23, 14:47
Medlem
1 dag
varför pratar ingen om hur dyrt el har blivit
Citera
2022-10-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du har ganska fel vi har urval ju el ström och massa bra saker som gör att vi kan softa.
I kriser hittar vi på saker och kommer alltid överleva för man kan ju inte kasta in handduken heller.
Så visst kommer folk att klara det men det kommer ju såklart att suga för merparten.

Fattar inte va du vill säga? Urval ju el ström och massa bra saker som gör att vi kan softa?

Klart el är bra sa inte de var dåligt. Men fortfarande har vi levt mycket längre utan än med på vår planet och gissa vad.... Vi överlevde och uppfann el sen industrialiseringen sen hittepå klimathot och vips vårt softande hann ikapp o vips är vi på ruta noll igen
Citera
2022-10-23, 15:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Funderar på hur långt man skall gå i sina planer på krisberedskap och självförsörjning

Hur länge klarar ni er, och vad har ni för mål? Vecka, månad, år, eller helt självförtroende?

Jag klarar mig väl ungefär en månad i min stuga på landet, men kommer bygga ut lagren till 3-6 månader och bo offgrid 😀

Vatten, mat, matlagning/kyl/frys, värme, varmvatten, bränsle, husapotek, lite kontanter

Räcker en månads beredskap, eller bör man utöka redan nu i höst tro?

Go känsla, trygghet och har blivit ett intresse 😀

Klarar mig cirka två veckor i nuläget. När jag flyttar till större lägenhet kommer jag bygga upp ett lager för MINST en månad.
Citera
2022-10-23, 15:26
Medlem
svengörans avatar
Jag klarar mig ca 1-2 veckor sen har jag inte så mycket mer mat, vatten och sprit till spritköket.

Har planerat att åka till sommarstugan där det finns grävd brunn men problemet är ju att trafiken kommer stå helt stilla utan ström.
Så även om bilen står fulltankad nu kommer jag ingenstans
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in