2022-10-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det vore intressant att vet hur någon vet vad ryssarna beställt och till och med antal, offentlig upphandling (ironi).

Mest troligt tillverkar ryssarna iranska HESA Shahed-136 på licens och uppgraderar den till egna system med namnet German-2.

Ryssland har tydligen en hel del produktion av olika typer av drönare
https://www.militaryfactory.com/aircraft/russian-drone-aircraft.php

Shahed-136 typen saknades tydligen och har visat sig mycket effektiv och billig.

Iran, dom bara trollar. En iransk general som blev sanktionerad tackade så mycket och önskade lycka till (han hade naturligvis inga tillgångar i väst och det blir fler av dessa i världen men det fattar inte dårarna).

Det är en dålig såpopera då man gnäller på Iran och andra som stödjer Ryssland och samtidigt skickar pengar och vapen i massor till Ukraina. Jag tror ärligt talat att dom inte märker sitt eget hyckleri.

Ah, bra länk. Ja syftet med att fastslå i det allmänna medvetandet att Iran skickar drönare är ju att rättfärdiga en ny våg av sanktioner likt de som drabbade Irak där åtskilliga civila och barn fick sätta livet till. Som av en händelse så kan dessa sanktioner hjälpa till att föda de oroligheter som CIA lyckats skapa i Iran redan.
Så dels avskräcker man länder från att bidra med materiel, dels kan man bidra till att färgrevolution lyckas. Dubbel anledning alltså att skuldkleta på Iran.
Citera
2022-10-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Gör drönaren självmord? Finns det inget vettigare namn än att översätta Kamikazedrönare?
Tycker också det är ett skruttigt ord, men jag antar att "kamikaze" här från början syftar på den branta dykvinkeln när den är framme och träffar sitt mål.

Vad jag vet finns det väl inga "återanvändbara" attackdrönare (som återvänder hem till utgångspunkten), eller? Inte billiga i alla fall.
Citera
2022-10-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Gör drönaren självmord? Finns det inget vettigare namn än att översätta Kamikazedrönare?
Engångsrobot är nog den korrekta nomenklaturen. Den begår varken självmord eller är en drönare.
Citera
2022-10-24, 14:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Putins vinterstrategi för Europa verkar gå upp i rök.

Gaspriset fortsätter sjunka som en sten.

https://markets.businessinsider.com/commodities/natural-gas-price

Gaslagren i EU är fyllda till 93 procent.
Japp, det skiter sig för Putin. Elpriserna i Europa verkar inte bli alls så extrema som det varnats om. Men vi får se när det blir kallt på riktigt.

Det var Putin som drev upp elpriset genom nordstream. Efter 1 september, då man stängde NS1 för "reparation" (och sen small det) så har elpriset gått stadigt neråt.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/chart

Du får trycka på fliken Month och sen dra ut fliken under diagrammet mot vänster så att det täcker en större tidsperiod.

Det ser ut som att "Putinpriser" verkligen var just Putinpriser.
Citera
2022-10-24, 15:34
Medlem
zergrushs avatar
Man undrar ju vart ryzzorcherna ska få tag på de där "2000" drönarna ifrån nu...?
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/ybl7ce/israel_attacked_the_assembly_site_of_iranian/
Citat:
Israel attacked the assembly site of Iranian drones in Syria *video*
Citera
2022-10-24, 16:58
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tycker också det är ett skruttigt ord, men jag antar att "kamikaze" här från början syftar på den branta dykvinkeln när den är framme och träffar sitt mål.

Vad jag vet finns det väl inga "återanvändbara" attackdrönare (som återvänder hem till utgångspunkten), eller? Inte billiga i alla fall.

Jodå, att det finns drönare som tar sig hem efter slutfört uppdrag.

Vill inte gå händelserna i förväg allt för mycket men att dom kommer nog i nästa steg.

Kamikaze är för det att drönaren förintas när den slår i mål.
Patrulldrönare är mer rätt då att den kan vara i luften bra länge och söka mål.
Citera
2022-10-24, 18:39
Medlem
Om Israeler bombar fabriker där drönarna sätts ihop så tvingar man ryssarna att använda taktiska kärnvapen tills slut. Och varför vill man det ??
Citera
2022-10-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Om Israeler bombar fabriker där drönarna sätts ihop så tvingar man ryssarna att använda taktiska kärnvapen tills slut. Och varför vill man det ??
Du har inte fattat att det var en lokal fabrik för t ex Hizbollahs behov., eller?

Tror knappast att iranierna skulle vara så vårdslösa att de förlägger det mesta av produktionen av sina drönare utanför hemlandets egna gränser, hur tänker ni egentligen?
Citera
2022-10-24, 18:47
Medlem
Citat:
Du har inte fattat att det var en lokal fabrik för t ex Hizbollahs behov., eller?

Tror knappast att iranierna skulle vara så vårdslösa att de förlägger det mesta av produktionen av sina drönare utanför hemlandets egna gränser, hur tänker ni egentligen?

Ok. Det var nån länk här jag kollade på. Jag kanske missuppfattade.
Citera
2022-10-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ok. Det var nån länk här jag kollade på. Jag kanske missuppfattade.
Det är okay, jag vet att flera andra har gjort samma miss tidigare - och en del av dem var nog inte i god tro.

Iran försörjer ju Hizbollah och andra med vapen på plats i Syrien, det vet många om.
Citera
2022-10-24, 18:54
Medlem
Citat:
Det är okay, jag vet att flera andra har gjort samma miss tidigare - och en del av dem var nog inte i god tro.

Iran försörjer ju Hizbollah och andra med vapen på plats i Syrien, det vet många om.

Intressant o se hur kriget liksom sprider sig. Det började väl så här i ww1 och ww2.

När ww3 börjar kommer jag inte tycka det är intressant längre. Då får man väl försöka sticka.
Citera
2022-10-24, 18:56
Medlem
Citat:
Intressant o se hur kriget liksom sprider sig. Det började väl så här i ww1 och ww2.

När ww3 börjar kommer jag inte tycka det är intressant längre. Då får man väl försöka sticka.
"Du vill bara fly/ Du kan inte fly" som Dom Dummaste sjöng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in