2022-10-24, 13:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Torde innebära att han mötte LOP och gm eller tensonman eller Björkman söder om entrén, innebär att SE kan ha sett LOP inifrån receptionen och kilat ut, slagit dem följe?

SE går direkt söderut och skjuter så att säga från höften strax efter att ha tagit adjö av väktarna?

Men vad hände då med Tensonmannen? Måste i så fall ha blivit vittne till mordet på nära håll?

Men inget vittne noterar någon sådan person, utan de ser endast GM, LOP och AB. Det är därför som jag misstänker att SE är "Tensonmannen", och att han vände om strax före Adolf Fredriks Kyrkogata.
Citera
2022-10-24, 13:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE går direkt söderut och skjuter så att säga från höften strax efter att ha tagit adjö av väktarna?

Men vad hände då med Tensonmannen? Måste i så fall ha blivit vittne till mordet på nära håll?

Men inget vittne noterar någon sådan person, utan de ser endast GM, LOP och AB. Det är därför som jag misstänker att SE är "Tensonmannen", och att han vände om strax före Adolf Fredriks Kyrkogata.

Jag menar ju att SE är tensonmannen.

Vart NF såg LOP med eferföljande man vet vi ju inte exakt på metern. Han säger väl att han passerade La Carterie strax efter att ha passerat dem?

Det kan ju stämma rätt bra, om SE går ut från Skandia ca 5-8 sekunder efter att LOP passerat entrén? NF noterar trion ett par sekunder efter att SE kommit ut. Det är en möjlighet, anser jag. Men jag kan så klart ha arslet på axlarna för ögonblicket, och tänka galet.
Citera
2022-10-24, 13:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
//

Undrar över den här antagna högersvängen och att SE isf ljuger om att det var till t-banan han var på väg. Skulle han som högersvängande GM ha tänkt: "om man sekundklockar skeenden och pusslar med vittnen osv, så kommer man komma fram till att jag som GM måste gått åt höger, så jag drar till med t-banan vilket innebär vänstersväng"?
Ja, eller också tänkte han kanske ungefär så här:
Citera
2022-10-24, 14:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag menar ju att SE är tensonmannen.

Vart NF såg LOP med eferföljande man vet vi ju inte exakt på metern. Han säger väl att han passerade La Carterie strax efter att ha passerat dem?

Det kan ju stämma rätt bra, om SE går ut från Skandia ca 5-8 sekunder efter att LOP passerat entrén? NF noterar trion ett par sekunder efter att SE kommit ut. Det är en möjlighet, anser jag. Men jag kan så klart ha arslet på axlarna för ögonblicket, och tänka galet.

Fast låg inte La Carterie ett pinnhål norrut på Sveavägen, jämfört med den dåvarande ingången till Skandia? Så om SE var "Tensonmannen" måste han ha gått upp en bit, kanske ända till Adolf Fredriks Kyrkogata, och därefter vänt om.

Är det därför han går så långt ut på trottoaren som möjligt, för att slippa bli sedd från receptionen när han passerar ingången till Skandia?
Senast redigerad av Dalulven 2022-10-24 kl. 14:35.
Citera
2022-10-24, 14:23
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, eller också tänkte han kanske ungefär så här:

Tänka sig...så många bollar den gode Engström måste ha uppe i luften utan att någon kan få honom att tappa en endaste.

Hela hjärntrusten(nåja) här på flashback verkar inte få nog i sina "hittepå" förklaringar för att göra Engström till mördare. Önsketänkandet och fantasin tycks nå nivåer som med lätthet skulle kunna klämmas in i TP/Filter osannolika roman. KP/HM gula streck kan nästan ses som begripligt(kanske inte) när man följer anhängarnas fantasifulla jakt på Stig.
Citera
2022-10-24, 14:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tänka sig...så många bollar den gode Engström måste ha uppe i luften utan att någon kan få honom att tappa en endaste.

Hela hjärntrusten(nåja) här på flashback verkar inte få nog i sina "hittepå" förklaringar för att göra Engström till mördare. Önsketänkandet och fantasin tycks nå nivåer som med lätthet skulle kunna klämmas in i TP/Filter osannolika roman. KP/HM gula streck kan nästan ses som begripligt(kanske inte) när man följer anhängarnas fantasifulla jakt på Stig.

Är det inte snarare BRISTEN på rimliga förklaringar som gör Skandiamannen intressant?

1. Varför uppfattade han inget av händelsen?

2. Hur kunde han prata med en chockad LP?

3. Varför la ingen märke till honom på platsen?

4. Varför såg ingen honom springa efter poliserna?

5. Varför hade den som NF, LJ och YN såg likheter med SE?

6. Vart tog "Tensonmannen" vägen?

7. Hur kunde SE gå jämsides med "Tensonmannen" och bakom AB, utan att se dessa?

8. Hur kunde SE komma gående mot mordplatsen om han redan var ute på gatan kl. 23:20?

O.s.v.
Citera
2022-10-24, 15:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej...

Så du vet vilken tunnelbana han har bråttom till ?

Han skulle ta en som gick någon minut över halv sa han väl i aprilförhöret? Stämplade ut 23.19 och hade sen så bråttom att han nästan sprang och därför missade allt i sin gångriktning??? Troligt?
Citera
2022-10-24, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Han skulle ta en som gick någon minut över halv sa han väl i aprilförhöret? Stämplade ut 23.19 och hade sen så bråttom att han nästan sprang och därför missade allt i sin gångriktning??? Troligt?

Antagligen planterade han sin vänstersväng, och historien om den, eftersom han som gm/tensonmannen visste att han sågs av Fauzzi? Det är min reflektion. Skulle Fauzzi peka ut honom, skulle han vidhålla sin historia, och påpekat att Fauzzi blandat ihop korten, på samma vis som han antagligen skulle göra om Lisbeth avfärdat att de pratat.
Citera
2022-10-24, 15:55
Medlem
Citat:
Just det ja! Den indiska låg så pass nära, men vill dock minnas att någon nämnt en lokal/pub längre norrut, där fokus alltså låg på dryckjom, som skulle vara ett stamhak?
Tänkte om han åt indisk mat som barn. Kan fortfarande några fraser på indiska.
En plats att kontemplera över barndomen. Det beror på om det var positiva eller negativa minnen av tiden i Indien. Vore kul om det var nån som jobbade där som ung och mindes honom.

Vilket var det andra stället?
Citera
2022-10-24, 16:02
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Är det inte snarare BRISTEN på rimliga förklaringar som gör Skandiamannen intressant?
1. Varför uppfattade han inget av händelsen?
2. Hur kunde han prata med en chockad LP?
3. Varför la ingen märke till honom på platsen?
4. Varför såg ingen honom springa efter poliserna?
5. Varför hade den som NF, LJ och YN såg likheter med SE?
6. Vart tog "Tensonmannen" vägen?
7. Hur kunde SE gå jämsides med "Tensonmannen" och bakom AB, utan att se dessa?
8. Hur kunde SE komma gående mot mordplatsen om han redan var ute på gatan kl. 23:20?
O.s.v.

1. Långt ifrån. Han kom precis ut, som han sa i första förhöret, vid andra skottet.
2. LP var pratbar. AH säger exvis att LP pratade hela tiden. Chockad men pratbar.
3. Egentligen vet vi inte det. Vittnen håller inte reda på andra vittnen. Vittnen tillfrågas inte eller tillfrågas först flera månader efter mordet.
4. Egentligen vet vi inte det. Vittnen håller inte reda på andra vittnen. Vittnen tillfrågas inte eller tillfrågas först flera månader efter mordet.
5. Finns bara detaljer som möjligen skulle stämma. YN och LJ säger att löpstilen/kroppshållning påminner om CP.
6. DBG. "Tensonmannen" är gm.
7. Engström var inte ute på trottoaren då.
8. Se 1.
Citera
2022-10-24, 16:06
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Antagligen planterade han sin vänstersväng, och historien om den, eftersom han som gm/tensonmannen visste att han sågs av Fauzzi? Det är min reflektion. Skulle Fauzzi peka ut honom, skulle han vidhålla sin historia, och påpekat att Fauzzi blandat ihop korten, på samma vis som han antagligen skulle göra om Lisbeth avfärdat att de pratat.

Det är fullt möjligt. Skulle han behövt stressa om han stämplade ut 23.19 för att hinna med tåget som gick strax över halv? Är inte själv från Stockholm så jag har dålig koll. Men det ser inte så långt ut om man tittar på Google Maps.
Citera
2022-10-24, 16:10
Medlem
Citat:
Minnesbilden tycks ändå klar, då NF haft en detalj att hänga upp den på:

"Just som NF hade passerat makarna P, gick han förbi butiken La Carterie och såg att en man arbetade i skyltfönstret."

Däremot måste minnesbilden av hur långt NF hann gå innan det small vara felaktig. Ett mysterium att inte NF hördes fler gånger.

Han var den ende som såg GM nästan rakt framifrån, på nära håll.
Undrar varför han inte hördes 2016-2020 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in