2022-10-23, 21:26
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Själv har jag bara 140L på dunk, och om det krisar så får jag rena regnvatten

Men skall borra brunn i stugan och driva vattenpump med elverk + en manuell trädgårdspump

Ja jag vill med ha brunn. Kan samla tämligen enorma mängder vatten just nu pga mitt jobb men den kranen försvinner ju om allt krisar. Dessutom får man tänka på att vatten fryser så man måste hålla en stor del av sitt vatten varmt för det blir ett helvete om allt fryser.
Citera
2022-10-23, 21:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Det fetade.
Det här är ganska intressant.
Säg att man är beväpnad med pistol, i ett läge där strömmen har legat nere i en vecka, utan en lösning i sikte.
Butiker har börjat plundras och man beger sig iväg för att försöka få tag på något att äta till familjen.
Man går in och hittar [insert random livsmedel].
På väg ut dyker Abdi & co. upp och försöker tvinga av dig ditt stash.
Konfrontationen är oundviklig och det handlar bokstavligen om att äta eller ätas.

Ponera att man tvingas ta sin fiende av daga.
Ponera också att situationen i landet pågår i ett par veckor till innan läget stabiliseras.

Frågeställning:
Är det nu man kommer få skaka galler, eller kommer man kunna åberopa force majure eller nödvärn? Kommer det ens utredas?
Har något liknande hänt i ett civiliserat samhälle förut?
ja det har det, både I Argentina, Brasilien och USA.

svaret är att det beror på.
I Sverige, med dom lagarna, och hur samhället ser på det, kommer du med största sannolikhet bli åtalad.
Jag skulle kunna utveckla varför, men det blir ett ganska långt svar isåfall.
Citera
2022-10-23, 21:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan-Evert
Kika lite på Wikipedia m.fl. hur det var när det var som värst på Balkan innan det internationella samfundet bestämde sig för att intervenera så har du ett hyfsat liknande scenario.

När du tagit Abdi & co av daga så har du ju kött till familjen att äta. Tunna med lufthål på sidorna längst ner, mycket ved och benen är ett minne blott.
Leta efter saknade ortare lär ligga extremt lågt på prioriteringslistan för pappa staten om samhället börjar funka igen efter ett sånt scenario som du målar upp så du behöver med största sannolikhet inte oroa dig för att skaka galler.
Ger du fan i att äta upp dem och nöjer dig med den goda gärningen att avliva några ortendrägg som ville dig illa är det ett solklart fall av självförsvar.
håller jag inte med om.
den konflikten var mellan stora etniska grupper, att beteckna som ett inbördeskrig, och ÄNDÅ blev folk lagförda efteråt.

även i 3-e världenländer rullar övervakningskamerorna på relativt ofta.

erfarenheter från Sydamerika visar att i sådana här kaoz-skymningsläge, är det fattiga kaozare som kommer undan med en massa skit, för dom dyker upp på en moped och fängelserna är redan mer eller mindre fulla.
Du däremot, som blir utsatt har en fullt synlig registreringsskylt, och en massa att förlora.
Du drabbas hårdare.

Orättvist som fan.

inte förrän 10år in i eländet, när folk äntligen tröttnat på packet, så står dom och applåderar när en rånare skjuts ned..innan dess är det socialtanter och handhjärtan som gäller..precis som här.
Senast redigerad av scoremax 2022-10-23 kl. 21:34.
Citera
2022-10-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Prova stäng av alla trafikljus och vägbelysning så kommer du få se ett vägkaos utan dess like

Skyltar och trafikregler försvinner inte bara för att det blir strömavbrott

Hände här i stan ett par månader sedan, allt slogs ut men trafiken flöt på fint!
Citera
2022-10-23, 21:42
Medlem
Bravess avatar
Jag bor dar det ar varmt aret runt, sa jag behover aldrig tanka pa att ha varme, inte ens under kallaste vintern. Har stor inhangnad tradgard sa vi kan ju alltid laga mat utomhus, pa grillen eller gora upp en eld for extra mysfaktor. Behover inhandla mer ved.

Har mangder av mat. Vi borjar saklart med kylen och sen frysen. Darefter har vi flera manaders forrad av torrvaror samt frystorkat av alla olika slag i stora konserver.

Vatten har vi for nagra manaders bruk i stora dunkar, dar vi bor ar kranvattnet inte det godaste sa vi har alltid renat vatten pa dunkar hemma samt vattenflaskor i stora mangder. Vi har aven flera olika sorters vattenfilter som vi kan anvanda om vi skulle behover hamta vatten fran naturen. Tvatta sig kan man gora med pool-vatten med.

Hundmat har vi alltid flera stora sackar hemma, torrfoder haller ju sig bra.

Vapen har vi saklart, vi bor ju inte i Sverige. Vi ar dock inga jagare sa vapnen kommer nog inte till anvandning for att fixa mat.
Citera
2022-10-23, 21:46
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
håller jag inte med om.
den konflikten var mellan stora etniska grupper, att beteckna som ett inbördeskrig, och ÄNDÅ blev folk lagförda efteråt.

även i 3-e världenländer rullar övervakningskamerorna på relativt ofta.

erfarenheter från Sydamerika visar att i sådana här kaoz-skymningsläge, är det fattiga kaozare som kommer undan med en massa skit, för dom dyker upp på en moped och fängelserna är redan mer eller mindre fulla.
Du däremot, som blir utsatt har en fullt synlig registreringsskylt, och en massa att förlora.
Du drabbas hårdare.

Orättvist som fan.

inte förrän 10år in i eländet, när folk äntligen tröttnat på packet, så står dom och applåderar när en rånare skjuts ned..innan dess är det socialtanter och handhjärtan som gäller..precis som här.
Och hur lång batteritid har du på dina övervakningskameror? Vi pratar om ett långvarigt strömavbrott med omfattande samhällsstörning här.
Folks mobiler kommer att vara tomma på ström, övervakningskamerornas reservbatteri kommer att vara tömt, gemene man kommer att ha fullt upp att överleva och inte ha det energiförråd i kroppen som krävs för att minnas detaljer.

Det går att få någon att försvinna och städa efter sig med en öppen tunna och ved idag utan att bli lagförd. I ett samhälle helt utan kameror kommer det inte att vara något nämnvärt större problem att städa efter sig heller, även om förflyttning av kvarlevor får ske mer manuellt istället för med fordon då drivmedel även kommer att vara en bristvara.
Citera
2022-10-23, 21:52
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Och hur lång batteritid har du på dina övervakningskameror? Vi pratar om ett långvarigt strömavbrott med omfattande samhällsstörning här.
Det kanske vi gör, och efter det eventet, med ett långvarigt strömavbrott, så kommer en lång period med "Rolling blackouts" och återuppbyggnad med skenande, fortsatt kriminalitet.
Det fortsätter, men du har ström emellanåt.

Citat:
Folks mobiler kommer att vara tomma på ström, övervakningskamerornas reservbatteri kommer att vara tömt, gemene man kommer att ha fullt upp att överleva och inte ha det energiförråd i kroppen som krävs för att minnas detaljer.
Du pratar om en veckas totalt strömavbrott.
det skulle kunna hända..

Citat:
Det går att få någon att försvinna och städa efter sig med en öppen tunna och ved idag utan att bli lagförd. I ett samhälle helt utan kameror kommer det inte att vara något nämnvärt större problem att städa efter sig heller, även om förflyttning av kvarlevor får ske mer manuellt istället för med fordon då drivmedel även kommer att vara en bristvara.
Så du skall smaska ned ett antal rånare utanför matbutiken och transportera bort dessa för destruering?

vi ser nog lite olika på scenariot i sig.
Citera
2022-10-23, 21:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Jag bor dar det ar varmt aret runt, sa jag behover aldrig tanka pa att ha varme, inte ens under kallaste vintern. Har stor inhangnad tradgard sa vi kan ju alltid laga mat utomhus, pa grillen eller gora upp en eld for extra mysfaktor. Behover inhandla mer ved.

Har mangder av mat. Vi borjar saklart med kylen och sen frysen. Darefter har vi flera manaders forrad av torrvaror samt frystorkat av alla olika slag i stora konserver.

Vatten har vi for nagra manaders bruk i stora dunkar, dar vi bor ar kranvattnet inte det godaste sa vi har alltid renat vatten pa dunkar hemma samt vattenflaskor i stora mangder. Vi har aven flera olika sorters vattenfilter som vi kan anvanda om vi skulle behover hamta vatten fran naturen. Tvatta sig kan man gora med pool-vatten med.

Hundmat har vi alltid flera stora sackar hemma, torrfoder haller ju sig bra.

Vapen har vi saklart, vi bor ju inte i Sverige. Vi ar dock inga jagare sa vapnen kommer nog inte till anvandning for att fixa mat.

Mycket mycket bra.
Citera
2022-10-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Har ved för år och har ställt undan 5 containrar med 1200 liter vatten i varje så det är maten jag får bygga på men klarar månader utan tvekan. Äger också en väldigt gammal tegelbyggnad som är lätt att värma upp och som är byggd för att klara sig utan el och med bara ved så kylan oroar jag mig inte för heller.

Utan el får ni inget vatten heller så konstigt att så få av er verkar ha tänkt på det viktigaste.
Hur tänkte du att vattnet ska vara fräscht under en längre period? Eller har du ett lager med vattenrening? Tror inte att vatten är ett större problem, de flesta bor så pass nära vatten att m dom kokar vattnet kan dom dricka det. Okej funkar kanske inte i Mälaren men i de flesta andra sjöar.
Citera
2022-10-23, 22:00
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Så du skall smaska ned ett antal rånare utanför matbutiken och transportera bort dessa för destruering?

vi ser nog lite olika på scenariot i sig.
Som jag nämnt till dig vid ett tidigare tillfälle:
"Det är inga större problem idag att "städa bort" någon, trots fungerande övervakning och mer eller mindre icke helt folktomt på platsen."

Det kommer även att gå när det inte finns övervakning och folk är för hungriga och utmattade för att ränna runt på stan.

Om vederbörande dessutom tar tillvara på köttet krävs det avsevärt mindre tid och bränsle för själva destrueringen. Går att hävda att man slaktat en gris och hoppas att familjen inte frågar för mycket och istället ägnar sin tid till att göra sig ohungriga. Men jag har inte testat att äta människa så just den biten att göra mat av folk är en ren spekulation från min sida.
Citera
2022-10-23, 22:03
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Som jag nämnt till dig vid ett tidigare tillfälle:
"Det är inga större problem idag att "städa bort" någon, trots fungerande övervakning och mer eller mindre icke helt folktomt på platsen."

Det kommer även att gå när det inte finns övervakning och folk är för hungriga och utmattade för att ränna runt på stan.

Om vederbörande dessutom tar tillvara på köttet krävs det avsevärt mindre tid och bränsle för själva destrueringen. Går att hävda att man slaktat en gris och hoppas att familjen inte frågar för mycket och istället ägnar sin tid till att göra sig ohungriga. Men jag har inte testat att äta människa så just den biten att göra mat av folk är en ren spekulation från min sida.

den här har jag hemma i biblioteket.

https://www.amazon.com/Contingency-Cannibalism-Superhardcore-Survivalisms-Little/dp/1581600259
Citera
2022-10-23, 22:06
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Hur tänkte du att vattnet ska vara fräscht under en längre period? Eller har du ett lager med vattenrening? Tror inte att vatten är ett större problem, de flesta bor så pass nära vatten att m dom kokar vattnet kan dom dricka det. Okej funkar kanske inte i Mälaren men i de flesta andra sjöar.

Håller sig enkelt i 12 månader förslutet och svalt så det är inga problem. Jag har dock funderat på ett system som håller vattnet konstant i rörelsen och som tillför renat regnvatten men helt seriöst så tror jag inte på en sådan kris att det projektet känns värt. Så länge det inte fryser, börja koka smutsig is och ytlager på sjöar och allt annat kommer dränera ens resurser och jag vill ha vatten som jag vet är rent och kommer förbli rent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in