2022-10-23, 19:23
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Jodå, 24 timmar klarar man sittandes på en stubbe i morgonrocken.

Vad jag gör i min morgonrock har varken du eller staten att göra med!
Citera
2022-10-23, 19:46
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Bor du i storstaden?

Eller har du trafikljus och vägbelysning ute vid stugan?
Prova att köra vid ett strömavbrott.
Det händer inte ett skit förutom att man får vara mer uppmärksam.

Storstad, skulle inte komma mer än max hundra meter innan det är tvärstopp.
Prova kör bil i rusningstrafik i en storstad och så slår du av strömmen, tror du någon kommer komma någonstans utan fungerande trafikljus?
Står samhället utan el pratar vi inte om ett litet lokalt strömavbrott.
Det låter som du bara kört på landsbygden
Senast redigerad av svengöran 2022-10-23 kl. 19:52.
Citera
2022-10-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
varför pratar ingen om hur dyrt el har blivit
Alla vet ju det ...?
Citera
2022-10-23, 19:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Storstad, skulle inte komma mer än max hundra meter innan det är tvärstopp.
Prova kör bil i rusningstrafik i en storstad och så slår du av strömmen, tror du någon kommer komma någonstans utan fungerande trafikljus?
Står samhället utan el pratar vi inte om ett litet lokalt strömavbrott.
Det låter som du bara kört på landsbygden

Låter som du får undvika rusningstrafiken då.
Kör på natten.

Nej jag har inte bara kört på landsbygden, men där också.
Körde snöplog under några år, även i Göteborg är det nästan tomt på nätterna.
Citera
2022-10-23, 20:52
Medlem
Fan, var och varannan tråd handlar numer om kaos, överlevnad, räntehöjningar mm.

Varför tror ni att det ska bli sån misär helt plötsligt? Nej, det kommer inte bli krig. Nej, det kommer inte bli strömavbrott en hel månad och nej räntorna kommer inte spåra ur så att folk blir hemlösa i drivor.
Citera
2022-10-23, 20:56
Medlem
Pan-Everts avatar
Mat går ju att tillaga både på grillen och med gasol/spritkök så kanske 2 månader här hemma.

I stugan (stuga och stuga) obegränsad tid då det finns egen vattentäkt med självtryck, uteskita, trädgårdsland, åkrar och skog i förbannelse. Ved finns för kanske ett och ett halvt års uppvärmning och med manuella verktyg är det inga bekymmer att hugga och släpa hem mer under vårvintern för att torka under sommaren.
Finns gott om fisk i sjöarna och tillräckligt med vilt i skogen. Kan nog byta till mig några getter och höns av grannen så har jag mjölk och ägg också.
Kunskap med vad i växtväg som är ätligt från mark och vatten finns, även kunskap och möjlighet till konservering.
Befintligt matförråd räcker nog dryga året om jag får liv i gasolfrysen och kan flytta kött till den när strömmen försvinner. Behövs 12 volt till den förutom gasol så med den gasol som finns, fritidsbatteri och solpaneler blir det att övergå till rökning och konservering utöver att käka det färskt efter ett halvår.

Förfäderna kunde bo där och försörja sig själva i generationer, så borde vara möjligt även idag även om det inte blir ett lika slappt liv.
Skogen kommer tyvärr inte att bli lika välskött om elen aldrig återkommer, om jag inte får en hög med drängar som kan jobba i skogen och på åkrarna i utbyte mot mat och husrum. Pengar lär bli värdelösa så mat och husrum torde vara skälig ersättning precis som på gammeltiden.
Citera
2022-10-23, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Bor man på landet/skogen etc så är det inga problem.
Ni som bor tättbebyggt och i storstäder bör däremot se till att vara beväpnade till tänderna. De pensionsräddande entreprenörerna kommer inte tveka att dra igenom svenska områden i jakten på mat och bränsle, likt en hop av gräshoppor.

Det fetade.
Det här är ganska intressant.
Säg att man är beväpnad med pistol, i ett läge där strömmen har legat nere i en vecka, utan en lösning i sikte.
Butiker har börjat plundras och man beger sig iväg för att försöka få tag på något att äta till familjen.
Man går in och hittar [insert random livsmedel].
På väg ut dyker Abdi & co. upp och försöker tvinga av dig ditt stash.
Konfrontationen är oundviklig och det handlar bokstavligen om att äta eller ätas.

Ponera att man tvingas ta sin fiende av daga.
Ponera också att situationen i landet pågår i ett par veckor till innan läget stabiliseras.

Frågeställning:
Är det nu man kommer få skaka galler, eller kommer man kunna åberopa force majure eller nödvärn? Kommer det ens utredas?
Har något liknande hänt i ett civiliserat samhälle förut?
Citera
2022-10-23, 21:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Har ved för år och har ställt undan 5 containrar med 1200 liter vatten i varje så det är maten jag får bygga på men klarar månader utan tvekan. Äger också en väldigt gammal tegelbyggnad som är lätt att värma upp och som är byggd för att klara sig utan el och med bara ved så kylan oroar jag mig inte för heller.

Utan el får ni inget vatten heller så konstigt att så få av er verkar ha tänkt på det viktigaste.
Citera
2022-10-23, 21:12
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Frågeställning:
Är det nu man kommer få skaka galler, eller kommer man kunna åberopa force majure eller nödvärn? Kommer det ens utredas?
Kika lite på Wikipedia m.fl. hur det var när det var som värst på Balkan innan det internationella samfundet bestämde sig för att intervenera så har du ett hyfsat liknande scenario.

När du tagit Abdi & co av daga så har du ju kött till familjen att äta. Tunna med lufthål på sidorna längst ner, mycket ved och benen är ett minne blott.
Leta efter saknade ortare lär ligga extremt lågt på prioriteringslistan för pappa staten om samhället börjar funka igen efter ett sånt scenario som du målar upp så du behöver med största sannolikhet inte oroa dig för att skaka galler.
Ger du fan i att äta upp dem och nöjer dig med den goda gärningen att avliva några ortendrägg som ville dig illa är det ett solklart fall av självförsvar.
Citera
2022-10-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blanks
Jag har egen vattenbrunn och enskilt avlopp. Har ett elverk som är kopplat till huset som driver rubbet i huset, 2 frysar, kylskåp, värme, lyse och matlagningsmöjlighet. Har även backat upp med gasolvärmare och campingkök om soppan till elverket skulle tryta.
Har bränsle för att klara mig runt 2 månader i dagsläget.

Bränsle för två månader?
Ett diesel-elverk på 5 kW drar ca 1,4 l/timme.
Det innebär en förbrukning på ca 2 m3 diesel aktuell period.

Jag säger inte att det är omöjligt. Du kanske sitter på ett par farmartankar som fylls på med jämna mellanrum, men gemene man behöver inse hur jävla mycket bränsle som går åt för att driva sin skit hemma och då snackar vi inte ett litet skit-elverk från Jula eller Biltema, utan ett som kostar runt 20-25.000:-
Dom små drar så in i helvete mycket mer...
Citera
2022-10-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Det fetade.
Det här är ganska intressant.
Säg att man är beväpnad med pistol, i ett läge där strömmen har legat nere i en vecka, utan en lösning i sikte.
Butiker har börjat plundras och man beger sig iväg för att försöka få tag på något att äta till familjen.
Man går in och hittar [insert random livsmedel].
På väg ut dyker Abdi & co. upp och försöker tvinga av dig ditt stash.
Konfrontationen är oundviklig och det handlar bokstavligen om att äta eller ätas.

Ponera att man tvingas ta sin fiende av daga.
Ponera också att situationen i landet pågår i ett par veckor till innan läget stabiliseras.

Frågeställning:
Iom att samhället slutat fungera så gäller inga regler längre. Endast överlevnad. Skjut först, fråga sedan. Babbarna beter sig som djur redan nu när samhället "fungerar" och vi har haft högkonjunktur, hur kommer dessa pensionsräddare att fungera när allt kollapsar?
Sveriges trumfkort har alltid varit vår gemenskap, vårt homogena folk. Det trumfkortet är sedan en tid tillbaka, helt bortkastat. Ganska omgående kommer grupperingar uppstå, frågan är hur militär och annan statlig vapenmakt kommer reagera eller om de precis som alla andra kommer skydda sina familjer främst.
Citera
2022-10-23, 21:18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Har ved för år och har ställt undan 5 containrar med 1200 liter vatten i varje så det är maten jag får bygga på men klarar månader utan tvekan. Äger också en väldigt gammal tegelbyggnad som är lätt att värma upp och som är byggd för att klara sig utan el och med bara ved så kylan oroar jag mig inte för heller.

Utan el får ni inget vatten heller så konstigt att så få av er verkar ha tänkt på det viktigaste.
Själv har jag bara 140L på dunk, och om det krisar så får jag rena regnvatten

Men skall borra brunn i stugan och driva vattenpump med elverk + en manuell trädgårdspump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in