2022-10-23, 19:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ukrainas regering släpper en film riktad direkt till Belarus. Stöd inte de onda diktatorerna, deras dagar är räknade. Rätt så kaxig faktiskt.

https://twitter.com/Tendar/status/1584233267783663616
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-10-23 kl. 19:51.
Citera
2022-10-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ryssland har knappas den infrastruktur (ledningar) som krävs för at sälja gas till Kina, så det enda man har är sin LNG-kapacitet..
Det skulle inte förvåna mig om alla ryska LNG-terminaler i öst, redan är fullbokade på frakter till Kina.
Min tanke var därför om Rysslan hade någon LNG-struktur i Östersjön (ja jag har gogglat)

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det stämmer inte enligt vad som tecknades i Istanbul 1999 och Astana 2010 då samtliga NATO-länder förband sig att inte utöka sin egen säkerhet på bekostnad av andras.
Försök hålla dig till ämnet !!som är Rysslands angrepp på Ukraina, Hur ska ryssen fås att retirera ?, tror många ryssar skäms över sina representanter i denna tråd !
Citera
2022-10-23, 19:31
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ukraina soldater hyllar naZZist i sång i ny video.

Video: Ukraine Soldiers Sing Praises Of WW II Era Nazi
Oct 22, 2022 We keep hearing about how talk of Ukrainian Nazis is just so much Russia propaganda, yet we’re also routinely confronted with example after example of Ukrainian citizens and soldiers alike demonstrating sympathy with or wearing symbols of Nazism or Nazi-affiliated groups.
The latest? A video of Ukrainian paratroopers singing a song of praise for Stepan Bandera, the Ukrainian World War II figure and Nazi sympathizer who helped with the extermination of thousands of Ukrainian Jews.
https://www.youtube.com/watch?v=4H-yMmNh5Cs

Ni ukrainaälskare stödjer alltså detta? Ni är så lättlurade.

En annan lättlurad idiot har vi i en annan ny video - infångad ukrainsk soldat vet inte att han skjuter på civila!
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/12234

Alltså ni ryZZAr är sjukt fixerade vid denna snubbe som heter Bandera. Vad han har gjort er? Satte han på 100 000 ryZZkärringar som blev med barn? Han levde ju typ för 70 år tillbaka och mördades av KGB för länge sen men ni fortfarande är rädda för honom???
Sen stämmer inte ngt med gojan som ni sprider om honom. Om han var "nazist" varför spärrade tyskarna in honom i ett förintelseläger och dödade två av hans bröder där? Kan du, Ivan förklara detta på ngt vettigt sätt?
Citera
2022-10-23, 19:34
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nazi-Ryssland på väg att förstärka fronten med en kanon från 1943 och får världens pyspunka direkt haha.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1584203002935549953

Tycker du att ordet "Nazi" är passande som en preposition / prefix till -Ryssland? Du kanske bör tänka dig för ...
Citera
2022-10-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Den första meningen behöver du omformulera Gopnik för den går inte att tyda.

Sedan undrar jag vilka USA ska kriga emot? Jag har under mina drygt 50år sett Sovjet som den naturliga fienden men nuvarande Ryssland har ju visat sig vara en tandlös gumma. Där blir det inte frågan om något krig som du själv förstår. Så vilka tänker du på? Ska Kineserna in och veva i Europa? Tveksamt.

Utveckla dina tankar (även om jag förstår komplexiteten i det önskemålet).

Enligt fd general Petraeus diskuterar man om/ hur USA kan gå in i Ukraina utan Nato.

USA har knappast vunnit några krig de senaste 30 åren. Och de har startat många under den tiden.

Undrar varför man tror att amerikanska soldater skulle lyckas bättre än de som redan är där nu.
Ukraina använder ju redan samma material som USA har. USA har till och med tömt sina lager.
Kan de gömma sig bättre mot artilleri t ex?
Citera
2022-10-23, 19:36
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Han har redan fixat det. Ett Ukraina utan el. Det blir kallt det och inga mobiler som kan laddas.

Tilllfälliga problem. Att plåga civilbefolkningen har dessutom inte vunnit några krig - någonsin. Ökar bara motivationen.
Ryssen är på väg in i den verkliga kylan.
Citera
2022-10-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Enligt fd general Petraeus diskuterar man om/ hur USA kan gå in i Ukraina utan Nato.

USA har knappast vunnit några krig de senaste 30 åren. Och de har startat många under den tiden.

Undrar varför man tror att amerikanska soldater skulle lyckas bättre än de som redan är där nu.
Ukraina använder ju redan samma material som USA har. USA har till och med tömt sina lager.
Kan de gömma sig bättre mot artilleri t ex?
Så vilka skulle detta enorma krig stå emellan?
Citera
2022-10-23, 19:42
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du kommer aldrig nå konsensus i internationella relationer i en pågående konflikt om där finns någon som talar mot maktens narrativ, där kommer alltid vara några som ser en karriär i att "föra statens talan".

Mearsheimer menar helt enkelt att USA (och NATO) har stor skuld i att det blev ett krig. Precis som du säger är det inte samma sak som att vara pro-ryss. Men det är ingen kuriosafaktor. Hans artikel "why the Ukraine crisis is the West's fault" (https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/fora93&div=111&id=&page=) har 1500+ citeringar, jag vet ingen artikel med fler, antagligen är han den ledande experten. En som Stubb (som Slö tog upp) har typ inga citeringar.

Jag menade inte att Mersheimer har fel för att han inte representerar konsensus bland forskanra inom sitt fält. Jag vände mig bara mot att Saggi och många andra i tråden ständigt försöker hävda att det stöder deras sak att en professor (emeritus?) problematiserade USA:s agerande i Ukraina 2014. Han har en av många åsikter man kan ha om saken, som en akademiker väl insatt i ämnet.

När jag tittar på den här utmärkta diskussionen https://www.youtube.com/watch?v=ivcSVG5eCeQ&t=1750s&ab_channel=Rados%C5%82 awSikorski-kana%C5%82oficjalny så blir jag förvånad över hur nära debattörerna ligger varandra. Med tanke på hur ofta det mest radikala putinvurmarna vevar med hans namn (jag räknar inte in dig i den kategorin). Som om han skulle ha hävdat något som legitimerar Putins krig.

En av Mersheimers huvudteser är att du måste respektera maktcentran när du gör dina drag på det geopoliska schackbrädet. Efterklokt kanske man kan konstatera att han hade lite fel i sin bedömning av maktförhålklandena? Eller de har i alla falla förändrats som en följd av konflkikten och Mersheimer menar inte idag att Ukraina inte bör ta tillbaka så de mycke de kan av ockuperade områden, med den hjälp de kan få. Jag tror inte att särskilt många som svänger sig med hans namn i här tråden har förstått det.
Citera
2022-10-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Tilllfälliga problem. Att plåga civilbefolkningen har dessutom inte vunnit några krig - någonsin. Ökar bara motivationen.
Ryssen är på väg in i den verkliga kylan.
Inte så tillfälliga då dom kommer bestå.
Citera
2022-10-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Good news from the Donetsk direction
According to preliminary information, the Armed Forces knocked out the Russian Federation from the asphalt plant on the outskirts of Bakhmut. It took the Wagnerites 2 months to occupy it, while it took our defenders only 48 hours to return it
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1584226701630144512

Goda nyheter!
Den kriminella gruppen/förbandet är ansvariga för mycket vidrigheter mot Ukrainare under hela invasionen på Ukransk mark.
Citera
2022-10-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte länge till. Men dom imponerar de ukrainska elektrikerna.

Så du tror Ryssland sluta skicka drönare mot el statione.

Vilket önsketänkande.
Citera
2022-10-23, 19:48
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Tycker du att ordet "Nazi" är passande som en preposition / prefix till -Ryssland? Du kanske bör tänka dig för ...

Ja. RyZZland är dagens Nazi. De gör allt på samma sätt som Hitler gjorde 1939-1945. Och hela den civiliserade världen är emot NaziryZZlande precis som var emot Nazityskland. Hoppas även att era kompisar i kreml slutar som Nazitysklands ledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in