2022-10-22, 22:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriken förbättrad.

Strix/Mod
Citera
2022-10-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
De hänger ihop. IQ är starkt korrelerat med grundskolebetyg, det var för det ändamålet det ursprungligen designades. Det testar förmågan att se mönster, och är svårt att ändra och träna upp. HP lägger stor vikt vid språkförståelse av skolböcker, och vid matematik och logik, så har man pluggat mycket har man rimligen lättare för det. HP har liknande syfte som nationella prov, att testa vad du faktiskt kan och kommer ihåg ett tag efter studierna.

Betygsgraderingen är mycket förlegad vid det här laget. Tvärtom så har de allra flesta intelligenta individer medelmåttiga betyg då skolan misslyckas med att stimulera deras intellekt. Dessa individer arbetar tills att ett godkänt betyg inom ämnet har uppnåtts. Intelligens och betygsgradering saknar helt och hållet korrelation med varandra.
Citera
2022-10-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
De hänger ihop. IQ är starkt korrelerat med grundskolebetyg, det var för det ändamålet det ursprungligen designades. Det testar förmågan att se mönster, och är svårt att ändra och träna upp. HP lägger stor vikt vid språkförståelse av skolböcker, och vid matematik och logik, så har man pluggat mycket har man rimligen lättare för det. HP har liknande syfte som nationella prov, att testa vad du faktiskt kan och kommer ihåg ett tag efter studierna.

Förmåga att göra som man blir tillsagd och inte ifrågasätta makt är också starkt korrelerat med betygen i grundskolan. Det är såklart inget som inte går att lösa med lite tvångsmedicinering och upprepad psykologisk misshandel.

Ingen vet varför pojkar suger i skolan. Dags att utbilda fler manshatande socionomer på Södertörn som kan svara på denna enigma.
Citera
2022-10-22, 23:22
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persienne
samtidigt så är inte min mor smart men jag är det. Eller ska jag bortförklara mitt 2.0 tycker du? (eller för den delen 174 på IQtestet?)

Min mor är inte så särskilt smart, men min far var ett geni. Go figure.

Får erkänna att jag inte kollade din länk då jag vet att jag ändå är en anomali i ditt resonemang, google or not

visst 174 i IQ

Tala om för mig när och vart du utförde dit IQ test.
Citera
2022-10-22, 23:51
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
För detta krävs väl att alla eller nästan alla har gjort det och så är knappast fallet. Jag tror t.ex. att väldigt få över 55 har gjort provet och förmodligen ingen alls över 60.

Fast man kan ju räkna ut för dem som Aftonbladet listar, de borde vara hyfsat representativa? Men jag har inte artikeln är det typ 10 är det nog meningslöst men om det är 50 så borde det var ok urval?
Citera
2022-10-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Einstein var dyslektiker och hade svårt för att både läsa och skriva. De allra flesta med hög intelligens har ganska medelmåttiga betyg i skolan. Dom blir inte intellektuellt utmanade vilket medför att dom heller inte studerar utan nöjer sig med ”närmsta” godkända betyg.

Det är en internetmyt. Egentligen hade han alltid toppbetyg. Däremot förstår jag vad du menar och det finns säkert många som vantrivs i skolan fast de är smarta. Jag tror betyg upp genom gymnasiet mäter flit och uthållighet. Kanske lite hur man är som person också, om man kan vara till lags, funkar socialt i grupper, vill räcka upp handen etc. Nivån kanske är så låg att alla som verkligen vill kan nå högt.

https://www.thestatesman.com/world/here-is-the-report-card-of-albert-einstein-which-proves-he-was-excellent-in-mathematics-1502609002.h tml
Senast redigerad av YBB641 2022-10-22 kl. 23:58.
Citera
2022-10-23, 00:03
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Jag tolkar det som att hans prov ligger långt bak i tiden.
HPs peak skiljer säkert mellan individer. Känner 2 smarta tjejer som fick 2.0 några år efter de lämnat gymnasiet, och läst på universitet ett tag, tror inte de fick 2.0 på gymnasiet för då hade de väl inte gjort om provet.
Jag gjorde provet totalt oförberedd som 18-åring, sedan gjorde jag det 2 gånger till.
Bäst resultat fick jag andra gången, sämst tredje, men jag presterade egentligen bäst första gången då jag var mest fokuserad, dock gjorde jag ett gruvligt misstag som kostade mig många poäng.

Min personliga reflektion är f.ö att provet är lättare nu än när de hade STUF (Studietekniska Färdigheter) och AO (Allmänorientering) på 1990-talet; för egen del var det områden som gav bättre utslag än (STUF)ersättaren engelska som jag väl inte är lika bra på antar jag.

Vågar inte längre göra provet så vet inte hur jag skulle prestera i äldre ålder...att få fel på NOG eller DTK bär mig emot. Skulle vara pinsamt om man fick sämre än som 18-åring...Ok, ORD-delen har jag lättare för nu än förr, men jag tror som sagt det beror på att orden är enklare - inte att jag blivit kunnigare.

Då jag är så gammal att jag liksom en del andra här har mönstrat kan jag anekdotiskt jämföra betyg, mönstring och HP med mina gymnasiekamrater; det var ingen med höga betyg som hade kasst på HP eller mönstring, ingen med dåliga betyg som hade bra på HP eller mönstring. Alla mina kompisar hade 1.5 och uppåt på HP, de hade 8/9 eller 9/9 på "IQ"-delen av mönstringen (hade de lägre höll de tyst), och de flesta hade betyg närmare 5.0 än 4.0 från Natur. Killen som hade 5.0 gjorde inte högskoleprovet, jag gissar dock att allmänorienteringsdelen och kanske orden hade hindrat honom från att få 2.0.

Slutsatsen jag drar är att politiker med dåligt resultat på HP även hade halvtaskiga betyg och dåligt resultat vid mönstringen (om sådan gjordes). (I viss mån gör man ju HP för att betygen inte är top notch såklart)

Även jag har tillräckligt många år för att dela din erfarenhet om korrelation mellan hp, resultat på mönstring och betyg, även om jag med anekdotisk bevisföring hävdar att det fanns undantag en klasskamrat till mig hade dåliga betyg för han rökte på och struntade i skolan men presterade ändå 1,9 på hp några år efter gymnasium.

Svårt att säga om det var svårare på 90 talet, känns som fler var mer allmänbildade då så AO delen var kanske enklare då än den skulle varit nu. Tvärtom med engelska många fler är bra på engelska nu än då. Antar att man kalibrerar så att andelen som får respektive poäng är samma så svårighetsgraden är relativ sin samtid. Alltså för de mellan 20 -30 som är huvudsakliga målgruppen.
Senast redigerad av MadBalt 2022-10-23 kl. 00:29.
Citera
2022-10-23, 00:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Intelligens har inget med förmågan att studera och göra. Einstein var ett lysande exempel för detta.
Där får du nog förklara noggrannare vad du menar. Menar du att Einstein var oförmögen att studera? Alltså Albert Einstein, han med relativitetsteorin?
Citera
2022-10-23, 00:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Betygsgraderingen är mycket förlegad vid det här laget. Tvärtom så har de allra flesta intelligenta individer medelmåttiga betyg då skolan misslyckas med att stimulera deras intellekt. Dessa individer arbetar tills att ett godkänt betyg inom ämnet har uppnåtts. Intelligens och betygsgradering saknar helt och hållet korrelation med varandra.
Skriver du nu som du tror att det är, eller till och med som du vill att det ska vara, eller är det något som du har något som helst belägg för?
Citera
2022-10-23, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är en internetmyt. Egentligen hade han alltid toppbetyg. Däremot förstår jag vad du menar och det finns säkert många som vantrivs i skolan fast de är smarta. Jag tror betyg upp genom gymnasiet mäter flit och uthållighet. Kanske lite hur man är som person också, om man kan vara till lags, funkar socialt i grupper, vill räcka upp handen etc. Nivån kanske är så låg att alla som verkligen vill kan nå högt.

https://www.thestatesman.com/world/here-is-the-report-card-of-albert-einstein-which-proves-he-was-excellent-in-mathematics-1502609002.h tml

Må så vara. Jag instämmer till fullo med det du skriver. Jag tror att betygssystemet behöver reformeras och bedöma individens prestation. Och med det sagt så menar jag att alla är väldigt individuella. Vi har många intelligenta människor som är introverta och som kanske inte vill räcka upp handen för att svara på frågor, eller som kanske inte vill delta i grupparbeten på det vis som dom är utformade. Jag tror absolut att det är en väldigt låg tröskel in till betygssystemet (om du är extrovert och följsam) .
Citera
2022-10-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Skriver du nu som du tror att det är, eller till och med som du vill att det ska vara, eller är det något som du har något som helst belägg för?

Det finns ett antal amerikanska studier som påvisar detta men inga svenska. Skolans betygsunderlag är tyvärr väldigt generellt och inte anpassat för individen i fråga. Jag nämnde också detta i ett inlägg ovanför.
Citera
2022-10-23, 00:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det finns ett antal amerikanska studier som påvisar detta men inga svenska. Skolans betygsunderlag är tyvärr väldigt generellt och inte anpassat för individen i fråga. Jag nämnde också detta i ett inlägg ovanför.
Detta är precis rakt emot min personliga erfarenhet. Vad jag sett finns det en mycket stark korrelation mellan intelligens och höga betyg.

Däremot vet jag inte särskilt mycket om det amerikanska betygssystemet och hur det korrelerar till intelligens, men jag vill gärna lära mig mer om detta. Så du kan väl länka till några av de där amerikanska studierna? Men välj ut några som visar tydligt på resultaten och som inte är för omfattande. Även om det är intressant har jag inte all tid i världen. Och det räcker med tre stycken. Eller ok, fem, om du får svårt att välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in