Citat:
Ursprungligen postat av
MadBalt
Intressant med Ali, vet du hur gammal han var när han fick 1,7 var han då 17-18 år gammal är det inte så märkligt. HPs peak är väl en bra bit över 20?
Jag tolkar det som att hans prov ligger långt bak i tiden.
HPs peak skiljer säkert mellan individer. Känner 2 smarta tjejer som fick 2.0 några år efter de lämnat gymnasiet, och läst på universitet ett tag, tror inte de fick 2.0 på gymnasiet för då hade de väl inte gjort om provet.
Jag gjorde provet totalt oförberedd som 18-åring, sedan gjorde jag det 2 gånger till.
Bäst resultat fick jag andra gången, sämst tredje, men jag presterade egentligen bäst första gången då jag var mest fokuserad, dock gjorde jag ett gruvligt misstag som kostade mig många poäng.
Min personliga reflektion är f.ö att provet är lättare nu än när de hade STUF (Studietekniska Färdigheter) och AO (Allmänorientering) på 1990-talet; för egen del var det områden som gav bättre utslag än (STUF)ersättaren engelska som jag väl inte är lika bra på antar jag.
Vågar inte längre göra provet så vet inte hur jag skulle prestera i äldre ålder...att få fel på NOG eller DTK bär mig emot. Skulle vara pinsamt om man fick sämre än som 18-åring...Ok, ORD-delen har jag lättare för nu än förr, men jag tror som sagt det beror på att orden är enklare - inte att jag blivit kunnigare.
Då jag är så gammal att jag liksom en del andra här har mönstrat kan jag anekdotiskt jämföra betyg, mönstring och HP med mina gymnasiekamrater; det var ingen med höga betyg som hade kasst på HP eller mönstring, ingen med dåliga betyg som hade bra på HP eller mönstring. Alla mina kompisar hade 1.5 och uppåt på HP, de hade 8/9 eller 9/9 på "IQ"-delen av mönstringen (hade de lägre höll de tyst), och de flesta hade betyg närmare 5.0 än 4.0 från Natur. Killen som hade 5.0 gjorde inte högskoleprovet, jag gissar dock att allmänorienteringsdelen och kanske orden hade hindrat honom från att få 2.0.
Slutsatsen jag drar är att politiker med dåligt resultat på HP även hade halvtaskiga betyg och dåligt resultat vid mönstringen (om sådan gjordes). (I viss mån gör man ju HP för att betygen inte är top notch såklart)