Citat:
Ursprungligen postat av
YBB641
Du citerade fel del:
"Forskning visar att intelligenstest som används för urval till det militära har ett högt samband med högskoleprovet, men det militära provet på ett mer adekvat sätt i jämförelse med högskoleprovet mäter det forskare benämner generell intelligens."
Det jag behöver veta är att varje steg i skalan hör till ett intervall. Sen mäter det inte över 126 och kanske inte supersofistikerat. Men du vet, hyfsat bra. Varför få lågt resultat på något av dem om man är intelligent?
Vi ligger inte i rätt forum för att lära dig den komplicerade bilden bakom pseudokvantiteter och intelligenstester.
Men jag ställer frågor:
Om ett barn är bra på matematik och framför allt logisk problemlösning så till den grad att barnet förstår kvantfysiska teorier vid 10 års ålder, men samtidigt inte kan uttrycka sig i tal eller skrift, eller innehar åldersadekvata livsavgörande förmågor i övrigt. Är personen då intelligent? Har personen en framskriden studieframgång? Ja, troligen då han undervisar universitetsstudenter. Men kommer han att kunna avlägga en avhandling själv? Nej troligen inte. Kan han koppla olika forskare till varandra? Troligen inte, men jag har inte sett hans bakomliggande del av akademien, bara hans fysikundervisning.
Om tvillingen till detta barn är lingvist, innehar förmåga att kunna fem språk vid samma ålder, är extremt visiospatial och kan lösa visiospatiala problem utan vidare. Men samtidigt har väldigt svårt för aritmetik och algebra, taluppfattning i övrigt. Personen har lika svårt för åldersadekvata livsavgörande förmågor. Är personen intelligent?
Kommer denna tvilling att kunna studera och avlägga en examen?
Vem av dem är mest intelligent?
Gör vi Ravens matriser kommer tvilling nummer två att vara den "intelligenta", för det barnet kan lösa visiospatiala problem som förekommer i Ravens matriser. Men är inte tvilling nummer 1 lika intelligent, om han undervisar kvantfysik på universitetet vid 12 års ålder?
De båda kommer inte att klara WISC på en åldersadekvat nivå och kurvan hos de båda kommer att se ut som en sinuskurva.
Det här är just psykometrins stora problem. Dess pseudokvantiteter säger ingenting om barnens generella intelligenser.