Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det intressanta är väl relevant lika fall. Fylledråp, mord i nära relationer, gängmord osv är väl inte av något större intresse. Utan mord på politiker, prominenser och kändisar. Sådana tycker jag definitivt att man ska ta ledning av om man vill komma någon vart. De är inte alls alltid politiskt motiverade.
Ja, det är klart att det finns alla möjliga typer av mördare och dräpare. Men jag vet inte vad det tjänar till att ta ledning av undantagsfall. Det är i allmänhet inte vemsomhelst som begår extrema handlingar. Och är det en "ordinär" person så framkommer nog så gott som alltid tydliga avvikelser när man tittar på det.
Om man ska se på saken som ett tok-impulsdåd, att plötsligt i blint raseri avliva någon på stan, så torde jämförelsematerialet ligga än mycket längre bort från SE. MOP framstår inte heller på det sättet, utan snarare som kontrollerat och tafatt.
Man behöver inte djupdyka i Ressler. Men då, som jag förstått det, idén om misslyckanden osv hos GM i relation till SE kommer från Clarke, så kan det måhända vara av intresse att titta på vilka hans jämförelsefall är.
Ang att ha beväpning på sin arbetsplats, det kunde lite vemsomhelst ha, så är det svårt att ta intryck av sådan uppfattning baserad på "livserfarenhet". Utgångspunkten får nog vara att det är ett synnerligen apart, udda och sällsynt beteende tills motsatsen bevisats.
Jag håller givetvis med dig, om i princip allt, inget att orda om.
Jag tänker att om vi leker att MOP var ett impulsdåd, så måste vi ju vidga vyerna, till viss del slopa våra fördomar, förutfattade meningar och skygglappar om vem som faktiskt förde sig skyldig tii brottet? Var mordet på intet vis planerat, längre än ett par timmar bort från det inträffade, anser jag GM rimligen borde ha stött på LOP någon gång mellan ca 20:30 och 23:15? Antingen var gm redan beväpnad när han såg dem, eller så införskaffade han det.
Bestämmer vi oss för att mordet skedde på impuls, av en slump, lär man ju fundera på vilka som kan tänkas bära ett vapen den aktuella kvällen? Jag anser poliser, militärer och liknande, kriminella eller psyksjuka, möjligen någon figur som ansåg sig stå över lagen (kanske till viss del psyksjuk), därför bar ett vapen att använda i självförsvar? Gemene man fladdrade ju inte runt på stan beväpnade i någon dorm?
Jag tror inte mordet var politiskt. Jag tror att mordet skedde pga att OP var en ganska kaxig, bitvis rejält otrevlig som person med översittartendenser, en väldigt osvensk figur, syntes i media i tid och otid, och hade gjort i mer än tjugo års tid. Jag tror att mördaren hade en fix idé kring OP, lite som Mark Chapman hade kring John Lennon. Finns ju även vissa likheter mellan Lennon och Palme, folks dyrkan av dessa har ju även likheter?
Jag kanske uttryckte mig slarvigt, menade inte att var och varannan vuxen hade ett vapen i en kontorslåda, eller liknande på sina arbetsrum. Syftade mer på att man hade en annan syn på vapen 1986 än vi har idag. Skyttet var fortfarande stort. Att äga ett vapen hade ett visst statusvärde, och var inte förknippat med kriminalitet på samma vis som idag. Vapenkulturen såg annorlunda ut.
Var mordet ett impulsdåd, tror jag att alkohol och kanske även andra substanser eller läkemedel var inblandat, då har ju ett dylikt dåd längre tröskel? Ett impulsdåd innebär ju också att det skedde i stundens hetta, personen behöver som sagt inte ha varit vid sina sinnens fulla bruk - det bara hände, en form av olycka, kortslutning. En sådan person behöver inte ens ha haft någon historik av vare sig våld eller psykisk ohälsa. OP väckte enorma känslor överallt i samhället, få offentliga svenskar har varit så hatade i modern tid? Den ende jag kommer på, som utstått lika mycket hat och hot, är väl Annie Lööf? Och hon var ju som bekant, väldigt nära att stryka med i somras, tyvärr. Och som jag skrivit tidigare, Palmehatet som rådde, berodde långt ifrån bara på att han var en politiker, eller för hans politiska agenda, utan på personen Palme. Han stack ut hackan å det grövsta mot allt och alla väldigt ofta. Somliga fann det lustigt, andra fann honom vidrig. Somliga blev besatta av hans mindre sympatiska sidor?
Anledningen att jag tror att SE mycket väl kan vara gm, beror just på detta. Sorry, för långt och eventuellt trassligt inlägg.
Edit: Tack förresten, för att du håller en vuxen och hövlig ton i tråden. Även om man tycker olika behöver man inte vara nedrig och utöva härskartekniker.