2022-10-22, 21:25
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Tror nog att Zelensky ligger mycket mer pyrt till om ukrainska folket får döma honom innan detta krig och denna strömlösa vinter är slut. Det kommer bli lite kallt för människor i det landet om dom inte kan förhandla fram nån sorts lösning inom de närmaste veckorna. Uuu

Zelensky är ju en hjälte i hela Ukraina likt Churchill, och även en hjälte i väst.

Jag förstår faktiskt inte vad du yrar om.
Citera
2022-10-22, 21:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu jäklar brinner det i busken inne i Ryssland i direktsändning som ses av miljoner ryssar varje kväll!!

Skabbeva tappar tålamodet och skäller ut både den ene och den andre.
Svårt besviken på Putins invationsarme att dom inte slagit ut och mördat alla Ukrainare. Kul men också tragiskt..

https://www.expressen.se/nyheter/putins-jarndocka-kritiserar-ryska-planen/

Ja, vad har hänt med Skabb-Olga? Förutom att hon åldrats minst tio år och blivit ännu mer plufsig Ytterligare ett steg i att skylla misslyckandet på någon annan är Fnuttin, klart hon och maken har ju tjänat miljoner på att vara propagandistiska..
Citera
2022-10-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag har kommit fram till detta genom att läsa kinesisk, rysk, svensk, brittisk, amerikansk och japansk media samt "read outs" som indikerar samarbete och avtal. Här är ett exempel på ett samarbete mellan Kina, Ryssland och Indien;

Det skall sägas att Indien är velig givet sin prekära situation. Kina stödjer inte öppet Ryssland men som Washington DC (korrekt skall medges) hävdar så är detta inte riktigt sant. Till och med Hong Kong gömmer nu undan både ryska yachter och pengar. I Hong Kong har västvärldens ingen jurisdiktion. Vad som är relevant är att Kina och Indien inte inför sanktioner mot Ryssland. Det tyder på antingen neutralitet eller ett tyst stöd.

1) Ja, jag håller med dig om att Rysslands krig i Ukraina inte går som förväntat. Jag förstår de strategiska överväganden som gjorts.

2) Ja, väst ser ut att vara orubbliga till sitt stöd till Ukraina men de skickar inte tillräckligt med vapen. Den svaga länken är uppenbarligen Europa.

3) Ja, jag håller med dig om att Ryssland inte kan hoppa av. De har målat in sig i ett hörn.

4) Nej, ryssarna levde inte ett bekvämt liv innan kriget och lever inte ett bekvämt liv. Det är därför Ryssland lider av utvandring. Med det sagt är Ryssland fortfarande (även efter sanktionerna) ett land som i termer av BNP (PPP) befinner sig precis under I-länder. Ryssland är inte lika fattigt som Afrika men det är inte heller västvärlden. Många av Rysslands ekonomiska problem härstammar från felaktiga beslut fattade av ryska politiker.

Jag kan tycka att detta; "Russian drones hit civilian targets in Ukraine only because they deviated from the course due to the fire of the Ukrainian territorial defense" låter trovärdigt. Jag tror inte Ryssland medvetet bombar civila. Det skadar dem mer. Däremot finns det uppenbart personer så som politikern och ersättaren till Duman; Andrey Gurulyov, som ha en annan mer pikant syn på Genevekonventionen. Detta är något Gurulyov delar med tidigare presidenterna Clinton, Bush, Obama, Trump och Biden.

1) Jag håller med om att Ryssland vinner mer på att nöta ned väst än ett krig mot väst. Det är uppenbart.

2) Jag tror inte att EU kollapsar. Jag gillar inte ordet kollaps eftersom det är något som sker plötsligt. Rom föll inte på en dag. Jag kan förövrigt rekommendera den här artikeln om hur USA försiktigt vitrar sönder.

https://americanaffairsjournal.org/2022/08/how-russia-views-america/

Ekonomisk data indikerar på att USA har vitrat sönder sedan 1970-talet. Har du inte läst Andrei Martyanov bok "Desintegration" (2021) finns den att hitta gratis online med en enkel Google-sökning.

3) Jag håller med dig om västvärlden ägnar sig åt propaganda - vilket jag uppfattar som obegåvad och en dålig strategi.

4) Kriget i Afghanistan var militärt vunnet men ockupationen var ett misslyckande. Du kan inte vinna ett krig mot "terrorism". Du måste definiera fienden vilket USA inte gjorde under "War on Terror". Som du känner till så ger USA sitt stöd till en lång rad militanta terroristorganisationer och färgrevolutioner. Amerikanska väljare tror att de slåss på samma sätt som under andra världskriget men Washington DC slåss på ett helt annat sätt. Washington DC ägnar sig åt smutsiga krig. Kalla kriget (till exempel Operation Condor) handlade primärt om detta och USA har fortsatt på samma sätt för att behålla sina hegemoniska roll.

Vi får se hur kriget i Ukraina kommer att sluta. USA har skickat 101st Airborne Division till Rumänien. Det handlar dock om ett mindre antal men det finns en del tecken på att kriget i Ukraina kan sluta i ett fullskaligt krig mellan Ryssland och NATO - vilket kan leda till att vi alla dör. Med tanke på hur rubbade den politiska klassen i Washington DC, London och Bryssel är så skulle det inte förvåna mig om vi får ett tredje världskrig - vill jag spekulera.

Jag har inte lika omfattande kunskaper som dig i historia men vad jag vet förlorade Finland provinserna Karelien, Salla, Kalastajasaarento samt flertalet öar i finska viken. Finland tvingades också leasa Hangö udde till Ryssland i 30 år. Totalt förlorade Finland 9% av sitt territorium.

Det tillkommer mer eftergifter vilket framgår på Wiki. Wikipedia beskriver det som en seger för Ryssland.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Washington Post beskrev det som en moralisk seger.
https://www.washingtonpost.com/history/2022/03/04/finland-russia-winter-war/

Mer korrekt lyckades Finland bita så hårt att Ryssland inte tog hela landet. Om kriget hade fortsatt hade Finland förlorat hela landet. Ukraina tänker dock inte ge upp. De tänker slåss till den sista ukrainaren - men vi får se. Inget är skrivet. Annars minns ryssarna vinterkriget

https://yle.fi/news/3-9604584

Om det är något som ryssarna är förtjusta i så är det historia och historia som Ryssland gömmer undan på det sättet som vi gör i västvärlden. Ryssland är väl medvetna om sina förluster och misstag.

Man ska inte underskatta sin fiende.

Absolut, jag tänkte primärt på handeln. Utan handel kan Rysslands krig inte fortsätta. Det är därför av vikt att västvärlden pressar direkta eller indirekta handelspartners till Ryssland där bland Indien. Jag tror det också är viktigt att politikerna i västvärlden talar om för väljarna att det finns konsekvenser.

Du glömde några detaljer i din långa uppräkning som i vanlig ordning avslutas med ett hot..

Har du inte koll på hur många polska militärer kraftigt förstärkta med amerikanska elitsoldater som nu mobiliserats vid gränsen mot Belarus?
En analys som din som innehåller hot och en kraftig miss, medveten eller omedveten har värde noll
Och kommer att sätta ryzzland ännu mer i skiten!
Citera
2022-10-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Det är inte Zelensky som skickar kamikaze-drönare och missiler mot civil infrastruktur.

Nej men han är dockan som USA har utsett till nån sorts ledare som krigshetsar och vägrar sätta sig ner vid förhandlingsbordet och diskutera en fredlig lösning. Så han kommer ytters få skulden till en början om Ukraina går in i en strömlös vinter. Kommer aldrig hålla till 1 december ens. Innan dess har civila redan börjat frysa ihjäl. Det kan bli kallt i Ukraina tro mig
Citera
2022-10-22, 21:33
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Tror nog att Zelensky ligger mycket mer pyrt till om ukrainska folket får döma honom innan detta krig och denna strömlösa vinter är slut. Det kommer bli lite kallt för människor i det landet om dom inte kan förhandla fram nån sorts lösning inom de närmaste veckorna. Uuu
Det där drog du bara fram ur röven.

Zelensky har enormt stöd i Ukraina. Hela nationen står bakom honom.
Citera
2022-10-22, 21:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej men han är dockan som USA har utsett till nån sorts ledare som krigshetsar och vägrar sätta sig ner vid förhandlingsbordet och diskutera en fredlig lösning. Så han kommer ytters få skulden till en början om Ukraina går in i en strömlös vinter. Kommer aldrig hålla till 1 december ens. Innan dess har civila redan börjat frysa ihjäl. Det kan bli kallt i Ukraina tro mig
Och du är förstås dockan som Putin använder för att lägga skulden på andra än sig själv. Den som i väst ska försvara hans anfallskrig.
Citera
2022-10-22, 21:34
Medlem
Citat:
Även Ukraina är i djup demografisk kris. En vinter utan elvärme kommer troligen lösa den krisen åtminstone till en del.
Citera
2022-10-22, 21:35
Medlem
Citat:

Det blir nog ännu "kallare" I ryzzland i flera decennier framåt.
Tro mig!
Citera
2022-10-22, 21:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

I augusti var det en opinionsundersökning i Ukraina där man frågade vad ukrainarna tycker om Zelensky och hans prestationer under kriget, och 91% av ukrainarna tyckte att Zelensky gör ett bra jobb.

Citat:
IRI Ukraine Poll Shows Overwhelming Approval for Zelensky

When asked if they believe Ukraine will win the war, 98% said yes. With regard to President Zelensky, 91% of Ukrainians approve of his job performance.

https://www.iri.org/news/iri-ukraine-poll-shows-strong-confidence-in-victory-over-russia-overwhelming-approval-for-zelensky-l ittle-desire-for-territorial-concessions-and-a-spike-for-nato-membership/

Jag vet inte vad folk tycker nu i oktober, men tror knappast det skett några större förändringar. Inte åt det negativa hållet i alla fall, med tanke på vilka framgångar Ukraina hade under september, då stora landytor återerövrades från Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Snälla jämför inte den där kokaintorsken till skådespelare med någon som Churchill. Det blir skrattretande. Va fan tror du att denna lilla konflikt ens går att jämföra med det massiva kriget som rasade i Europa under WW2?

HERREGUD har ni tappat verklighetsuppfattningen helt. Höj nivån på era inlägg eller gå och lägg er.

Ryzzka tvärtemotspråket..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du glömde några detaljer i din långa uppräkning som i vanlig ordning avslutas med ett hot..

Har du inte koll på hur många polska militärer kraftigt förstärkta med amerikanska elitsoldater som nu mobiliserats vid gränsen mot Belarus?
En analys som din som innehåller hot och en kraftig miss, medveten eller omedveten har värde noll
Och kommer att sätta ryzzland ännu mer i skiten!

1) Vad är det för detaljer jag har missat?

2) Vad är det för hot jag givet uttryck för? Jag har påtalat att felaktiga beslut leder till konsekvenser - det är inget hot. Det är en slutsats.

Ryssland stavas med "s" och inte "z".

Citat:
Snälla jämför inte den där kokaintorsken till skådespelare med någon som Churchill. Det blir skrattretande. Va fan tror du att denna lilla konflikt ens går att jämföra med det massiva kriget som rasade i Europa under WW2? HERREGUD har ni tappat verklighetsuppfattningen helt. Höj nivån på era inlägg eller gå och lägg er.
Många i tråden har en känslomässig relation till Ukraina. Det är en orsak till varför de inte kan göra goda analyser. Att Zelensky skulle vara någon form av Churchill, Roosevelt eller för den delen en Patton är vansinne. Det finns en obehaglig hybris i den här tråden kombinerat. Det förekommer också så mycket lögner. Lögner som hela tiden reproduceras, förvrids och förstärks. Det värsta är att den här trådens medverkande speglar mentaliteten hos det i allmänhet okunniga lågutbildade folket. För att inte tala om politikerna som leder dem. Detta kan leda västvärlden in ett potentiellt krig med Ryssland.
Senast redigerad av Edgerton 2022-10-22 kl. 21:49.
Citera
2022-10-22, 21:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Snälla jämför inte den där kokaintorsken till skådespelare med någon som Churchill. Det blir skrattretande. Va fan tror du att denna lilla konflikt ens går att jämföra med det massiva kriget som rasade i Europa under WW2?

HERREGUD har ni tappat verklighetsuppfattningen helt. Höj nivån på era inlägg eller gå och lägg er.
Nej det är inte andra världskriget, men den som står upp mot ondskans imperium är förstås hjälten. Oavsett om han är en whiskypimplande tjockis eller inte. Det är du som saknar referensramar och kanske moral.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-22 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in