2022-10-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Du verkar inte ha lärt dig ett skit. CNN på hotellrummet kan du sluta kalla "internationellt perspektiv".
Det som hände 2014 kallas för statskupp. Undersök vad begreppet betyder.
Läs på lite själv och inse att Tass och RT inte ger ett fullt perspektiv.
Jag baserar mina inlägg från mina erfarenheter.
Och blir lite betört av de småbarn som aldrig funderat på hur omvärlden fungerar.
CNN har aldrig varit min utgångspunkt snarare mitt internationella arbete.
Jag kan försöka ge en lite generell utbildning, men det krävs lite IQ för att förstå.
Den svenska utgångspunkten att nå konsensus är rätt unikt.
Går vi till den Arbiska eller till och med den mer generella ståndpunkten är att ma ställer frågan på sin spets från sin utgångspunkt sen förhandlar man hårt från den.
Pratar vi rysk så gäller att man gå hur långt som helst inklusive lögner för att få sin vilja fram, alla eftergifter från motparten ses som svaghet.
Gällande det som hände 2014 i Ukraina så störtades en sittande president av en relativt enigt parlament då han uppenbarligen övertrött sina befogenheter och fo,kets vilja.
Läs på lite och skaffa dig lite perspektiv innan du ger dig in i en argumentation.@
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-10-22 kl. 21:15.
Citera
2022-10-22, 20:58
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Bryr jag mig inte om etiketter som sossar, borgare eller vad ni nu må vara vill klistra.

Men det är märkligt att en person som härjat på detta forum med en ganska högerextrem approach i 10 år, nu plötsligt är förkämpe för "Rysslands kamp mot Nazister i Ukraina".

Något är gravt fel här.

Ungefär lika fel som Wagner-ledaren, med SS-märken intatuerade på båda axlarna skickas ut för att oskadliggöra den "judisk/nazistiske" president Zelensky.
Citera
2022-10-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ja, eller inga grunder alls faktiskt. Putin har helt enkelt en dröm om att återupprätta stor-Ryssland a.k.a. Sovjet. Så nu var tanken att knipa Ukraina snabbt och göra det till en lydstat, därav det initiala anfallet mot Kiev med syfte att ersätta styret med puppets (som i Belarus).

När detta inte lyckades, så är man kvar med .... ingen story alls.

Det handlar nog inte bara om storryssland man ville även få kontroll över hela norra Svartahavs
kusten och därmed få borr rättigheterna efter gas där samt kunna kontrollera alla hamnar
Med andra ord göra det omöjligt för Ukraina att skeppa ut sina varor.
Det skulle i princip tvinga in Ukraina i en lydstats situation oavsett styre.
Citera
2022-10-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Om dom vill det så självklart! Folket vilja skall ske!
Om folkets vilja skall ske förstår jag inte varför Ryssland angriper Ukraina , mördar civila och militärer . Om det vore folkets vilja skulle inget våld behövas
Citera
2022-10-22, 21:12
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Bryr jag mig inte om etiketter som sossar, borgare eller vad ni nu må vara vill klistra.

Jaså ?
Stora ord för en amoralisk free-wheeling knarkare som adopterat en klockren nihilismen. Varför är du ens här ? Du marknadsför endast dina PTSD Beefar med div. nationer som du inte tycker om. Ska du inte in avgiftning snart
Vi har förstått sedan länge tillbaka, att du är ren totalt värdelös individ som styrs av hat och bitterhet. Vad finns det mer att tillägga ? Vill du diskutera ditt psykiska nederlag. Så är du på fel tråd, min lille gosse. Du kommer antagligen få en LVM på dig så småningom , och alla kan andas ut ett lite tag till. Du hör hemma bakom galler av någon sort. Häckar här hela dagarna och snöat in på hat . Du kan inte vara frisk.

OK, om vi klär in dig i en beväm varm kofta och slänger in dig i en madrasserat cell med mjuka väggar ? Ditt missbruk har tagit över din tankverksamhet, och du behöver spärras in för allas säkerhet
Senast redigerad av Opaque 2022-10-22 kl. 21:39.
Citera
2022-10-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hur har du kommit fram till att Kina och Indien står på Rysslands sida?
Jag har kommit fram till detta genom att läsa kinesisk, rysk, svensk, brittisk, amerikansk och japansk media samt "read outs" som indikerar samarbete och avtal. Här är ett exempel på ett samarbete mellan Kina, Ryssland och Indien;

Citat:
India and China are among several countries taking part in Russia’s weeklong joint military drills scheduled to get underway on Thursday in the east of the country, according to Russia’s state-owned news agency Tass.

https://www.voanews.com/a/india-and-china-to-take-part-in-joint-military-drills-with-russia/6723800.html
Det skall sägas att Indien är velig givet sin prekära situation. Kina stödjer inte öppet Ryssland men som Washington DC (korrekt skall medges) hävdar så är detta inte riktigt sant. Till och med Hong Kong gömmer nu undan både ryska yachter och pengar. I Hong Kong har västvärldens ingen jurisdiktion. Det är relevant är att Kina och Indien inte inför sanktioner mot Ryssland. Det tyder på antingen neutralitet eller ett tyst stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja ryssarna borde vara förbannade för att..
- Ukraina har gjort dem och deras krigsmakt till åtlöje.
- För att väst är orubbliga och ökar sitt stöd i takt med ryska terrorn intensifieras.
- För att Ryssland inte ser en utväg i skiten de satt sig själva i.

Den vanliga ryssen är nog också förbannad över tsarens stormaktsambitioner och specialoperationer.
Trots allt levde Ivan och Boris ett ganska bekvämt liv innan.

Ukrainarna är också förbannade över den ryska terrorn och kommer inte att ge upp.
1) Ja, jag håller med dig om att Rysslands krig i Ukraina inte går som förväntat. Jag förstår de strategiska överväganden som gjorts.

2) Ja, väst ser ut att vara orubbliga till sitt stöd till Ukraina men de skickar inte tillräckligt med vapen. Den svaga länken är uppenbarligen Europa.

3) Ja, jag håller med dig om att Ryssland inte kan hoppa av. De har målat in sig i ett hörn.

4) Nej, ryssarna levde inte ett bekvämt liv innan kriget och lever inte ett bekvämt liv. Det är därför Ryssland lider av utvandring. Med det sagt är Ryssland fortfarande (även efter sanktionerna) ett land som i termer av BNP (PPP) befinner sig precis under I-länder. Ryssland är inte lika fattigt som Afrika men det är inte heller västvärlden. Många av Rysslands ekonomiska problem härstammar från felaktiga beslut fattade av ryska politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
förbannade vet jag inte, men det som är uppenbart är att ryska företrädare ljuger obehindrat och närmast tvångsmässigt på alla nivåer.

Läs detta igen:
”▪️Russian drones hit civilian targets in Ukraine only because they deviated from the course due to the fire of the Ukrainian territorial defense;
och jämför med hur man i rysk stats-tv gottar sig åt skadad civil infrastruktur i Ukraina som skall få civilbefolkningen att frysa och fly mot väst:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1583253099807797248?s=21
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1582926857749467137?s=21
Jag kan tycka att detta; "Russian drones hit civilian targets in Ukraine only because they deviated from the course due to the fire of the Ukrainian territorial defense" låter trovärdigt. Jag tror inte Ryssland medvetet bombar civila. Det skadar dem mer. Däremot finns det uppenbart personer så som politikern och ersättaren till Duman; Andrey Gurulyov, som ha en annan mer pikant syn på Genevekonventionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Beror på vad man anser är en "Rysk vinst". Ryssland vinner betydligt mer på att nöta ner väst i Ukraina än ett regelrätt krig mot väst. De vet (och NATO) att det är en tidsfråga innan f.f.a Europa kollapsar ekonomiskt och att det finns ingen politisk vilja eller förmåga att rusta Europa för ett öppet krig mot Ryssland. Därför försöker man genom propaganda skapa en opinion för det, men även den är inte populär. Ett långt och utdraget krig i Ukraina gynnar Ryssen, detta börjar västs ledare bli varse om. Inb4 NATOs ledarskikt är smarta och har en plan: Samma experter och generaler förlorade Afghanistan efter 20 år på mindre än en vecka.
1) Jag håller med om att Ryssland vinner mer på att nöta ned väst än ett krig mot väst. Det är uppenbart.

2) Jag tror inte att EU kollapsar. Jag gillar inte ordet kollaps eftersom det är något som sker plötsligt. Rom föll inte på en dag. Jag kan förövrigt rekommendera den här artikeln om hur USA försiktigt vitrar sönder.

https://americanaffairsjournal.org/2022/08/how-russia-views-america/

Ekonomisk data indikerar på att USA har vitrat sönder sedan 1970-talet. Har du inte läst Andrei Martyanov bok "Desintegration" (2021) finns den att hitta gratis online med en enkel Google-sökning.

3) Jag håller med dig om västvärlden ägnar sig åt propaganda - vilket jag uppfattar som obegåvad och en dålig strategi. Den här tråden är överfylld med fruktansvärt låg propaganda från framförallt den ukrainska sidan. Jag försöker läsa båda sidorna men varje gång man besöker den här tråden börjar jag fundera om inte pro-ryska sidor har rätt när de kallar Ukraina och dess sympatisörer för 404.

Jag förstår poängen med propaganda men det är också en problematisk ingång till att lösa ett problem av ett antal skäl. Oresonlig propaganda leder till förlorad trovärdighet och andra kontra-produktiva effekter. För mycket oresonlig propaganda leder till att du själv förlorar din situationsmedvetenhet. Detta är inte minst sant för det politiska och mediala ledarskapet i västvärlden som börjar tro på sina egna lögner. Detta leder i sin tur till felaktiga beslut som gynnar motståndaren.

4) Kriget i Afghanistan var militärt vunnet men ockupationen var ett misslyckande. Du kan inte vinna ett krig mot "terrorism". Du måste definiera fienden vilket USA inte gjorde under "War on Terror". Som du känner till så ger USA sitt stöd till en lång rad militanta terroristorganisationer och färgrevolutioner. Amerikanska väljare tror att de slåss på samma sätt som under andra världskriget men Washington DC slåss på ett helt annat sätt. Washington DC ägnar sig åt smutsiga krig. Kalla kriget (till exempel Operation Condor) handlade primärt om detta och USA har fortsatt på samma sätt för att behålla sina hegemoniska roll.

Vi får se hur kriget i Ukraina kommer att sluta. USA har skickat 101st Airborne Division till Rumänien. Det handlar dock om ett mindre antal men det finns en del tecken på att kriget i Ukraina kan sluta i ett fullskaligt krig mellan Ryssland och NATO - vilket kan leda till att vi alla dör. Med tanke på hur rubbade den politiska klassen i Washington DC, London och Bryssel är så skulle det inte förvåna mig om vi får ett tredje världskrig - vill jag spekulera.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det ror inte jag heller. De kommer till slut att dra sig ur Ukraina tillsammans med alla kollaboratörer in i Ryssland och säga att det var målet med hela operationen och därefter utropa sig som segrare. I alla rysk media kommer det att hyllas som en seger och du liksom alla andra som läser det kommer att säga att de vann.

Sen blir det historiskt som med Finska vinterkriget i Sovjet. Man tar inte med det i historieböckerna och inga ryssar kommer att få veta att det skett. Alla som påstår det kommer att fängslas eller förlora sina jobb. Case closed.
Jag har inte lika omfattande kunskaper som dig i historia men vad jag vet förlorade Finland provinserna Karelien, Salla, Kalastajasaarento samt flertalet öar i finska viken. Finland tvingades också leasa Hangö udde till Ryssland i 30 år. Totalt förlorade Finland 9% av sitt territorium.

Citat:
Finland also had to cede a part of the Salla area, the Finnish part of the Kalastajansaarento (Rybachi) Peninsula in the Barents Sea, and in the Gulf of Finland the islands of Suursaari, Tytärsaari, Lavansaari (now Moshchny Island о. Мощный), Peninsaari (now Maly Island, о. Малый) and Seiskari. Finally, the Hanko Peninsula was leased to the Soviet Union as a naval base for 30 years at an annual rent of 8 million marks. The total area ceded by Finland amounted to approximately 9% of its territory.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Peace_Treaty
Det tillkommer mer eftergifter vilket framgår på Wiki. Wikipedia beskriver det som en seger för Ryssland.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Washington Post beskrev det som en moralisk seger.
https://www.washingtonpost.com/history/2022/03/04/finland-russia-winter-war/

Mer korrekt lyckades Finland bita så hårt att Ryssland inte tog hela landet. Om kriget hade fortsatt hade Finland förlorat hela landet. På 1950-talet tvingade förövrigt Ryssland eller som Sovjet om så vill Finland till neutralitet. Ukraina tänker dock inte ge upp. De tänker slåss till den sista ukrainaren - men vi får se. Inget är skrivet. Annars minns ryssarna vinterkriget

https://yle.fi/news/3-9604584

Om det är något som ryssarna är förtjusta i så är det historia. Historia är något som Ryssland inte gömmer undan på det sättet som vi gör i västvärlden. Ryssland är väl medvetna om sina förluster och misstag. Man ska inte underskatta sin fiende.

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja men nu svarade jag på resonemanget att Ryssland kan producera oändligt med soldater. Hur många indiska skoputsare som finns i Calcutta är inte direkt relevant gällande det såvida inte Putin har tänkt att skicka dom till Donbas.
Absolut, jag tänkte primärt på handeln. Utan handel kan Rysslands krig inte fortsätta. Det är därför av vikt att västvärlden pressar direkta eller indirekta handelspartners till Ryssland där bland Indien. Jag tror det också är viktigt att politikerna i västvärlden talar om för väljarna att det finns konsekvenser.
Senast redigerad av Edgerton 2022-10-22 kl. 21:35.
Citera
2022-10-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Haag kan dom ju lika gärna lägga ner tycker jag. Är ju aldrig några större ledare för några länder som döms där trots vattentäta bevis för krigsbrott. Blev tex Tony Blair eller G Bush dömda av Haag när hela världen visste att dom invaderade Irak och begick krigsbrott helt baserade på lögner som dom spred inför FN's säkerhetsråd och i deras egna politiska kongresser? Nej just det.

USA står väl över sån skit. Vad shithole countries tycker skiter vi i
Citera
2022-10-22, 21:14
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Men du verkar ju helt såld på etiketterna Kreml försökte klistra på Ukraina i början av kriget. 🤣

Måste säga att jag är lite besviken på dig. Du verkade hyfsat vettig förut.
Citera
2022-10-22, 21:18
Medlem
Nu jäklar brinner det i busken inne i Ryssland i direktsändning som ses av miljoner ryssar varje kväll!!

Skabbeva tappar tålamodet och skäller ut både den ene och den andre.
Svårt besviken på Putins invationsarme att dom inte slagit ut och mördat alla Ukrainare. Kul men också tragiskt..

https://www.expressen.se/nyheter/putins-jarndocka-kritiserar-ryska-planen/
Citera
2022-10-22, 21:21
Medlem
För tydligheten skull
Hon brukar kalla skabb-Olga här på forumet.
Citera
2022-10-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Exakt, efter det är dess trovärdighet mycket låg, närmast noll.

Om ryska folket får döma Putin så kan det däremot bli riktigt intressant.

Tror nog att Zelensky ligger mycket mer pyrt till om ukrainska folket får döma honom innan detta krig och denna strömlösa vinter är slut. Det kommer bli lite kallt för människor i det landet om dom inte kan förhandla fram nån sorts lösning inom de närmaste veckorna. Uuu
Citera
2022-10-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Tror nog att Zelensky ligger mycket mer pyrt till om ukrainska folket får döma honom innan detta krig och denna strömlösa vinter är slut. Det kommer bli lite kallt för människor i det landet om dom inte kan förhandla fram nån sorts lösning inom de närmaste veckorna. Uuu
Det är inte Zelensky som skickar kamikaze-drönare och missiler mot civil infrastruktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in