2022-10-22, 19:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Killen ljuger,vägrade lögndetektor, vem fan gör det som är oskyldig

Vägrade han lögndetektor? Det var inte hypnos du menade? Jag har bara sett del 1 av dokumentären.
Citera
2022-10-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Helenas tillhörigheter kan ha blivit utplacerade i syfte att få det att se ut som att någon slags överfall ägt rum där ute i skogsdungen.

De vad va ja tänkte också!!! OM nu mördaren hittade skorna på vägen tillbaka till bilen... Varför inte ta med sig dom också?? Varför slänga iväg dom åt varsitt håll bara där man vet att dom mycket troligtvis kommer att hittas??? Mycket märkligt att ta upp skorna och slänga iväg dom bara!!!
Ringarna kan ha tagits av för att man inte ska kunna hitta kroppen med metall detektor.
Citera
2022-10-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Som sagt, det går också att gå in via altanen på baksidan av huset.
Jag håller med er om att UA inte varit helt öppen med vad som skett under kvällen, tex vilka som var på besök och när exakt hennes kompis lämnade huset. Vore intressant att veta vem den kvinliga kompisen var och var dennes pojkvän var under mordnatten. Det är ju möjligt att HA retat upp denna genom att nämna något om att dennes flickvän gråter ut hos hennes syster. Det är frustrerande att UA inte spelat med öppna kort och det har definitivt inte hjälpt fallet. Tvärtom, det ger upphov till spekulationer och oklarheter. Det är super viktigt att varenda detalj kring kvällen/natten kan undersökas. Varför blev det som det blev?
Med det sagt, är det absolut inget som talar för att HA har kommit hem. Det förefaller totalt osannolikt och det är inget scenario som mig veterligen har undersökts. Nej utgå från att hon inte kom hem. dock kom hon väldigt nära vilket i sig är anmärkningsvärt och kanske något som inte beaktats tillräckligt. Det var ju en plats som hon kände enormt väl. Det kan definitivt inte uteslutas att en person som familjen har stort förtroende för och inte kan tänka sig, ändå ligger bakom brottet.
Citera
2022-10-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vägrade han lögndetektor? Det var inte hypnos du menade? Jag har bara sett del 1 av dokumentären.

Har sätt hela dokumentären 2 ggr och har heller aldrig hört att han vägrat lögndetektor. Men han ville inte bli hypnotiserad vilket man verkligen kan förstå!!!
De är verkligen synd om denna mannen asså!!! Som sååååå många år har varit utsatt för de här av polisen!
Citera
2022-10-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.lilla.kloka.
De vad va ja tänkte också!!! OM nu mördaren hittade skorna på vägen tillbaka till bilen... Varför inte ta med sig dom också?? Varför slänga iväg dom åt varsitt håll bara där man vet att dom mycket troligtvis kommer att hittas??? Mycket märkligt att ta upp skorna och slänga iväg dom bara!!!
Ringarna kan ha tagits av för att man inte ska kunna hitta kroppen med metall detektor.

Jag tror inte det är syftet med utplaceringen av ringarna. Då hade mördaren kunnat göra sig av med tillhörigheter så de aldrig hittades istället.

Tillhörigheterna placerades ut i skogsdungen så det skulle se ut som att hon blivit överfallen där. Egentligen tror jag det egna hemmet är den riktiga brottsplatsen.
Citera
2022-10-22, 20:20
Medlem
Det viktigaste är att hitta kvarlevorna efter HA. Att sätta dit den/de ansvariga blir svårt och juridiskt närmast omöjligt då endast mord inte är preskriberat. För anhöriga skulle det dock betyda enormt mycket att hitta kvarlevorna och helst få veta vad som skett och varför. I mina ögon borde polisen göra en sista stor ansträngning/kampanj kring fallet under mottot det är aldrig för sent att prata. I mitt hemland Nederländerna har flera cold-cases fått sin lösning efter sådana kampanjer. Folks benägenhet att prata med polisen ändras på 30 år, dåvarande relationer finns inte länge, etc. Kör en emotionellt laddad kampanj med denna uppmaning och lägg till en hög belöning (250 tusen eller dylikt) för tipset som ledar till att kvarlevorna hittas. Om man som polis/åklagare vill vara än mer framåtsträvande så kan man häva en del av sekretessen och offentliggöra en detaljerad tidslinje samt de viktigaste förhören (avpersonifierade förstås) så folket kan klura och komma med tips. Jag är övertygad om att några har starka aningar om vem/vilka som kan ha gjort detta och med lite mer info kan bidra med det som behövs.
Citera
2022-10-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Jag håller med er om att UA inte varit helt öppen med vad som skett under kvällen, tex vilka som var på besök och när exakt hennes kompis lämnade huset. Vore intressant att veta vem den kvinliga kompisen var och var dennes pojkvän var under mordnatten. Det är ju möjligt att HA retat upp denna genom att nämna något om att dennes flickvän gråter ut hos hennes syster. Det är frustrerande att UA inte spelat med öppna kort och det har definitivt inte hjälpt fallet. Tvärtom, det ger upphov till spekulationer och oklarheter. Det är super viktigt att varenda detalj kring kvällen/natten kan undersökas. Varför blev det som det blev?
Med det sagt, är det absolut inget som talar för att HA har kommit hem. Det förefaller totalt osannolikt och det är inget scenario som mig veterligen har undersökts. Nej utgå från att hon inte kom hem. dock kom hon väldigt nära vilket i sig är anmärkningsvärt och kanske något som inte beaktats tillräckligt. Det var ju en plats som hon kände enormt väl. Det kan definitivt inte uteslutas att en person som familjen har stort förtroende för och inte kan tänka sig, ändå ligger bakom brottet.

Det förefaller absolut inte osannolikt. Att det dessutom inte blivit undersökt är väl snarare något som talar för att det är där lösningen ligger. Alla alternativ som går ut på att Helena aldrig kom hem har ju stötts och blötts i oändlighet.

Jag tror att någon dispyt uppstod efter att Helena kommit hem. Exakt vilka som befann sig i huset är, mig veterligen, inte helt klarlagt. Skor och ringar har placerats ut i skogsdungen för att ge intrycket att Helena försvunnit innan hon hann komma hem.
Citera
2022-10-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag nämnde för en tid sedan i tråden att det inte finns några belägg som helst för att Helena inte kom hem till sitt hem.
Vi vet inget efter sista vittnet på torget. Brovittnet har polisen mer eller mindre avfärdat.

Jag vet att hon gick över bron för jag och mitt sällskap såg henne på cykelvägen längs med polisstationen när vi gick hem från stadt den natten.vittnade även om det men det är aldrig någon som kontaktat mig efter detta hände för att höra mig / oss vidare.
Citera
2022-10-22, 20:36
Medlem
02:30-02:40 ser de två killarna (vittnen i bilen på gatan nära HA) en ljus bil på cykelbanan.

KM:s Tidslinje!

02:00 - Lämnar han krogen, går till telefon kiosk och ringer sin Sambo.
ca 02:15 - Ringer han till sin sambo. Går sen och köper en korv och går sedan hemmåt.
ca 02:30-03:30 Kommer en bekant på cykel (som även är vittne) ifatt KM på vägen hem, står och pratar en stund och sedan ser Vittnet att KM går hemåt.
ca 04:00 Ringer KM sin sambo hemifrån.
Vittnet som möter KM på vägen hem ser Inga som helst tecken på något avvikande hos/på KM.

Detta (enligt mig och även journalisten som gjort dokumentären då ) tycker ja är ett STARKt bevis på att KM inte ska ens har hunnit mörda HA !!
HUR ska han både först ha hunnit hem och hämta en bil, mörda HA, lämnat bilen nånstans, sen tagit sig tilbaka till torget, ringt sin sambo, gått hem, mött vittne (02:30-03:30) och sen ringt sin sambo igen kl 4!!???
De GÅR inte ihop!!!!
Vittnena (killarna i bilen) som såg bilen som man misstänker vara bilen som förde bort HA:s kropp såg ju den vid 02:30-02:40....
Citera
2022-10-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Hypnos vägrade han också. Det ENDA som skulle kunna använda mot honom under hypnos är om han skulle plötsligt peka ut platsen vart hon ligger begravd. Inget annat skulle vara värt någonting i domstol. Och det vet han
Citera
2022-10-22, 20:42
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lezaq
Jag vet att hon gick över bron för jag och mitt sällskap såg henne på cykelvägen längs med polisstationen när vi gick hem från stadt den natten.vittnade även om det men det är aldrig någon som kontaktat mig efter detta hände för att höra mig / oss vidare.

Gick hon ensam?
Citera
2022-10-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lezaq

Vad var kockan när du såg Helena gå över bron?

Hade hon sällskap när hon gick över bron?

Har du några minnesbilder från KM under kvällen?

Vet du om bröderna O var på stadt den kvällen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in