2022-10-22, 17:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Vart finns sammanfattning till detta uppklarade mord som man nämner i en ny tv-inspelning?
Vill inte se programmet, läser gärna en sammanfattning. Vem, när, varför, hur.

Finns ingen sammanfattning då det sannolika mordet på Helena inte är uppklarat.
Citera
2022-10-22, 17:55
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Samma sak till er: Allemansrätten ger dig möjligheten att vistas på annans mark hur mycket du vill bara du inte förstör något. Så, Fredrik kunde helt utan hinder ta med hunden och dess hundförare och obekymrat promenera omkring där i skogen. Om hunden däremot skulle ha markerat för något ... Ja, då hade Fredrik och hundföraren naturligtvis inte fått börja gräva utan att först ha fått tillstånd från markägaren och/eller från polisen.

Så, Fredrik: Varför utnyttjar du inte allemansrätten att få ströva omkring i skog och mark med en "bekant" med dennes hund?

Jag gissar att du ändå känner till att för organiserad aktivitet med arbetande hund krävs tillstånd av markägare (gäller givetvis ej polis). Ingen hundförare som bedriver seriös verksamhet skulle gå med på något annat.
Citera
2022-10-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Kikar på dokumentären. Varför tror ni ringarna avlägsnades ? För att ingen skulle hitta kroppen med metalldetektor? Eller vad var anledningen

Helenas tillhörigheter kan ha blivit utplacerade i syfte att få det att se ut som att någon slags överfall ägt rum där ute i skogsdungen.
Citera
2022-10-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ett inlägg från en gnällspik, som ej har några egna vettiga ideer att driva i tråden utan har som favoritsyssla att kritisera andra och vara efterklok, d vs hur man minsann skulle ha gjort denna dokumentär. Med egna vettiga ideer menar jag den som du aldrig kan få ur huvudet, att Helena skulle ha kommit hem på natten till Ulrika i föräldrahemmet.

Du tycker också att det var onödigt att ha med KM för att han var ändå avskriven. Nu fick ju folk se klart och tydligt i och med denna dokumentär att KM är helt oskyldig. KM med familj kunde få upprättelse.

Du tror att intervjun med Lars Johansson är inaktuell och gammal bara för denne man hävdar att pilotmannen var den huvudmisstänkte..

Du tycker också det är fel och dåligt av journalisten Fredrik Undevik att han tar med skorna till ett mer effektivt och bättre lab i England, som hittar fler DNA-spår och på så sätt preciserar dessa bättre ? Han ber Lars Johansson att ge uppdrag åt NFC att spara de nedfrysta proverna, inte heller bra då ?
När man börjar med personangrepp har man i regel inte så mycket sakargument. Nu har du dessutom skrivit en massa saker som inte är sanna ang mina inlägg.
* Jag har aldrig påstått att Helena skulle ha kommit hem. Jag har frågat om det finns några belägg för att hon inte kom hem. Det finns inget som styrker att hon inte kom hem till den grupp av människor som fanns i bostaden på natten.
* Jag skrev att KM kunde fått en egen dokumentär, för behandlingen av honom är värt en egen story. Men i jakten på Helenas mördare, som den här dokumentären handlar om, är han totalt inaktuell. Det finns en rad andra personer att isåfall blanda in som också är inaktuella.
* Jag tror inte att intervjun med Lars Johansson är gammal, jag vet det. De pratar på ett sätt som gällde cirka 2019. Dessutom lät FU inte honom ta reda på svaren på de frågor han inte kunde svara på. Det hade han kunnat göra på de här tre åren.
* Du påstår att jag sagt något om skorna, men det du påstår är inte sant. Jag har inte sagt något om skorna.
Håll dig borta från personangrepp och var saklig i din diskussion.
Senast redigerad av ajnoshort 2022-10-22 kl. 19:11.
Citera
2022-10-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det må vara den minst sannolika teorin av alla i tråden, men det finns en ingång via garaget och som knappt är synlig från där killarna satt.
https://www.google.com/maps/@58.7085934,13.7983364,3a,37.5y,90h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHzF6iNouJdkgO5zwiv3N0A!2e0!7i1 3312!8i6656

Som sagt, det går också att gå in via altanen på baksidan av huset.
Citera
2022-10-22, 19:36
Medlem
Tycker såååååååååå synd om Kl*s!!!!!!!! helt sjukt va polisen utsatt han för och hur många här som misstrott honom asså! Hoppas han nu kan få lite upprättelse och får vara ifred resten av sitt liv!

Och stackars Helenas familj som nu får sen den här dokumentären och får se hur polisen bara skiter i att kolla upp dom här nya spåren som journalisten hittat!
Citera
2022-10-22, 19:42
Medlem
Sett alla tre avsnitten idag. Uppfattar att Undeviks syfte med serien är att belysa hur dåligt han tycker att polisen skött utredningen under dessa 30 år. Det lyckas han ju ganska bra med? Dock kändes själva dokumentären som sådan ojämn och inte alltid alldeles intressant eller tankeväckande på det sätt jag tror avsetts.

Slutet med diskussionen om hunden var ju bara märkligt - ingen begriplig slutsats drogs. Varför anlitar inte Undevik själv Breeze inom ramen för dokumentärserien, precis som Sjögren-privatspanarna så framgångsrikt gjort?
Senast redigerad av jamenda 2022-10-22 kl. 19:45.
Citera
2022-10-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Den äldre damen såg "chauffören" spola med slang och tvätta länge in (!!) i sin bil dagen efter HA's försvinnande. Senare under veckan såg hon honom åka på nätterna och parkera och lysa in i skogen.
Hon tipsade polisen om denne man liksom "den gamle mannen i skogen" som var kamrat med "chauffören".

De va granne "den gamle mannen" som såg "chauffören" spola rent bilen och stå med bilen och lysa in i skogen. Damen har fått detta berättat för sig av grannen/gamle mannen när Chauffören har avlidit för han vågade inte berätta de innan för han va rädd för sitt eget liv.
Så Damen som berättar de här i dokumentären har inte sätt de själv utan har fått de berättat för sig av den gamle mannen/Grannen.
Citera
2022-10-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.lilla.kloka.
Tycker såååååååååå synd om Kl*s!!!!!!!! helt sjukt va polisen utsatt han för och hur många här som misstrott honom asså! Hoppas han nu kan få lite upprättelse och får vara ifred resten av sitt liv!

Och stackars Helenas familj som nu får sen den här dokumentären och får se hur polisen bara skiter i att kolla upp dom här nya spåren som journalisten hittat!
Ja, verkligen beklämmande, bådadera! Tycker det var oerhört starkt av KM att delta så generöst och oförställt. All heder åt honom.
Citera
2022-10-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag ser noll tacken på lögn, däremot var det fler som ansåg att han var dyngfull.
Så då minns man oftast fragment av kvällen, s.k minnesluckor.

Killen ljuger,vägrade lögndetektor, vem fan gör det som är oskyldig
Citera
2022-10-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Huruvida min bekant är fin eller inte, lämnar jag därhän!

Som jag skrev tidigare har jag fått första avsnittet berättat för mig, så jag har lite koll. I din iver att attackera mig som person glömmer du att jag för länge sedan har droppat KM som inblandad - om vi med det menar som mördare eller inblandad som delaktig i hennes död. Men som (ofrivilligt) vittne kan jag inte droppa honom och det oavsett att han slänger ur sig i första programmet att han ingenting ska ha sett eller hört. Det enda som vi behöver göra att flytta fram tidsfönstret för när Helena lämnade torget, vilket kan ha varit mycket senare än vad vi hittills har trott - kanske runt 02:20 (GW Persson pratar vid något tillfälle om 02:30), vilket i så fall gav KM alla möjligheter att ringa det påstådda samtalet till sin sambo, och ändå hinna slå följe med Helena mot hemmet. (KM säger att samtalet ägde rum, men vi verkar inte få se något bevisar det.) Bara lugn, jag ska detaljerat redogöra för detta senare.

KM har ju träffat en bekant på vägen hem som han har stannat och pratat med en stund sen ser denna vän honom gå mot sitt hem.. om ja har fattat de rätt bor väl HA inte ens åt de hållet? Så han kan inte ha slagit följe med henne eftersom han träffar på den där bekanta som cyklar ifatt honom. De är Bevisat att han ringt sin sambo både innan han gick från torget och när han kommer hem...
Ja tycker du VERKLIGEN ska kolla in den här dokumentären, de är inte samma sak att få de förklarat för sig! Man behöver se KM själv för att verkligen förstå att han VERKLIGEN inte kan va inblandad överhuvudtaget!
Peace!
Citera
2022-10-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Ja, verkligen beklämmande, bådadera! Tycker det var oerhört starkt av KM att delta så generöst och oförställt. All heder åt honom.

Verkligen!!!! så Hemskt å se han berätta va han fått utstå i dokumentären!!!!
Dom som inte har sätt Dokumentären borde se den innan de uttalar sig om KM överhuvudtaget!!!
Ja lider så sjukt mycket med honom och när han började gråta så kunde knappt jag hålla mig heller!!!
Önskar nästan man kunde göra nått för honom och att han fick veta att folk faktiskt tror på att han är HELT och hållet oskyldig!
Ja tycker att de är bevisat i dokumentären att han inte ens hade kunnat mörda henne tidsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in