2022-10-22, 18:19
Medlem
Visst är det allmänt irriterande, precis som mycket annat PK i SR/SVT. Jag håller med RedX, om de nu inte kan stå ut med att originalet har ett namn och efterföljare får namnet med tillägg som specificerar vad det handlar om kunde de sagt herrlandslaget/damlandslaget. Att public service driver diverse vänsteragendor är tyvärr det normala.

(Jfr för övrigt det faktum att Storbritanniens frimärken inte har någon landsbeteckning - de var ju först. Alla andra länder måste skriva ut varifrån märket kommer)
Citera
2022-10-22, 18:54
Medlem
bergsturks avatar
SR gör likadant. De kan ha ett helt inslag om ett lag/en match utan att det framgår om det är dam eller herr. Detta har gjort att jag numera inte lyssnar på radiosporten.

Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Instämmer. Detta har faktiskt eliminerat mitt fotbollsintresse helt och hållet. Tittar aldrig på fotboll längre, över huvud taget. På grund av detta.

Samma här.
Citera
2022-10-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag hade haft lättare att köpa om de valt att referera till det manliga laget som ”herrlandslaget”. Om de nu nödvändigtvis har något jämställdhetsdirektiv att följa.

Det händer dock att man emellanåt benämner herrarna som "herrlandslaget" som något sorts statement och feministisk vedergällning, att slänga sig med dam-förledet finns dock inte på kartan så länge "jämställdhetskampen" pågår.

SR och SVT har ju t.e.x. blivit tvungna att hitta på att allsvenskan heter "herrallsvenskan" eftersom damernas liga heter just damallsvenskan, men när det gäller rapporteringen runt landslagsfotbollen har man gått motsatt väg och verkar vilja vara så otydlig som möjligt
Citera
2022-10-22, 19:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Så här det varit länge på SVT. Det står något om Chelsea tex och man klickar dit så är det dam-chelsea som fan ingen bryr sig om.

Samma sak på S377 och S300 flera sidor med dam-resultat som bara de närmast sörjande vill veta.

Höjden av PK var någon idiot där skrev om Barcelona och skrev herrarnas Barcelona precis som då var man tvungen att lägga till det för läsare sprang ju in för att läsa den nyheten i tron att det damernas Barca...
Citera
2022-10-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man har skrivit på sin hemsida, text-tv och fortsätter nu i tv på sportsändningen. Inte med ett ord förklarar man att det handlar om dam. Förvisso med bild och då klarnar det ju lite, men det är något man själv får tänka. Det finns ju synskadade och de ser kanske inte att det var damer utan tänkte att vad ska herrarna spela där? Det mest märkliga är att de ju gör detta medvetet, att de undanhåller just ordet dam vilket de annars gärna marknadsför.
Läser du sportsidorna på text-tv har du alltid längst upp en rubrik om vilken sport det handlar om.
Kolla t.ex. sidan 313 som handlar om damhockey, längst upp har du rubriken ISHOCKEY: SDHL.
Citera
2022-10-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Läser du sportsidorna på text-tv har du alltid längst upp en rubrik om vilken sport det handlar om.
Kolla t.ex. sidan 313 som handlar om damhockey, längst upp har du rubriken ISHOCKEY: SDHL.
Nu handlade det inte i mitt ex om damhockey, utan damfotboll. Tittar du på sidan jag länkade till står där bara fotboll, vilket det även gjorde på tex-tv som de nu plötsligt tog ner. Läser de här kanske och skämdes?!
Citera
2022-10-22, 20:14
Avstängd
Det är en medveten policy, flera större dagstidningar gör likadant (DN och andra Bonniertidningar förstås). Man säger "VM i fotboll" utan att låtsas om att det är damfotboll det handlar om.
Citera
2022-10-22, 20:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
https://www.svt.se/sport/fotboll/vm-lottning-sverige

Man kan läsa hela artikeln utan att förstå att det faktiskt handlar om damer.
1) SVT gör filmreportage. Se filmen istället för att läsa den korta artikeln.

2) När jag följer länken ser jag tydligt tjejer på en bild. Är man inte utvecklingsstörd fattar man då att det rör sig om damlandslaget.
Citera
2022-10-22, 20:28
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Dam- respektive herrlandslaget borde vara självklart att omnämna de som, däremot är det ju helt onödigt om det framgår på annat sätt, som i exemplet.

Dock har jag aldrig fattat varför det ska heta damfotboll. Det är ju samma sport, och används knappt alls i andra sammanhang? Damfriidrott? Damcurling? Dambordtennis?
Citera
2022-10-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Dam- respektive herrlandslaget borde vara självklart att omnämna de som. Däremot har jag aldrig fattat varför det ska heta damfotboll. Det är ju samma sport, och används knappt alls i andra sammanhang? Damfriidrott? Damcurling? Dambordtennis?
I skidor heter det t ex Skidor 5km, damer eller Skidor 5 km, herrar inte Skidor 5km
Citera
2022-10-22, 20:31
Medlem
Public Service lever på lånad tid.

Om 4-8 år kommer stora delar av SVT ha monterats ner eller avvecklats.
Citera
2022-10-22, 20:35
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
I skidor heter det t ex Skidor 5km, damer eller Skidor 5 km, herrar inte Skidor 5km

Ja, det är väl rimligt? Damskidor 5km hade inte låtit lika rimligt, eller? Notera även att det inte är "Skidor 5km", respektive "Skidor 5km, damer". Dvs, samma som Damfotboll och Herrfotboll.
Senast redigerad av nittonhundrafyra 2022-10-22 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in