Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag upplever att jag i mitt förra inlägg i princip håller med dig.
SE som GM (utifrån vad vi vet) skulle göra honom hyfsat unik.
Sedan är vi inte alltid överens gällande vad vi faktiskt vet.
Din bild brukar vara att vi vet tillräckligt, eller att hans liv är "lyst".
Jag delar inte riktigt den bilden.
Hans exfru (enligt förhör) verkar veta väldigt lite om hans liv innan de träffades.
Om hon inte ljuger i förhör existerade det utan tvekan en väldigt selektiv kommunikation i förhållandet där SE uppenbarligen höll en del saker ifrån henne. Hon ska (enligt henne) tex inte känna till att han var med i tidningar, Rapport och att han vittnade i TR och HR. Vad mer höll han för sig själv då?
Hans bror eller mamma är väl aldrig hörda av polis?
Inga släktningar (som tog hand om honom när de bodde i Indien) är hörda.
Inga gamla lärare eller dylikt.
Vi har en barndomskamrat som har gjort vissa uttalanden. Är han hörd?
Vi har döttrarna Glaser som var barn/tonåringar när de kände Stig. Deras föräldrar som Stig umgick med är döda och aldrig hörda.
Resten som var "där" tidigt i SEs liv är väl döda?
Så jag personligen är öppen för att det faktiskt kan finnas ett så kallat "avtryck" någonstans som vi bara inte har hittat.
Jag säger inte någonstans att det finns mer att hämta från djupare undersökningar, men jag delar inte bilden av att han är "lyst" till en grad där jag känner mig bekväm med åsikten att han är "fel typ".
Samtidigt som jag självklart håller med om att utifrån vad vi vet är han unik som GM.
Njäe, jag brukar säga att han är ”genomlyst”. Vad som är tillräckligt vet jag inte.
En svår impulskontrollstörning torde framgått tydligt av den ytliga biografin. Men det ser bara stabilt ut.
Barndom/uppväxt är ointressant enligt min mening. Det kan vara spännande att titta på när saken är klar, men inte som ledning i sökandet efter en GM.
Man kan jämföra med CA. Jag tycker att han är väl genomlyst och att man kan ha en hyfsad uppfattning om hans person. Vet nog mindre om hans barndom än man vet om SE:s. Annars ganska lika. Ungefär lika översiktlig biografi med en del luckor osv. Vad några i omgivningen uppger. Vad som finns i olika register (att inte finnas i sådant är ju också en slags träff). Skiljer inte mycket i informationsomfång.
Hur mycket ska man begära? Det går ju alltid att mena att vi vet inte tillräckligt eftersom man aldrig vet allt.