2022-10-22, 15:14
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Om den videon innehåller hela intervjun vet jag inte men det finns förmodligen med där.

Jag kan också rekommendera denna psykoanalys av vad Hans säger där mycket av hans inkonsekventa uttalanden belyses:

Chess Cheater, Hans Niemann Gets Caught Lying With Body Language - “Body language speaks for itself”

https://youtu.be/OK9ZkoSQNFs
ok men var påstår han det? länka till var han säger det du säger tack så ska jag titta eller rättare sagt lyssna.
Citera
2022-10-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
I sitt utlåtande skriver chess.com:
"There is no direct evidence that proves Hans cheated at the september 4, 2022 game with Magnus, or proves that he has cheated in other OTB games in the past"
De skriver i början av rapporten:
"We present evidence in this report that Hans likely cheated online....."
Likely = troligen. Alltså de säger sig ha bevis på ett troligt fusk. Inte konkret bevis på fusk.

Som sagt, ingen har påstått att Hans har fuskat i just det partiet även om det är mycket sannolikt.

Chess.com säger också att de aldrig säger något starkare är "likely" ens om de är 99,99% säker. 100% visshet är aldrig någonsin möjligt att uppnå, inte ens i en mordrättegång i domstol. 100% förekommer aldrig.

När chess.com säger att de har bevisning för fusk i minst 100 partier betyder det alltså att de har väldigt mycket på fötterna för det och att Hans säkert har fuskat i långt fler partier än så.
Citera
2022-10-22, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
ok men var påstår han det? länka till var han säger det du säger tack så ska jag titta eller rättare sagt lyssna.

Du kommer säkert hitta det om du lyssnar igenom intervjun. Jag har tagit del av väldigt mycket material rörande detta och hört honom säga det.
Citera
2022-10-22, 15:20
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Att Niemann dessutom vägrar efteranalysera vissa ställningar offentligt (Dvs visa hur han resonerade i vissa ställningar under partiet) med ursäkten ”Chess speaks for itself” stärker inte hans aktier direkt. Han kan med andra ord inte förklara och återge ideerna med vissa av datordragen och de varianter som dessa drag mynnar ut i.

Finns spelare som genom tiden i princip bara gått på känsla, tänker på Mikhail Tal så det du nämner är inte ett bevis i sig.
Citera
2022-10-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Finns spelare som genom tiden i princip bara gått på känsla, tänker på Mikhail Tal så det du nämner är inte ett bevis i sig.

Ja men Tal kom inte i närheten av Hans exakta spel så det är inte ens jämförbart.
Citera
2022-10-22, 15:25
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Du kommer säkert hitta det om du lyssnar igenom intervjun. Jag har tagit del av väldigt mycket material rörande detta och hört honom säga det.
du har alltså inget som backar ditt påstående men ändå rättar du mig när jag ifrågsatte om han sagt det? Är det rätt tolkat av mig?

Du påstår han sagt något men kan inte länka till det, så vi ska bara tro dig att han sagt det?
Citera
2022-10-22, 15:28
Medlem
Citat:
du har alltså inget som backar ditt påstående men ändå rättar du mig när jag ifrågsatte om han sagt det? Är det rätt tolkat av mig?

Du påstår han sagt något men kan inte länka till det, så vi ska bara tro dig att han sagt det?

Jo det har jag men det är väl inte för mycket begärt att du lyssnar igenom intervjun själv om du vill sätta dig in i detta, det har jag gjort. Du kan inte förvänta dig att jag talar om exakt hur många minuter in i videon där detta sägs, ska jag svara på det måste jag lyssna igenom hela intervjun igen.

Jag kan däremot upprepa min rekommendation av denna video där mycket om honom anslöjas:
https://youtu.be/OK9ZkoSQNFs
Citera
2022-10-22, 15:33
Medlem
Citat:

Okej jag ska skedmata dig, kolla här:
https://youtu.be/OK9ZkoSQNFs?t=463
Citera
2022-10-22, 15:43
Medlem
Christopher.s avatar
Stämningen känns överdriven på många punkter men jag är av åsikten av det som hände var karriärdödande för Niemann som blivit någon av schackvärldens judas.

För att summera

1. Några konkreta bevis för fuskande finns inte eller är i alla fall inte publicerade.
2. Niemann blev avstängd från en aktör som mer eller mindre har monopol på en stor del av schackvärlden där Magnus har starka ekonomiska relationer.

Det är detta vi vet. Hur en domstol dömer är jag osäker men jag tror det finns möjlighet att han får igenom delar av sin stämningsansökan.
Citera
2022-10-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Stämningen känns överdriven på många punkter men jag är av åsikten av det som hände var karriärdödande för Niemann som blivit någon av schackvärldens judas.

För att summera

1. Några konkreta bevis för fuskande finns inte eller är i alla fall inte publicerade.
2. Niemann blev avstängd från en aktör som mer eller mindre har monopol på en stor del av schackvärlden där Magnus har starka ekonomiska relationer.

Det är detta vi vet. Hur en domstol dömer är jag osäker men jag tror det finns möjlighet att han får igenom delar av sin stämningsansökan.

Varför ljuger du, det finns omfattande bevisning för fusk och även erkännande av Hans. Dock inte specifikt i just partiet mot Magnus, där är det "bara" starka indicier.

Chess.com har heller inte monopol, själv spelar jag mycket mer hos konkurrenten lichess som också är mycket stor.

Att Hans stängs av från Chess.com efter att ha erkänt att han har fuskat där är inget konstigt. Deras användare vill förstås inte spela mot fuskare, speciellt inte i turneringar om pengar.

Hans har också fått flera nya chanser av chess.com trots sitt fusk och är även nu välkommen tillbaka om han bara slutar ljuga.
Citera
2022-10-22, 15:54
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Som sagt, ingen har påstått att Hans har fuskat i just det partiet även om det är mycket sannolikt.

Chess.com säger också att de aldrig säger något starkare är "likely" ens om de är 99,99% säker. 100% visshet är aldrig någonsin möjligt att uppnå, inte ens i en mordrättegång i domstol. 100% förekommer aldrig.

När chess.com säger att de har bevisning för fusk i minst 100 partier betyder det alltså att de har väldigt mycket på fötterna för det och att Hans säkert har fuskat i långt fler partier än så.

Yep. Hans har fått sitt konto hos chess.com avstängt efter att han fuskade för några år sedan i en turnering med vinstpengar.

Visst är det möjligt att switcha mellan tabbar samtidigt som man spelar datorns nr 1 drag, flera matcher i rad, men i verkligheten händer det inte.

Jag stöttar Carlsens beteende till 100%. Att spela mot en bekräftad fuskare och skitstövel är inte kul. Man vet inte om draget är datorbaserat eller mänskligt, svaren blir helt annorlunda.
Citera
2022-10-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Yep. Hans har fått sitt konto hos chess.com avstängt efter att han fuskade för några år sedan i en turnering med vinstpengar.

Visst är det möjligt att switcha mellan tabbar samtidigt som man spelar datorns nr 1 drag, flera matcher i rad, men i verkligheten händer det inte.

Jag stöttar Carlsens beteende till 100%. Att spela mot en bekräftad fuskare och skitstövel är inte kul. Man vet inte om draget är datorbaserat eller mänskligt, svaren blir helt annorlunda.

Ja och det är större än så, schack som sport dör om man inte tar tag i fusk.
Det är sportens överlevnad det handlar om.

Alla som är insatta i schack på hög nivå vet att Magnus inte gör detta för att han är sur över att förlora. Han har förlorat mot många nykomlingar utan att vara dålig förlorare och skylla på fusk. Tvärtom vet alla insatta att han stått upp för fair play och satt ned foten för att rädda sporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in