Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Stämningen känns överdriven på många punkter men jag är av åsikten av det som hände var karriärdödande för Niemann som blivit någon av schackvärldens judas.
För att summera
1. Några konkreta bevis för fuskande finns inte eller är i alla fall inte publicerade.
2. Niemann blev avstängd från en aktör som mer eller mindre har monopol på en stor del av schackvärlden där Magnus har starka ekonomiska relationer.
Det är detta vi vet. Hur en domstol dömer är jag osäker men jag tror det finns möjlighet att han får igenom delar av sin stämningsansökan.
Varför ljuger du, det finns omfattande bevisning för fusk och även erkännande av Hans. Dock inte specifikt i just partiet mot Magnus, där är det "bara" starka indicier.
Chess.com har heller inte monopol, själv spelar jag mycket mer hos konkurrenten lichess som också är mycket stor.
Att Hans stängs av från Chess.com efter att ha erkänt att han har fuskat där är inget konstigt. Deras användare vill förstås inte spela mot fuskare, speciellt inte i turneringar om pengar.
Hans har också fått flera nya chanser av chess.com trots sitt fusk och är även nu välkommen tillbaka om han bara slutar ljuga.