2022-10-22, 11:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Och detta motsägs, enligt Scully i tråden den 20/6 2021, i Lotte Dalsgaards bok Mardrömmen i Mariestad:

"rutorna nedrullade och radion på” På danska blir det "rullet ned"

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Enligt boken satt killarna och lyssnade på musik med rutorna nedrullade. I polisförhöret är rutorna upprullade och det gör ju stor skillnad om nu någon gallskrek från och till under 5 minuter i kohagen.

Jag tror vi kan frånse uppgifterna i boken när det gäller om rutorna var uppe eller nere.
Citera
2022-10-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Lite tråkigt när du säger A men vill inte säga B.
Skapar ju bara ännu mer onödiga spekulationer två varv till runt gjorden när du redan sitter på svaret.
För tydlighetens skull: jag är övertygad om att KM inte är gärningsmannen. Olyckligtvis passade han på vissa punkter bra in på profilen som jag skrev. Inser att jag visst vill nämna några sådana aspekter. Det gör jag i hopp om att någon känner igen den verkliga GM. Till saken: Det finns en stark förmodan att GM var (hemligt) intresserad av HA och att det var obesvarat. Det är mycket troligt att GM levde under ordnade förhållanden vid tiden för brottet, hade mycket att förlora på att åka fast. Jag vet att alla har det på sätt och vis. Men här handlar det högst troligen om att han hade fru/flickvän och/eller barn, ett fast jobb och/eller en position inom en organisation såsom exempelvis en förening eller kyrkan. Det finns en mycket stor sannolikhet att GM är äldre eller tom betydligt äldre än HA vid tiden för brottet. Han är åtminstone bekant med HA vid tiden för brottet och känner området där hon bor mycket väl. Han har dominanta och handlingskraftiga närmast envisa personlighetsdrag. Han har svårt för att ta order, svårt för att följa lagen och är en dålig förlorare. Han har svårt för människor som säger emot honom. Jag är medveten om att det är lite hokus pokus över profilering men ofta stämmer det i alla fall hyfsad ibland på pricken.
Citera
2022-10-22, 12:15
Medlem
Kikar på dokumentären. Varför tror ni ringarna avlägsnades ? För att ingen skulle hitta kroppen med metalldetektor? Eller vad var anledningen
Citera
2022-10-22, 12:15
Medlem
Vart finns sammanfattning till detta uppklarade mord som man nämner i en ny tv-inspelning?
Vill inte se programmet, läser gärna en sammanfattning. Vem, när, varför, hur.
Citera
2022-10-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om han själv genomfört söket och hunden inte markerade, då hade han väl ingen dokumentärfilm att sälja?

Nu har jag inte sett programmet, men i trailern är det en äldre kvinna som berättar, vem är denna person?

Den äldre damen såg "chauffören" spola med slang och tvätta länge in (!!) i sin bil dagen efter HA's försvinnande. Senare under veckan såg hon honom åka på nätterna och parkera och lysa in i skogen.
Hon tipsade polisen om denne man liksom "den gamle mannen i skogen" som var kamrat med "chauffören".
Citera
2022-10-22, 13:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Men för i helvete Einstein. Då kanske du ska knipa igen din stora näbb tills du sett den. Kommer du fortfarande hävda att KM är inblandad på något sätt? Det är du Ugglan som styrt tråden med dina tankar och åsikter, och väldigt ofta otrevliga attityd. Det går inte att ta dig seriöst, har du inte fattat det under alla år? Har du inte märkt att du kommit ihop dig med i stort sett alla förutom någon enstaka som du slickar röv med? Du skrämmer iväg skribenter med andra åsikter och tankar. Du är som en liten trotsig och gnällig barnunge eller en vindrucken PMS kärring som inte får ligga Har du en smartphone eller sitte du vid datorn? Internetuppkoppling har du verkar det som. Det går att titta gratis på Viaplay om man anstränger sig lite. Du kan gärna berätta hur du ser på KMs inblandning efter du sett det första avsnittet hos fin bekant 🤣

Huruvida min bekant är fin eller inte, lämnar jag därhän!

Som jag skrev tidigare har jag fått första avsnittet berättat för mig, så jag har lite koll. I din iver att attackera mig som person glömmer du att jag för länge sedan har droppat KM som inblandad - om vi med det menar som mördare eller inblandad som delaktig i hennes död. Men som (ofrivilligt) vittne kan jag inte droppa honom och det oavsett att han slänger ur sig i första programmet att han ingenting ska ha sett eller hört. Det enda som vi behöver göra att flytta fram tidsfönstret för när Helena lämnade torget, vilket kan ha varit mycket senare än vad vi hittills har trott - kanske runt 02:20 (GW Persson pratar vid något tillfälle om 02:30), vilket i så fall gav KM alla möjligheter att ringa det påstådda samtalet till sin sambo, och ändå hinna slå följe med Helena mot hemmet. (KM säger att samtalet ägde rum, men vi verkar inte få se något bevisar det.) Bara lugn, jag ska detaljerat redogöra för detta senare.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-10-22 kl. 13:13.
Citera
2022-10-22, 13:13
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Efter att ha sett alla tre delarna av dokumentären kan jag konstatera att den är oerhört tunn och inaktuell.
* Journalisten FU gör sig själv till en huvudperson. Vanligt när man inte har så mycket andra intervjuer att använda.
* En stor del handlar om KM och inte om Helena. Trots att KM är avskriven sedan länge.
* Sista delens spår är det enda av substans, men det väcker fler frågor än vad det ger svar.

FU erbjuder sig att betala för sökhunden. Han säger sig ha kunskap om var den ska söka. Varför genomför han inte söket själv och kör ner några rejäla röda pinnar på de platser hunden markerar?
FU anger att en person vittnat om att en annan person, chauffören, ska ha erkänt mord. Och att en annan nu levande person är inblandad. Vittnet och chauffören är döda. Varför intervjuar inte FU den nu levande personen. Han behöver inte ens sända intervjun utan kan redogöra för resultatet av den.

Mycket av dokumentären handlar om "journalistens vedermödor". Sånt är ren utfyllnad som inte är intressant. Utan detta hade det blivit högst ett avsnitt. Det är svaren på efterforskningarna som är intressanta.
Intervjun med polisen Lars Johansson upplever jag som pinsam. De säger rakt ut att KM är huvudmisstänkt, alltså måste intervjun vara många år gammal och idag helt orelevant och inaktuell.
Att Lars Johansson inte kan svara på en del frågor, inte ens med ungefärliga tal, är inget man sänder. Man ber honom kolla upp uppgifterna och så intervjuar man igen när han har svaret på de ganska enkla frågorna.
Sen kommer vi in på avsnittet om KM. Det borde vara i en separat dokumentär. Stämmer uppgifterna om SSI och det där, så okay, men det handlar inte om Helenas försvinnande. OCH att hålla på i ett helt år med skådespeleriet förefaller klantigt. Skickliga poliser borde ha kunnat villat in KM långt tidigare i ett snår av lögner där han motsade sig själv, om han nu hade varit skyldig.
Slutligen, den utpekade mördaren i dokumentären har tydligen bara berättat att han gjort det, men inte hur eller var. Om han erkänt borde det framkommit fler uppgifter om hur han kom i kontakt med Helena.
Sammanfattningsvis är dokumentären en vattnig och tunn soppa enligt min uppfattning.

Ett inlägg från en gnällspik, som ej har några egna vettiga ideer att driva i tråden utan har som favoritsyssla att kritisera andra och vara efterklok, d vs hur man minsann skulle ha gjort denna dokumentär. Med egna vettiga ideer menar jag den som du aldrig kan få ur huvudet, att Helena skulle ha kommit hem på natten till Ulrika i föräldrahemmet. Det skulle då innebära att Ulrika skulle ha vetskap om Helenas försvinnande alt. själv vara inblandad. Det är den minst sannolika teorin av alla i tråden. Märk då också att vi har killarna som sitter i sin bil mot föräldrahemmets dörr, men du kanske hävdar att hon gick in baksidan från trädgården...

Du tycker också att det var onödigt att ha med KM för att han var ändå avskriven. Han hade varit avskriven även tidigare och det hindrade ju inte Polisen att än en gång ta upp det. Hans namn har ju fortsatt cirkulerar runt här på flashback ändå som skyldig även efter 2019. Nu fick ju folk se klart och tydligt i och med denna dokumentär att KM är helt oskyldig. KM med familj kunde få upprättelse.

Du tror att intervjun med Lars Johansson är inaktuell och gammal bara för denne man hävdar att pilotmannen var den huvudmisstänkte, så behöver alls inte vara fallet för denne tror nog fortfarande att KM har gjort detta. Det skulle inte förvåna mig i alla fall.

Du tycker också det är fel och dåligt av journalisten Fredrik Undevik att han tar med skorna till ett mer effektivt och bättre lab i England, som hittar fler DNA-spår och på så sätt preciserar dessa bättre ? Han ber Lars Johansson att ge uppdrag åt NFC att spara de nedfrysta proverna, inte heller bra då ?

Han erbjuder även denne sprätt Per Thylen att få söka på angiven plats med skeletthunden Breeze, men denna dysfunktionella grupp nere i Göteborg som inte har löst ett enda fall sen start 2016, avböjer.

Men du har rätt i att visst skulle Fredrik Undevik kunna valla denna hund på denna plats och om den markerar, så är det bara sätta ut käppar. Jag tycker också att man kan ta dit massmedia ut dit direkt om markeringar fås, då kan Polisen inte göra annat än att gräva ut här. Något annat vore mycket, mycket konstigt.
Citera
2022-10-22, 13:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
I dokumentären erbjuder sig Fredrik Undevik att stå för kostnaden för att specialsökshunden Viltskräckens NP Breeze skulle söka mänskliga ben, dels på den plats han själv fått fram i sina undersökningar men även på ett par platser polisen hade som intressanta. Polisen var inte intresserade.
Men det framgår inte varför han inte genomför söken ändå? Har har pratat med o fått nej från markägare?

Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
jag undrar samma sak. Vad hände sen?

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag tänker att antingen så har de inte genomfört några sök - pga polisens nej, pga markägares nej, pga andra omständigheter?

Eller så HAR de genomfört sök som inte gav någonting o de därför skippade att redovisa i dokumentären...

Samma sak till er: Allemansrätten ger dig möjligheten att vistas på annans mark hur mycket du vill bara du inte förstör något. Så, Fredrik kunde helt utan hinder ta med hunden och dess hundförare och obekymrat promenera omkring där i skogen. Om hunden däremot skulle ha markerat för något ... Ja, då hade Fredrik och hundföraren naturligtvis inte fått börja gräva utan att först ha fått tillstånd från markägaren och/eller från polisen.

Så, Fredrik: Varför utnyttjar du inte allemansrätten att få ströva omkring i skog och mark med en "bekant" med dennes hund?
Citera
2022-10-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Läst lite fler inlägg bakåt, brovittnet vilket fått oerhört stor betydelse för utredningen var det anonymt?

Var inte Brovittnet BV's mor? B har ju oxå varit inblandad - tycker just detta spår blivit planterat. Men det är bara min spekulation.
Citera
2022-10-22, 13:50
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Den äldre damen såg "chauffören" spola med slang och tvätta länge in (!!) i sin bil dagen efter HA's försvinnande. Senare under veckan såg hon honom åka på nätterna och parkera och lysa in i skogen.
Hon tipsade polisen om denne man liksom "den gamle mannen i skogen" som var kamrat med "chauffören".

Tack för klargörandet. Jag trodde det var en man som sett grannen lysa med bilen inne i skogen.
Citera
2022-10-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Kikar på dokumentären. Varför tror ni ringarna avlägsnades ? För att ingen skulle hitta kroppen med metalldetektor? Eller vad var anledningen
Kanske för hon fått dem av GM
Citera
2022-10-22, 14:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ett inlägg från en gnällspik, som ej har några egna vettiga ideer att driva i tråden utan har som favoritsyssla att kritisera andra och vara efterklok, d vs hur man minsann skulle ha gjort denna dokumentär. Med egna vettiga ideer menar jag den som du aldrig kan få ur huvudet, att Helena skulle ha kommit hem på natten till Ulrika i föräldrahemmet. Det skulle då innebära att Ulrika skulle ha vetskap om Helenas försvinnande alt. själv vara inblandad. Det är den minst sannolika teorin av alla i tråden. Märk då också att vi har killarna som sitter i sin bil mot föräldrahemmets dörr, men du kanske hävdar att hon gick in baksidan från trädgården...

Du tycker också att det var onödigt att ha med KM för att han var ändå avskriven. Han hade varit avskriven även tidigare och det hindrade ju inte Polisen att än en gång ta upp det. Hans namn har ju fortsatt cirkulerar runt här på flashback ändå som skyldig även efter 2019. Nu fick ju folk se klart och tydligt i och med denna dokumentär att KM är helt oskyldig. KM med familj kunde få upprättelse.

Du tror att intervjun med Lars Johansson är inaktuell och gammal bara för denne man hävdar att pilotmannen var den huvudmisstänkte, så behöver alls inte vara fallet för denne tror nog fortfarande att KM har gjort detta. Det skulle inte förvåna mig i alla fall.

Du tycker också det är fel och dåligt av journalisten Fredrik Undevik att han tar med skorna till ett mer effektivt och bättre lab i England, som hittar fler DNA-spår och på så sätt preciserar dessa bättre ? Han ber Lars Johansson att ge uppdrag åt NFC att spara de nedfrysta proverna, inte heller bra då ?

Han erbjuder även denne sprätt Per Thylen att få söka på angiven plats med skeletthunden Breeze, men denna dysfunktionella grupp nere i Göteborg som inte har löst ett enda fall sen start 2016, avböjer.

Men du har rätt i att visst skulle Fredrik Undevik kunna valla denna hund på denna plats och om den markerar, så är det bara sätta ut käppar. Jag tycker också att man kan ta dit massmedia ut dit direkt om markeringar fås, då kan Polisen inte göra annat än att gräva ut här. Något annat vore mycket, mycket konstigt.

Det må vara den minst sannolika teorin av alla i tråden, men det finns en ingång via garaget och som knappt är synlig från där killarna satt.
https://www.google.com/maps/@58.7085934,13.7983364,3a,37.5y,90h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHzF6iNouJdkgO5zwiv3N0A!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in