2022-10-22, 03:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Har du sett något om Lotte Dalgaard kommenterat den nya dokumentären?

Nej, och jag har inte sett den själv än.
Citera
2022-10-22, 03:15
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag har tyvärr inte sett ens det första avsnittet än. Här ute i bushen har vi inte TV3, bara "gratiskanalerna". Ska se det första avsnittet imorgon hos en bekant, men av det som jag har fått berättat för mig från det första avsnittet, finns det en del som behöver belysas.

Alltså det är helt sinnessjukt vad de misskött det här fallet. Låste sig vid en person som ett vittne bekräftar är på en annan plats i Mariestad samtidigt som mordet rimligen begåtts. Slängde enorma resurser på honom.. så blir du arg över första avsnittet vänta bara tills du ser det andra och tredje där exakt hur långt de gått för att sätta dit honom och i tredje hur ointresserade polisen är och vad de verkar på ren prestige eftersom det är en journalist som kommer med genombrott ger fan i det för ansvarige polisen går i pension och ingen ska ta över utredningen
Citera
2022-10-22, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, och jag har inte sett den själv än.

Men för i helvete Einstein. Då kanske du ska knipa igen din stora näbb tills du sett den. Kommer du fortfarande hävda att KM är inblandad på något sätt? Det är du Ugglan som styrt tråden med dina tankar och åsikter, och väldigt ofta otrevliga attityd. Det går inte att ta dig seriöst, har du inte fattat det under alla år? Har du inte märkt att du kommit ihop dig med i stort sett alla förutom någon enstaka som du slickar röv med? Du skrämmer iväg skribenter med andra åsikter och tankar. Du är som en liten trotsig och gnällig barnunge eller en vindrucken PMS kärring som inte får ligga Har du en smartphone eller sitte du vid datorn? Internetuppkoppling har du verkar det som. Det går att titta gratis på Viaplay om man anstränger sig lite. Du kan gärna berätta hur du ser på KMs inblandning efter du sett det första avsnittet hos fin bekant 🤣
Citera
2022-10-22, 07:27
Medlem
miapetters avatar
I dokumentären erbjuder sig Fredrik Undevik att stå för kostnaden för att specialsökshunden Viltskräckens NP Breeze skulle söka mänskliga ben, dels på den plats han själv fått fram i sina undersökningar men även på ett par platser polisen hade som intressanta. Polisen var inte intresserade.
Men det framgår inte varför han inte genomför söken ändå? Har har pratat med o fått nej från markägare?
Citera
2022-10-22, 08:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
I dokumentären erbjuder sig Fredrik Undevik att stå för kostnaden för att specialsökshunden Viltskräckens NP Breeze skulle söka mänskliga ben, dels på den plats han själv fått fram i sina undersökningar men även på ett par platser polisen hade som intressanta. Polisen var inte intresserade.
Men det framgår inte varför han inte genomför söken ändå? Har har pratat med o fått nej från markägare?

jag undrar samma sak. Vad hände sen?
Citera
2022-10-22, 08:36
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
jag undrar samma sak. Vad hände sen?

Jag tänker att antingen så har de inte genomfört några sök - pga polisens nej, pga markägares nej, pga andra omständigheter?

Eller så HAR de genomfört sök som inte gav någonting o de därför skippade att redovisa i dokumentären...
Citera
2022-10-22, 09:01
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Vad menar du med " knappats beredd att försvar en mördare"?
Frågan gällde om det fanns "teknik" som kunde styrka att KM ringt sin sambo som han påstår. Jag svarade att man inte behövde det utan kunde fråga sambon om han ringt och vad man talade om. Om KM inte ringt skulle hon då verkligen ljuga om att han ringt (vilket inte ens skulle ge KM alibi) när hon samtidigt vet att en av hennes vänner/bekanta blivit mördad under samma natt? Knappast säger jag. Även om hon ville hjälpa sin sambo, så att han inte skulle bli misstänkt, skulle hon nog ha svårt att dölja sin lögn. Men visst i ett kort telefonförhör så skulle det kanske gått. Beaktat hur mycket resurser man lagt ner på KM bör sambon förhörts ordentligt och ingående flera gånger om telefonsamtalen och inte minst hans beteende tiden efter mordnatten.
Citera
2022-10-22, 09:18
Medlem
[quote=listigtjej|82124443]jag undrar samma sak.
Jag kommer inte runt den här Da**e tror han tränade boxning men vem f*n är han. Kan ju vara nån hon gillade som erbjöd henne skjuts hem ,kan P*te* N, vara chauffören, det är så frustrerande att jag inte vet.Sedan får vi inte glömma läraren från Skövde som satt anhållen för sex brott som var I Mariestad den här kvällen, hon kände ju honom?
Citera
2022-10-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Måste Helena verkligen ha passerat killarna på Hällristningsvägen om hon promenerade hem? Kan hon inte ha passerat före eller efter att de var där?
En del av stigen på den tiden, kom ut just mitt emot föräldrahemmets trädgård. Om hon inte hade nycklar kan någon lämnat altandörren öppen, så att hon skulle komma in den vägen. Där killarna satt skulle det krävas både fokus och uppmärksamhet om Helena gick in i trädgården istället för vid huvudentren. En möjlighet.
Om två sitter och snackar i en bil så tittar de väl i första hand på varandra och inte femtio meter framåt på en tom gata, tänker jag.
Citera
2022-10-22, 10:55
Medlem
Efter att ha sett alla tre delarna av dokumentären kan jag konstatera att den är oerhört tunn och inaktuell.
* Journalisten FU gör sig själv till en huvudperson. Vanligt när man inte har så mycket andra intervjuer att använda.
* En stor del handlar om KM och inte om Helena. Trots att KM är avskriven sedan länge.
* Sista delens spår är det enda av substans, men det väcker fler frågor än vad det ger svar.

FU erbjuder sig att betala för sökhunden. Han säger sig ha kunskap om var den ska söka. Varför genomför han inte söket själv och kör ner några rejäla röda pinnar på de platser hunden markerar?
FU anger att en person vittnat om att en annan person, chauffören, ska ha erkänt mord. Och att en annan nu levande person är inblandad. Vittnet och chauffören är döda. Varför intervjuar inte FU den nu levande personen. Han behöver inte ens sända intervjun utan kan redogöra för resultatet av den.

Mycket av dokumentären handlar om "journalistens vedermödor". Sånt är ren utfyllnad som inte är intressant. Utan detta hade det blivit högst ett avsnitt. Det är svaren på efterforskningarna som är intressanta.
Intervjun med polisen Lars Johansson upplever jag som pinsam. De säger rakt ut att KM är huvudmisstänkt, alltså måste intervjun vara många år gammal och idag helt orelevant och inaktuell.
Att Lars Johansson inte kan svara på en del frågor, inte ens med ungefärliga tal, är inget man sänder. Man ber honom kolla upp uppgifterna och så intervjuar man igen när han har svaret på de ganska enkla frågorna.
Sen kommer vi in på avsnittet om KM. Det borde vara i en separat dokumentär. Stämmer uppgifterna om SSI och det där, så okay, men det handlar inte om Helenas försvinnande. OCH att hålla på i ett helt år med skådespeleriet förefaller klantigt. Skickliga poliser borde ha kunnat villat in KM långt tidigare i ett snår av lögner där han motsade sig själv, om han nu hade varit skyldig.
Slutligen, den utpekade mördaren i dokumentären har tydligen bara berättat att han gjort det, men inte hur eller var. Om han erkänt borde det framkommit fler uppgifter om hur han kom i kontakt med Helena.
Sammanfattningsvis är dokumentären en vattnig och tunn soppa enligt min uppfattning.
Citera
2022-10-22, 11:22
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Men för i helvete Einstein. Då kanske du ska knipa igen din stora näbb tills du sett den. Kommer du fortfarande hävda att KM är inblandad på något sätt? Det är du Ugglan som styrt tråden med dina tankar och åsikter, och väldigt ofta otrevliga attityd. Det går inte att ta dig seriöst, har du inte fattat det under alla år? Har du inte märkt att du kommit ihop dig med i stort sett alla förutom någon enstaka som du slickar röv med? Du skrämmer iväg skribenter med andra åsikter och tankar. Du är som en liten trotsig och gnällig barnunge eller en vindrucken PMS kärring som inte får ligga Har du en smartphone eller sitte du vid datorn? Internetuppkoppling har du verkar det som. Det går att titta gratis på Viaplay om man anstränger sig lite. Du kan gärna berätta hur du ser på KMs inblandning efter du sett det första avsnittet hos fin bekant 🤣

Läst lite fler inlägg bakåt, brovittnet vilket fått oerhört stor betydelse för utredningen var det anonymt?
Citera
2022-10-22, 11:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Efter att ha sett alla tre delarna av dokumentären kan jag konstatera att den är oerhört tunn och inaktuell.
* Journalisten FU gör sig själv till en huvudperson. Vanligt när man inte har så mycket andra intervjuer att använda.
* En stor del handlar om KM och inte om Helena. Trots att KM är avskriven sedan länge.
* Sista delens spår är det enda av substans, men det väcker fler frågor än vad det ger svar.

FU erbjuder sig att betala för sökhunden. Han säger sig ha kunskap om var den ska söka. Varför genomför han inte söket själv och kör ner några rejäla röda pinnar på de platser hunden markerar?
FU anger att en person vittnat om att en annan person, chauffören, ska ha erkänt mord. Och att en annan nu levande person är inblandad. Vittnet och chauffören är döda. Varför intervjuar inte FU den nu levande personen. Han behöver inte ens sända intervjun utan kan redogöra för resultatet av den.

Mycket av dokumentären handlar om "journalistens vedermödor". Sånt är ren utfyllnad som inte är intressant. Utan detta hade det blivit högst ett avsnitt. Det är svaren på efterforskningarna som är intressanta.
Intervjun med polisen Lars Johansson upplever jag som pinsam. De säger rakt ut att KM är huvudmisstänkt, alltså måste intervjun vara många år gammal och idag helt orelevant och inaktuell.
Att Lars Johansson inte kan svara på en del frågor, inte ens med ungefärliga tal, är inget man sänder. Man ber honom kolla upp uppgifterna och så intervjuar man igen när han har svaret på de ganska enkla frågorna.
Sen kommer vi in på avsnittet om KM. Det borde vara i en separat dokumentär. Stämmer uppgifterna om SSI och det där, så okay, men det handlar inte om Helenas försvinnande. OCH att hålla på i ett helt år med skådespeleriet förefaller klantigt. Skickliga poliser borde ha kunnat villat in KM långt tidigare i ett snår av lögner där han motsade sig själv, om han nu hade varit skyldig.
Slutligen, den utpekade mördaren i dokumentären har tydligen bara berättat att han gjort det, men inte hur eller var. Om han erkänt borde det framkommit fler uppgifter om hur han kom i kontakt med Helena.
Sammanfattningsvis är dokumentären en vattnig och tunn soppa enligt min uppfattning.

Om han själv genomfört söket och hunden inte markerade, då hade han väl ingen dokumentärfilm att sälja?

Nu har jag inte sett programmet, men i trailern är det en äldre kvinna som berättar, vem är denna person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in