2022-10-22, 11:13
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ash123
Eftersom TS inte vill dela med sig informationen har jag betalat 29 kr.
Till mods: jag re-postar inte Aftonbladets artikel i sin helhet.
Ok, några highlights

Notera att vissa personer kan ha gjort provet vid 16 års ålder. Det gjorde jag. Då fick jag 1.4. När jag gjorde provet vid 18 fick jag 1.7. Det kan utöver att man gjort det flera gånger förklara spridningen.
Citera
2022-10-22, 11:16
Medlem
Citat:
Vänsterpartiet
Ciczie Weidby 0,2-0,2
Linda Westerlund Snecker 0,2-0,3
Sverigedemokraterna
Sara-Lena Bjälkö 0,0
Rickard Jomshof 0,7
Julia Kronlind 0,7
Liberalerna
Cecilia Rönn 0,2
Romina Pourmokthari 0,2-1,1
Socialdemokraterna
Sofia Amloh 0,2
Miljöpartiet
Linus Lakso 0,6-0,8
Magnus Oscarsson 0,1
Camilla Brodin 0,5-0,7
Moderaterna
Oskar Svärd 0,3
Johanna Rantsi 0,4
Centerpartiet
Daniel Bäckström 0,4
Ovanstående värdena måste ju vara helt off(?)
Svenska högskoleprovet är inte ett test som går att utvärdera linjärt. Om man svarar typ t-o-t-a-l-t random på varenda fråga, så kommer testresultatet fortfarande bli åtminstone 0,5. Det har ju UHR, UKÄ och Utbildningsdepartementet har själva förklarat många gånger genom åren. Så om man får under 0,5 då är det något som blivit fel, t.ex. med resultatsammanställningen eller annat. Alla problem på testet har ju ett "Jag kan inte besvara detta" alternativ.

Att folk får 0,1 eller 0,2 och så, det kan inte stämma.

Men förutom det så stämmer listan överens med vad man alltid sett över hela världen i alla tider gällande psykometriska testningar: vänster-politiskt ligger över medel, höger-politiskt ligger under medel. Och det i sin tur stämmer överens med vänster- och höger-sympatisörers emotionella och konceptuella orientering i tillvaron med.

Vänster ser och förstår övergripande mönster, man ser hela skogen - så att säga, och ser därför saker ur stor skala kollektivt, ser sin egna roll i ett större sammanhang och upplever delvis därför empati för alla andra. Höger ser ingen skog, bara en jävla massa enskilda träd, så att säga, och ser därför saker i enskilda och individuella perspektiv, upplever inte sin egna position relativt ett större helhet och perspektiv, och upplever därför inte vänsterns kollektiva ansvarsbild och således inte heller mycket empati. Var man för sig själv, så att säga.
Senast redigerad av Robbinist 2022-10-22 kl. 11:40.
Citera
2022-10-22, 11:16
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag noterar att WT-drottningen Sara-Lena Bjälkö fick 0. Det är fan en bedrift, om man enbart chansar på varje fråga så bör det vara större chans att åtminstone få runt 0,2.
Får man 0,0 har man inte ens utfört provet, kanske anmält sig men inte dykt upp.
Citera
2022-10-22, 11:18
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Aftonbladet har en artikel
Om Riksdagsledamörers Högśkoleprov.Naturligtvisllåst tråd.
Googlade runt lite och hittade en satir där rätt många Redovisade (de bästa/sämsta) Kan nämna att jag gjorde testet för mer än 20 år sen fick 1.4p
Jag såg ju inte alla prov men jag tyckte att många MP are låg väldigt högt , även V . Sämst ( med undantag) verkade SÐ och S vara. Det här är ju ingen vetenskaplig undersökning men att MP verkar ha bästa värden....när dom ofta idiotförklarad här på forumet.
Lite komentarer om detta.
Ps Jag är inte MPare snarare " HögerSosse
På tio personer med S-sympatier noterade jag ett genomsnitt på 1,45 när jag gjorde testet för mer än 20 år sen.

Jag är inte jätteöverraskad över att MP låg högst. Med en vetenskaplig bas gynnas man av högskoleprovet på det sätt som det såg ut då och kanske även nu.

Likaså är jag inte förvånad över att SD får dåliga poäng. Språkförståelse visar ju sig på alla sätt inte vara deras gren och inte heller de logiska delarna.
Citera
2022-10-22, 11:21
Medlem
Zloths avatar
HP säger egentligen inte mycket om din övergripande intelligens. Jag har alltid varit bättre än min bror vid skolbänken (och HP) men han är överlag smartare än vad jag är.
Citera
2022-10-22, 11:25
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Eftersom TS inte vill dela med sig informationen har jag betalat 29 kr.
Till mods: jag re-postar inte Aftonbladets artikel i sin helhet.
Ok, några highlights

https://nyheter24.se/nyheter/politik/1032346-lista-har-ar-partiledarnas-resultat-pa-hogskoleprovet

Här finns en artikel som visar

Per Bolund: 1,9
Märta Stenevi: 1,6
Johan Pehrson: 1,5
Jimmie Åkesson: 1,3
Ebba Busch: 1,3

Vet ej varför du valde att hoppa över Bolund och Stenevi.
Senast redigerad av bl1nk 2022-10-22 kl. 11:32.
Citera
2022-10-22, 11:27
Bannlyst
Citat:

Sverigedemokraterna
Bäst: Jonas Andersson 1,9
Sämst: Sara-Lena Bjälkö 0,0

Högprofilerade i partiet
Jimmie Åkesson 0,7-1,3
Björn Söder 0,9-1,2
Rickard "vi måste nedmontera flumskolan" Jomshof 0,7
Julia Kronlind 0,7

[/spoiler]
Damn son. Hur kan man få så låga poäng?
Citera
2022-10-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Att MPare har höga betyg är ingen överraskning. Problemet med miljömuppar är att de kan saker i teorin men inte i praktiken. De skapar en skev bild av verkligheten och som många andra intelligenta saknar de empati.

Du träffar inte intelligenta människor särskilt ofta förstår jag
Citera
2022-10-22, 11:30
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Många halvsopiga resultat. Jomshof överraskar negativt. Missförstå mig inte, trodde inte han var en intellektuell gigant men hur man kan klara av att läsa till lärare (vilket han uppenbarligen gjort) men få 0.7 på högskoleprovet förstår jag inte.
Vi hade ju diskussionen om lärare för ett par år sen när man upptäckte att det fanns lärare som låg på 0.4 och kom in på det betyget. Med sina 0.7 är Jomshof en av de sämsta i en yrkeskategori som brukar prestera dåligt på detta prov.

Citat:
Känns spontant som att IQ 100 ligger vid 1.0, även om jag vet att så inte är fallet (bland annat pga vilka som gör provet) och att de flesta i riksdagen trots allt borde ligga över det. (tror tidigare artiklar visar att de riksdagsledamöter som gjort provet i snitt har 1.3-1.4)
Detta provet görs ju av akademiker eller presumtiva sådana så ett medel-IQ på de som gör det bör väl ligga runt 115 +/- 5.
Citat:
Ali Esbati överraskar mig en smula positivt. Att han däremot fått så lågt som 1.7 en gång visar att hans 2.0 inte var 2.0+ liksom.
1.7 är helt OK om än inte perfekt. Du kan få många akademikertjejer att bli intresserade av dig med just den poängen.
Citat:
Skulle f.ö säga att allt över 1.5 är riktigt bra och inget någon behöver skämmas för.
Tack.
Citera
2022-10-22, 11:39
Medlem
Det är ändå lite deprimerande att man själv sitter som handläggare långt nede i byråkratin och har sannolikt bättre förutsättningar än 80-90% av riksdagsledamöterna. 1.6-1.7 på högskoleprovet.
Men å andra sidan är jag en slö djävul....

Man blir ju ändå lite imponerad över deras verbala förmågor men mycket av det är väl ett resultat av träning sedan ungdomsåren i ungdomsförbunden.

Hörde en timme på Jomshof i podden "Hur kan vi" och att han inte skal fixa mer än 0.7 på HP blev jag överraskad över. Men han kan ju ha gått hem efter halva provet när han var 16 år.
Citera
2022-10-22, 11:43
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Hur kan folk vara så utbildade och samtidigt vara så otroligt korkade?
Vem har sagt att dessa personer är utbildade?
Citera
2022-10-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Ovanstående värdena måste ju vara helt off(?)
Svenska högskoleprovet är inte ett test som går att utvärdera linjärt. Om man svarar typ t-o-t-a-l-t random på varenda fråga, så kommer testresultatet fortfarande bli åtminstone 0,5. Det har ju UHR, UKÄ och Utbildningsdepartementet har själva förklarat många gånger genom åren. Så om man får under 0,5 då är det något som blivit fel, t.ex. med resultatsammanställningen eller annat. Alla problem på testet har ju ett "Jag kan inte besvara detta" alternativ.

Att folk får 0,1 eller 0,2 och så, det kan inte stämma.

Men förutom det så stämmer listan överens med vad man alltid sett över hela världen i alla tider gällande psykometriska testningar: vänster-politiskt ligger över medel, höger-politiskt ligger under medel. Och det i sin tur stämmer överens med vänster- och höger-sympatisörers emotionella och konceptuella orientering i tillvaron med.

Vänster ser och förstår övergripande mönster, man ser hela skogen - så att säga, och ser därför saker ur stor skala kollektivt, ser sin egna roll i ett större sammanhang och upplever delvis därför empati för alla andra. Höger ser ingen skog, bara en jävla massa enskilda träd, så att säga, och ser därför saker i enskilda och individuella perspektiv, upplever inte sin egna position relativt ett större helhet och perspektiv, och upplever därför inte vänsterns kollektiva ansvarsbild och således inte heller mycket empati. Var man för sig själv, så att säga.

Nej, man får inte 0.4 om man chansar på alla frågor. Men 0.1.

https://cornucopia.se/2013/03/dn-hade-fel-om-hogskoleprovet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in