2022-10-21, 16:41
Medlem
Aftonbladet har en artikel
Om Riksdagsledamörers Högśkoleprov.Naturligtvisllåst tråd.
Googlade runt lite och hittade en satir där rätt många Redovisade (de bästa/sämsta) Kan nämna att jag gjorde testet för mer än 20 år sen fick 1.4p
Jag såg ju inte alla prov men jag tyckte att många MP are låg väldigt högt , även V . Sämst ( med undantag) verkade SÐ och S vara. Det här är ju ingen vetenskaplig undersökning men att MP verkar ha bästa värden....när dom ofta idiotförklarad här på forumet.
Lite komentarer om detta.
Ps Jag är inte MPare snarare " HögerSosse
Citera
2022-10-21, 17:06
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Aftonbladet har en artikel
Om Riksdagsledamörers Högśkoleprov.Naturligtvisllåst tråd.
Googlade runt lite och hittade en satir där rätt många Redovisade (de bästa/sämsta) Kan nämna att jag gjorde testet för mer än 20 år sen fick 1.4p
Jag såg ju inte alla prov men jag tyckte att många MP are låg väldigt högt , även V . Sämst ( med undantag) verkade SÐ och S vara. Det här är ju ingen vetenskaplig undersökning men att MP verkar ha bästa värden....när dom ofta idiotförklarad här på forumet.
Lite komentarer om detta.
Ps Jag är inte MPare snarare " HögerSosse
Att MPare har höga betyg är ingen överraskning. Problemet med miljömuppar är att de kan saker i teorin men inte i praktiken. De skapar en skev bild av verkligheten och som många andra intelligenta saknar de empati.
Citera
2022-10-21, 17:25
Medlem
Att ha gått på vänsteruniversitet är negativt som politiker.

Då är man hjärntvättad och ser inte verkligheten.
Citera
2022-10-21, 19:39
Avslutad
Eftersom TS inte vill dela med sig informationen har jag betalat 29 kr.
Till mods: jag re-postar inte Aftonbladets artikel i sin helhet.
Ok, några highlights
Citera
2022-10-21, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Att MPare har höga betyg är ingen överraskning. Problemet med miljömuppar är att de kan saker i teorin men inte i praktiken. De skapar en skev bild av verkligheten och som många andra intelligenta saknar de empati.
HP har inget med betyg att göra. Den mäter din förmåga att klara högskolestudier, lite som ett IQ-test.
Citera
2022-10-21, 19:58
Medlem
Knotknets avatar
Jag noterar att WT-drottningen Sara-Lena Bjälkö fick 0. Det är fan en bedrift, om man enbart chansar på varje fråga så bör det vara större chans att åtminstone få runt 0,2.
Citera
2022-10-21, 19:58
Medlem
ceyifam2s avatar
Många halvsopiga resultat. Jomshof överraskar negativt. Missförstå mig inte, trodde inte han var en intellektuell gigant men hur man kan klara av att läsa till lärare (vilket han uppenbarligen gjort) men få 0.7 på högskoleprovet förstår jag inte.

Känns spontant som att IQ 100 ligger vid 1.0, även om jag vet att så inte är fallet (bland annat pga vilka som gör provet) och att de flesta i riksdagen trots allt borde ligga över det. (tror tidigare artiklar visar att de riksdagsledamöter som gjort provet i snitt har 1.3-1.4)

Ali Esbati överraskar mig en smula positivt. Att han däremot fått så lågt som 1.7 en gång visar att hans 2.0 inte var 2.0+ liksom.

Skulle f.ö säga att allt över 1.5 är riktigt bra och inget någon behöver skämmas för. De riksdagsledamöter som har 0.0-0.2 utgår jag ifrån gjorde provet med vänster hand och gav fan i det när de märkte att det inte gick så bra. Pourmokthari kan ses som exempel, hon fick usla 0.2 tydligen, men mer respektabla 1.1 som bäst. (Vilket i sig är mycket lägre än jag på förhand trodde, inbillade mig att detta stjärnskott skulle vara smart som synden)

Lite Blast from the Past : Per Bolund (MP) 1.9; Gustav Fridolin (MP) 2.0; Paula Bieler (SD) 2.0; Hans Linde (V) 2.0; Maria Wetterstrand (MP) 2.0;
Citera
2022-10-21, 20:00
Medlem
F.Hansens avatar
Väldigt konstigt med tanke på mpfolks bristande förmåga att se om sitt eget hus.

Men men, när skiten smäller är det bara att gå till närmste mp och så kan alla ta det de behöver/finns kvar.
Senast redigerad av F.Hansen 2022-10-21 kl. 20:02.
Citera
2022-10-21, 22:06
Medlem
Högskoleprovet är ju ett test hur man kan klara av Högskoleutbildning. Så det borde väll även visa ens förmåga att arbeta i Riksdagen. Ett radikalt förslag vore att klara minst ,8-1.0 för att kunna bli Riksdagsledamot? Vet väldigt kontroversielt men.....
Citera
2022-10-21, 22:08
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Väldigt konstigt med tanke på mpfolks bristande förmåga att se om sitt eget hus.

Vad skulle egoism ha med intelligens att göra, menar du?
Citera
2022-10-22, 00:14
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Vad skulle egoism ha med intelligens att göra, menar du?

Så kan man tolka det som miljömupp, de flesta andra kallar det annars för sunt förnuft.

Men som jag skrev är essensen densamma med det här, a fool and his money will very soon part in different ways.
Senast redigerad av F.Hansen 2022-10-22 kl. 00:16.
Citera
2022-10-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ash123
HP har inget med betyg att göra. Den mäter din förmåga att klara högskolestudier, lite som ett IQ-test.
Jag är inte helt dum men tror provet skulle sopa mattan med mig. Intressant dock att man tillhör de smartare partierna. Men att jag valde gå med beror just på att politiken i det jag ägnade igenom var hållbar och rationell och även riktad mot evidensbaserad vetenskap. Tänkte bara att då blir det väl Vänsterpartiet då 🤷

Men jag är även helt annorlunda än partiprofilen. Inte en typisk vänsterpartist.

Förövrigt sägs vänster gruppen ha många fler med mycket hög IQ än andra politiska inriktningar (över hela världen och inte specifikt i Sverige) men sedan skiftar resultaten så det kan vara beroende av samtiden vilken inriktning som drar fler intelligenta och egentligen i te vänster, höger, konservativ, liberal etc- frågeställning. Men ja, det är många högt begåvade som drar åt vänstern och sannolikt det vanligaste. Men hög begåvning och IQ gör det lättare att känna empati och medkänsla med andra människor och många smarta människor vill förbättra andras liv mer generellt än bara gynna vissa i ett samhälle.
Senast redigerad av SkrivSuddan 2022-10-22 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in