2022-10-22, 09:40
Medlem
En ledare vilket jag antar att folk löst menar när de säger alfa hane tar ansvar för gruppen och det går utmärkt utan att trycka ner någon.
Citera
2022-10-22, 10:01
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
En ledare vilket jag antar att folk löst menar när de säger alfa hane tar ansvar för gruppen och det går utmärkt utan att trycka ner någon.
Precis, begreppet alfahanne saknar vetenskaplig grund, ledare uttrycker det bättre.

Begreppet alfahanne kommer ifrån en undersökning som gjordes på vargar i fångenskap.
Senare undersökningar har visat att det inte gäller djuren i frihet.
Mannen som populariserade uttrycket har sedan dess, tydligen utan större framgång, arbetat med att informera om att det är felaktigt.
Citera
2022-10-22, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Ja. Ett utmärkt exempel som även ett barn förstår.

Men jag förstår inte varför folk ens resonerar i termer av alfa-hannar det fungerar inte så i tex en chimpansflock. Vad du har är snarare en kapten och flera löjtnanter (som ett cykelteam).
Två Löjtnanter trumfar en kapten och de kommer att slå ihjäl kaptenen om han tar sig allt för stor frihet.
Människor är ännu mer komplexa än chimpanser.

Den närmaste liknelsen du kunde finna där du har en ordning med löjtnanter och kaptener, var ett cykelteam? Ett cykelteam, bestående av "män" som frivilligt klär sig i spandex. Tiden är ut led...

En s.k. alfa är en individ, allt som oftast en manlig sådan, som upphöjer och inspirerar sin grupp eller omgivning och därigenom nås ofta väldigt bra resultat. Han trycker inte ner andra. Ja, det skulle vara att han sätter mobbare på plats då.
Citera
2022-10-22, 10:27
Medlem
Alfamän? Det är 2023 om några månader.

Det är påhittade uttryck av människor som tror jag vara förmer än andra! Vi är alla människor, men med olika egenskaper som sticker ut. Inga av dessa kan kallas alfa likväl.

Inom djurriket finns det men det kanske är apor som kallar sig alfamän? Idk!
Citera
2022-10-22, 10:34
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Alfamän? Det är 2023 om några månader.

Det är påhittade uttryck av människor som tror jag vara förmer än andra! Vi är alla människor, men med olika egenskaper som sticker ut. Inga av dessa kan kallas alfa likväl.

Inom djurriket finns det men det kanske är apor som kallar sig alfamän? Idk!

Ironiskt nog gör du skillnad på människor och de vi har valt att kalla djur (dvs ”alla andra”), och får det att låta som att människan är förmer än andra. I mångt och mycket fungerar vi precis som andra djur.
Citera
2022-10-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Ironiskt nog gör du skillnad på människor och de vi har valt att kalla djur (dvs ”alla andra”), och får det att låta som att människan är förmer än andra. I mångt och mycket fungerar vi precis som andra djur.
Ja, vi är inte djur helt enkelt. Vi är människa! Oavsett om du håller med om att vi är skapade av Gud eller inte!
Citera
2022-10-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Kan man vara en alfahane utan att trycka ner andra män som är svagare än en själv? Eller hör det till naturen att man måste trycka ner andra för att upphöja sig själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Ja det går, var på en kurs där det var en alfahanne som var schysst och trevlig mot alla inklusive mig som är introvert, har träffat på honom flera gånger tidigare och han är alltid schysst mot alla.
Ja, jag skulle nog säga att en modern alfahane är den som är medveten om sin kommunikation och hur den mottas av andra. Och som är en förebild för andra genom att vara schysst, rättvis, hjälpsam och omtänksam. Vad kan vara mer attraktivt för en kvinna än den ideala fadersfiguren?

Män som trycker ner andra män skapar bara problem. De är inte en bra förebild och riskerar att föra vidare sin negativa attityd till sina barn.

Det här gäller även kvinnor.
Citera
2022-10-22, 13:10
Måhända men alfahanen lär ju inte kunna vara alfahanne när han sover... Det gäller nog att han är försiktig så att denne inte vaknar som en stucken gris med ett sönderbränt ansikte.

Personligen hade jag hällt 96-procentig salpetersyra på honom, och det oavsett hur trevlig han hade varit både mot mig och andra.
Jag tolererar nämligen inte sådana attityder.
Citera
2022-10-22, 13:47
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
VA ??

En Alfahanne är trygg och säker i sig själv och trycker INTE ned andra män. Det gör betamän som
är svaga och osäkra. Mobbare blir ALDRIG Alfa

Precis, betamän förklädda till alfamän beter sig så som TS föreslår..
Citera
2022-10-22, 13:52
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundatobbe
Måhända men alfahanen lär ju inte kunna vara alfahanne när han sover... Det gäller nog att han är försiktig så att denne inte vaknar som en stucken gris med ett sönderbränt ansikte.

Personligen hade jag hällt 96-procentig salpetersyra på honom, och det oavsett hur trevlig han hade varit både mot mig och andra.
Jag tolererar nämligen inte sådana attityder.

Haha vilken attityd associerar du med alfamän?

Att vara alfa är varken en attityd eller ett attribut, utan andra värden som trygg i sig själv och svåråtkomlig för omvärlden.

Han hatar inte på andra, utan ser till sina egna intressen utan att för den sakens skull vara i vägen för andras intressen. Integritet, självdistans etc.

En grundtrygghet helt enkelt.
Citera
2022-10-22, 13:54
Medlem
TrueCs avatar
Jag tror ni pratar om vad unga amerikaner kalla ’chad’ vilket inte är samma som alfa
Citera
2022-10-22, 14:03
Medlem
En alfahanne är en naturlig ledare som folk följer utan att hen behöver trycka ner någon. Kan komma någon beta-alfa och försöka trycka ner alfan men gruppen kommer ändå inte att lyssna på hen så det spelar ingen roll..

1% av befolkningen är kanske riktig alfa medans typ 50% tror att dom är det, det är dessa som tror det som trycker ner på folk.

Den bästa alfan är den man bara följer utan att inse det, i sådana arbetsplatser känns det ofta högt till tak, går någon över linjen (alltså verkligen agerar fel) så kommer dom bli tillrättavisade, ofta på ett sätt som dom inte märker själva, vilket gör att det inte upplevs som skamligt att ändra synsätt/beteende..

Alfan är bra på att fatta svåra beslut, dock så pekas det inte med hela handen utan det initieras på ett sätt att alla är med på tåget, alla är inkluderade eftersom alfan inte tror att hen kan allt själv, han styr skutan åt rätt håll, men alla behövs för att nå hela vägen till hamn.

Har man träffat en så vet man, har man inte så får man en skev bild vad en äkta alfa är..
Senast redigerad av SleePy1 2022-10-22 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in