2022-10-22, 09:57
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Som sagt, pinsamt dåligt försök till rökridå från din sida. Vad jag tror? Jag vet att ryssen barrikaderar sig och befäster staden, och då vill man inte ha civila i vägen. Dessutom är förstärkningar på väg. Det finns inte en tillstymmelse till reträtt. Nu har jag arbete att utföra. Återkommer.
Jodu vi har alla sett ryska förstärkningar...
Förhoppningsvis har dom slut på vodka när dom kommer fram till fronten.
Att du ser upp till detta eftersatta skrumpleverskämtet till land är komiskt.
Citera
2022-10-22, 09:58
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Daglig påminnelse att Ukraina är mindre till ytan idag än den 24 februari.

Does not compute.
Citera
2022-10-22, 09:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Som sagt, pinsamt dåligt försök till rökridå från din sida. Vad jag tror? Jag vet att ryssen barrikaderar sig och befäster staden, och då vill man inte ha civila i vägen. Dessutom är förstärkningar på väg. Det finns inte en tillstymmelse till reträtt. Nu har jag arbete att utföra. Återkommer.
Rökridå? I form av rysk stats-tv som alternativ till de ”main stream-media” du vägrar lyssna på, i så fall.

Om du tar en minut av din dyrbara tid efter du städat undan tomglasen och tittar på en karta så ser du att fronten i flera månader legat 3-4 mil norr om Kherson stad. Om man nu ”barikaderar sig och befäster staden” som du själv skriver så är det en väl ”en tillstymmelse till reträtt”, eller vad tycker du själv?
https://deepstatemap.live/en#8.75/46.5606/32.7589
Citera
2022-10-22, 10:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Såklart.
Och inom en månad kommer du vara tillbaka och skriva att ryssens tillbakadragande från Kherson var strategisk för att åsamka enorma förluster för Ukraina och att de lämnade frivilligt.
Citera
2022-10-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ditt resonemang skulle stämma om Ryzzarna hade modernt artilleri och moderna robotar med hög precision för att pricka kritisk infrastruktur. Verkligheten har visat att de inte har det. Man har ju till och med använt luftvärnsrobotar utskjutande från fartyg och ubåtar för att bekämpa markmål med som blev förödande för civila mål i form av direktträffar. Se bilder från förödelsen vid förra tunga anfallet på ukrainska städer , även Kiev. Då talar vi garanterat om terrorbombning som bryter mot krigslagar.

Fråga:
Skulle du våga bo kvar i ditt hus om det låg några km eller mil från en kraftanläggning eller ett vattentorn i Ukraina? Tror du att du skulle kunna sova? När du nu vet om hu ryzzarnas robotar och artilleri har för precision?
Ryssland har moderna robotar - där bland Kh-47M2 Kinzhal, 9K720 Iskander, 3M-54 Kalibr, 3M22 Zircon osv. Det är inte en fråga om att Ryssland inte har vapen. Det är en fråga om de har råd att använda dem. Den här typen av moderna robotar kostar mycket pengar och är det något som Ryssland inte har är det pengar.

Det är därför Ryssland använder sig av primitivt artilleri och billiga gamla sovjetiska robotar. Det har inte så mycket med Rysslands tekniska kapacitet att göra. USA har råd att använda tomahawks även mot mål som inte är värda 20 miljoner kronor. Det är vad en tomahawk kostar. Om Ryssland drog i väg en 3M22 Zircon - som kostar ett par miljoner kronor skulle Ryssland ganska omgående hamna i en prekär ekonomisk situation. De sämre robotarna Ryssland använder sig av har en träffsäkerhet på ungefär 30m - så uppenbarligen missar de mål och träffar civila.

Vidare är indirekta skador (collateral damage) naturligt i krig. Det är inte så att Ukrainas vapen inte skadar civila byggnader och människor. Civila dör i krig - tyvärr. När det kommer till lag som reglerar krig så får du inte medvetet skada civila men om du missar ett mål så är det inte en "terrorbombning" så länge din intention inte är att skada civila och civil infrastruktur. Viss civil infrastruktur är undantagen - där bland kraftstationer så Ryssland kan skjuta (lagligen) hur mycket de vill på ukrainska kraftstationer. Problemet är bara att detta inte uppskattas av civila. USA gjorde det här misstaget i Irak. De förstörde civil infrastruktur och sedan har de fått kämpa mot en arg civilbefolkning i snart tjugo år. Ryssland, om de av någon händelse vinner, kommer få göra samma sak.

Till sist. Jag skulle inte vilja sova i Ukraina överhuvudtaget. Inte heller skulle jag vilja sova längs den ryska gränsen. Detta beror på att jag vet att både ukrainska och ryska vapensystem tenderar att missa mål. Det sker hela tiden. Amerikanska robotar missar också mål - konstant. Det finns en lösning på det här problemet. Det är tämligen simpelt. USA måste skicka MIM-104 Patriot men USA har hittills vägrat skicka den typen av system trots att Ukraina efterfrågat detta i flera månader. Om Ukraina hade fått tillgång till detta vapensystem hade det varit betydligt svårare för Ryssland strategiskt bomba ukrainsk infrastruktur.

Istället för att medvetet stava Ryssland fel borde du medvetet fundera på varför USA inte skickar korrekta och begärda vapensystem till Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Alternativ 2. Särskilt om de spränger dammen sedan, då visar de med önskvärd tydlighet att de helt enkelt har gett upp Kherson-fronten. Till vintern hoppas de att Ukraina skall knäckas civilt och militärt av köld och elbrist. Civilsamhället är så klart ett väldigt viktigt stöd för militären, särskilt när militären strider på hemmaplan. Att det utgör krigsbrott att slå mot civilsamhället på det sätt som Ryssland gör struntar de i. De brydde sig inte om det i Syrien heller. Nåväl, jag tror att de gör fel i att hoppas att det kommer att få motståndet att mjukna. Ukraina kommer fortsätta att strida lika ursinnigt och ryssarna blir inte varmare för att ukrainarna fryser. En ny rysk offensiv i närtid skulle vara ganska överraskande. Var skulle den ske? Skall de äntligen ta Bakhmut? Jag tror snarare att de försöker frysa konflikten till ett stillestånd genom att tvinga Ukraina till att lägga mer energi på att hjälpa sin civilbefolkning. Under tiden kommer Ryssland göra allt för att säkra de områden man än så länge lyckats behålla och sedan kanske en ny storoffensiv kan inledas om ett år eller så. Man fortsätter så klart med mindre avancemang här och där, men det kommer dröja innan det sker något som liknade 24:e februari. Dock lär de tvingas omformulera sina planer flera gånger innan det skulle kunna bli att bli aktuellt. Ukraina kommer inte ge dem några raster.
Jag vet inte vad som kommer ske i Ryssland. Jag har inte tillgång till insiderinformation och jag har inte tillgång till annat än öppna källor. Om det kommer en rysk motoffensiv kommer vi få se det. Men som sagt. Det kan handla om att Ryssland retirerar och försöker sakta ned den ukrainska offensiven.
Detta är över mitt huvud. Jag har inte den militär-akademiska bakgrunden för att kunna spekulera i detta på ett bra sätt.

Vi får helt enkelt se.
Senast redigerad av Edgerton 2022-10-22 kl. 10:13.
Citera
2022-10-22, 10:01
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Anledningen är givetvis att mainstream media ljuger folk rakt upp i ansiktet. Demokraterna i USA är desperata att visa framgång i Ukraina inför mid-terms, för att kunna kunna motivera miljardrullningen av skattebetalarnas pengar.

Det finns ingen rysk reträtt i Kherson och Bakhmut är nära att falla.

https://m.youtube.com/watch?v=_vFWmhW64iQ

https://m.youtube.com/watch?v=yTgj6afnMEc

https://m.youtube.com/watch?v=1vDo2_TkJAs
Ok vi får kolla in om några dagar då och se om du för en ända gång har rätt?

Vad kommer du att skylla på om ryssarna själva erkänner att de flytt Kherson?

Att de bara fintas och att det är en taktisk bluff?
Citera
2022-10-22, 10:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Klipp 2 om det inte framgick - Ukrainsk militärisk löpning

https://twitter.com/LogKa11/status/1583388052273082368

Går ju inte att avgöra trupptillhörighet där heller, men det kan stämma.
Citera
2022-10-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Gud vad duktiga ni är.
Upp med ett allah akbar klipp på tiktok från nån pekfingerviftande tjetjen också så har ryssarna vunnit dagen.

Trevligt att du påminner om de klippen. Det värmde verkligen i ens hjärta når de avslutade sina videos efter framgångar mot Nato-trupper med Allah u Akbar. Du kan ju tänka dig hur ryssland matat ut dessa videos i arabvärlden. :-)

Trupperna under Kadyrov genomförde stora offensiver vid Maropol och sedan vid Donbassfronten men blev säkert hårt åtgångna och har nu en ganska lång period fått lugnare uppgifter. Hoppas verkligen man får se fler filmer framöver!
Citera
2022-10-22, 10:07
Medlem
Tror att innom 2 veckor så har Kherson falt och tillbakataget av Ukrainska trupper. Så får man se om ryssarna spränger dammen nu när den planerade false flag operationen är avslöjad. Kanske bara blir en normal reträtt.
Citera
2022-10-22, 10:08
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Bingo!

Med General Armageddon vid rodret tvekar jag på att Ryssen kommer göra en ny Kharkov.
General Failure kommer troligtvis bli hans nya namn efter Kherson!
Citera
2022-10-22, 10:10
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Går ju inte att avgöra trupptillhörighet där heller, men det kan stämma.
Tillsons klipp har ju hittills visat sig vara fejk!

Varför skulle det nu stämma?
Citera
2022-10-22, 10:10
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ryssland har moderna robotar - där bland Kh-47M2 Kinzhal, 9K720 Iskander, 3M-54 Kalibr, 3M22 Zircon osv. Det är inte en fråga om att Ryssland inte har vapen. Det är en fråga om de har råd att använda dem. Den här typen av moderna robotar kostar mycket pengar och är det något som Ryssland inte har är det pengar.

Det är därför Ryssland använder sig av primitivt artilleri och billiga gamla sovjetiska robotar. Det har inte så mycket med Rysslands tekniska kapacitet att göra. USA har råd att använda tomahawks även mot mål som inte är värda 20 miljoner kronor. Det är vad en tomahawk kostar. Om Ryssland drog i väg en 3M22 Zircon - som kostar ett par miljoner kronor skulle Ryssland ganska omgående hamna i en prekär ekonomisk situation. De sämre robotarna Ryssland använder sig av har en träffsäkerhet på ungefär 30m - så uppenbarligen missar de mål och träffar civila.

Vidare är indirekta skador (collateral damage) naturligt i krig. Det är inte så att Ukrainas vapen inte skadar civila byggnader och människor. Civila dör i krig - tyvärr. När det kommer till lag som reglerar krig så får du inte medvetet skada civila men om du missar ett mål så är det inte en "terrorbombning" så länge din intention inte är att skada civila och civil infrastruktur. Viss civil infrastruktur är undantagen - där bland kraftstationer så Ryssland kan skjuta (lagligen) hur mycket de vill på ukrainska kraftstationer. Problemet är bara att detta inte uppskattas av civila. USA gjorde det här misstaget i Irak. De förstörde civil infrastruktur och sedan har de fått kämpa mot en arg civilbefolkning i snart tjugo år. Ryssland, om de av någon händelse vinner, kommer få göra samma sak.

Till sist. Jag skulle inte vilja sova i Ukraina överhuvudtaget. Inte heller skulle jag vilja sova längs den ryska gränsen. Detta beror på att jag vet att både ukrainska och ryska vapensystem tenderar att missa mål. Det sker hela tiden. Amerikanska robotar missar också mål - konstant. Det finns en lösning på det här problemet. Det är tämligen simpelt. USA måste skicka MIM-104 Patriot men USA har hittills vägrat skicka den typen av system trots att Ukraina efterfrågat detta i flera månader. Om Ukraina hade fått tillgång till detta vapensystem hade det varit betydligt svårare för Ryssland strategiskt bomba ukrainsk infrastruktur.

Istället för att medvetet stava Ryssland fel borde du medvetet fundera på varför USA inte skickar korrekta och begärda vapensystem till Ukraina.

Skulle vara kul att se all cope när Ryssen svärmar västs 100-tals miljonerkronor vapensystem med gräsklippardrönare med en tillverkningskostnad på ca 50.000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in