2022-10-13, 23:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu var det länge sedan jag läste förhöret med O. Kan inte minnas att O nämner något om vad dom pratade om i bilen på väg hem. Någon får gärna rätta mig, men jag tror att dom satt helt tysta.

(Spekulation) O var förskräckt och vågade varken prata eller fråga sin pappa varför han lämnade hans mamma ensam i den mörka skogen. Jag föreställer mig att han faktiskt hade frågat varför lämnade du henne själv i skogen? Varför tog du hennes telefon? Vem är hennes kompis? Hur ska hon komma hem?Om allt hade varit som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att C pratade och försökte "låta normal", men att O genomskådade honom och inte vågade säga något med risk för att göra C arg. Stackarn hade säkert tusen frågor snurrande i huvudet, precis som du skrev.

Han kan ju ha frågat de här frågorna, men inte fått någon fråga om det. C kan man ju inte lita på. O hade ju inte heller ätit middag, och klockan var nu närmare 20. På det var han ju sjuk, så kanske han inte hängde med i svängarna riktigt. Kollade på sin film eller något.
Citera
2022-10-14, 00:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han kan ju ha frågat de här frågorna, men inte fått någon fråga om det. C kan man ju inte lita på. O hade ju inte heller ätit middag, och klockan var nu närmare 20. På det var han ju sjuk, så kanske han inte hängde med i svängarna riktigt. Kollade på sin film eller något.
O hade nog lärt sig vara tyst och hålla sig undan när C var arg. Även om C inte verkade arg efter de lämnat B tror jag inte O vågade ställa alla sina frågor ändå.
Citera
2022-10-14, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att C pratade och försökte "låta normal", men att O genomskådade honom och inte vågade säga något med risk för att göra C arg. Stackarn hade säkert tusen frågor snurrande i huvudet, precis som du skrev.

Dessa barn hade nog lärt sig att när pappa är arg så håller vi käften.

Om jag kommer ihåg rätt har jag för mig att det framkommit någonstans att C sagt i bilen något liknande "nu åker vi hem så inte mamma blir arg". Jag kan ha drömt, vet ej var det ev framkom... från förhör med C eller O? Skulle inte förvåna mig om C sagt detta till O, likväl som han sagt till O att mamma valde att inte åka med dom utan skulle ta sig hem med hjälp av någon kamrat.

Hela förloppet under seneftermiddagen när C i princip tvingade B in i bilen och till förhör med polisen på natten måste ha varit en mardröm för lille O (även för de stora pojkarna).

Han kommer hem efter sin mardrömsresa med föräldrar som bråkar, mamma är inte med hem, när han så småningom kommer hem med hamburgare är alla i upplösningstillstånd redan. Det blir än värre när de upptäcker att B inte är med hem.
O blir så klart utfrågad om vad som hänt, var har ni varit mm.
O försöker berätta så gott han kan och bröderna/barnvakten blir alltmer oroliga och kontaktar polisen.
Lille O somnar till slut av ren utmattning, blir ev väckt av polisen mitt i natten för "ytterligare" förhör.

Efter all uppståndelse har han nu förstått att något riktigt allvarligt har hänt (mer än han kunde ta till sig/tänka när de åkte från skogen utan att mamma var med).
Citera
2022-10-14, 20:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu var det länge sedan jag läste förhöret med O. Kan inte minnas att O nämner något om vad dom pratade om i bilen på väg hem. Någon får gärna rätta mig, men jag tror att dom satt helt tysta.

(Spekulation) O var förskräckt och vågade varken prata eller fråga sin pappa varför han lämnade hans mamma ensam i den mörka skogen. Jag föreställer mig att han faktiskt hade frågat varför lämnade du henne själv i skogen? Varför tog du hennes telefon? Vem är hennes kompis? Hur ska hon komma hem?Om allt hade varit som vanligt.

Jg har skummt lite i O:s förhör:

Tyvärr är ju O väldigt trött på frågorna här 29/9, vill sluta och man får inte veta mer:

A 112/61

"FL: Du vet inte. Mm. Du har berättat för mig tidigare när vi satt i bilen när vi åkte runt o titta
att du var på McDonalds. Mm. Berätta, från det att pappa kommer tillbaka från skogen till att
du hamnar på McDonalds. Stannar bilen på nåt annat ställe? Näe. Mm. Okej. Och hur va
pappa i bilen, efter skogen?
DH: Snäll.
FL: Han var snäll. Vad prata du o pappa om?
Dialogutskrift av Oskars förhör, PM, 2021-09-29 09:06 diarienr: 5000-K1149882-21 61
DH: Kan vi sluta nu?
FL: Ja. Det kan vi göra Oskar. Men du, en sak till. Jag har en fråga. Din mammas mobil. Kan
du koden på din mammas mobil?
DH: Va?
FL: Kan du din mammas kod på mobilen?
"
Förhörsläget är i sämsta tänkbara läge de här dagarna med O.
Vissa frågor får aldrig ett svar och ibland byter förhörsledaren ämne precis när man känner att kanske man kan nå mål.

Avvägningen borde behöva bli att man kan borra djupt i en fråga, men kanske på bekostnad av alla de andra frågorna som också behöver svar.

Ibland funderar jag på om O kanske kan polska bättre än svenska. En tolk kunde kanske varit behjälplig. Å andra sidan tycker jag mig se att det är ännu ett hinder att klättra över om man är barn, sjuk, trött och traumatiserad. Frågorna haglar över en och mamma är borta...
Citera
2022-10-22, 01:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Vilken soppa!

Jag har läst domen och det är smått obegripligt hur C kan fällas för mord när det inte kan anses fullt klarlagt hur och när B avled samtidigt som det inte med säkerhet gått att fastställa dödsorsaken.

(FB) Beata Ratzman bortförd och mördad i Malmö 2021-09-24. GM dömd livstid och utvisning.

Ser också till min förvåning att det nämns bruk av narkotika och prostitution i domen plus en ny pojkvän (!) till B. Tidigare blev vi som trodde på teorin om en ny hemlig "älskare" häcklade och fick höra alla världens bortförklaringar om varför en gift kvinna använder P-piller samtidigt som hon ej har sex med sin make.

Det är också svårt att förstå varför C ska utvisas, hoppas att hovrätten tar rättvis ställning och gör en annorlunda bedömning när fallet väl baxas upp där så småningom.
Citera
2022-10-22, 02:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Det var inte länge sen som man har lämnat över kroppen till familjen. Nu på lördag kommer bli begravning i Polen.

Tack för att du har engagerat dig i detta fall under så pass lång tid men vet du om exet "P" närvarade vid begravningen? Han hade ju trots allt vårdnaden om de gemensamma tvillingarna.

Man kan väl dessutom (utan att överdriva) se P som "familj" eftersom även han har påverkats av händelserna tvärs över Östersjön?

Sen kan vi alltid tvista om tingsrättens dom är rättvis eller en ren katastrof? Men vad tror du om uppgifterna och påståendena om bruk av narkotika tex? Är det förenligt med en föräldraroll? Du har väl läst FUP?

En ny pojkvän till B nämns också, tror du att detta kan ha någon koppling till P-pillren som diskuterades tidigare?
Citera
2022-10-22, 03:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Han gränser verkar dock vara helt utsuddade, då han har kontrollerat henne, hotat henne, misshandlat henne och våldtagit henne tidigare i deras förhållande. Det var således inte "bara" mord han har gjort sig skyldig till mot B under årens lopp...

Du måste vara tappad. C är väl inte dömd för några våldtäkter utan detta verkar istället vara ett rent önsketänkande från din sida, var får du allt ifrån?
Citera
2022-10-22, 03:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnieszkaa
Hahah jesteś kłamczuchą. Be*t* hade ingen älskare säger hennes nära vänner och det var ingen grisar där?
Odwracać kota ogonem

Tack men både FUP:et och Domen talar klarspråk. Hon hade en ny pojkvän (AM) som dessutom var granne till henne.

De nära vännerna du pratar om verkar alltså inte ha haft koll och då kan man fråga sig om det handlar om medvetna minnesluckor eller ren okunskap?

Intressant att du hade fel, man kan dessutom fråga sig vad dina övriga påståenden i tråden är värda?
Citera
2022-10-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du måste vara tappad. C är väl inte dömd för några våldtäkter utan detta verkar istället vara ett rent önsketänkande från din sida, var får du allt ifrån?

Nej, han är inte dömd för det. Och lär inte bli heller, eftersom den han sägs ha utsatt för detta är samma person som nu är mördad av honom.
Citera
2022-10-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men både FUP:et och Domen talar klarspråk. Hon hade en ny pojkvän (AM) som dessutom var granne till henne.

De nära vännerna du pratar om verkar alltså inte ha haft koll och då kan man fråga sig om det handlar om medvetna minnesluckor eller ren okunskap?

Intressant att du hade fel, man kan dessutom fråga sig vad dina övriga påståenden i tråden är värda?

Ja. B hade en pojkvän. Vilket inte är samma sak som att ha en älskare.
Det var slut mellan B och C. Och hon hade inlett ett seriöst förhållande med en annan man = pojkvän.

Älskare = någon man har vid sidan av.

Så. Hon hade inte en älskare. Utan hon hade en pojkvän. Vilket givetvis inte kan ha varit lätt för C, som var så pass kontrollerande mot henne och förmodligen såg henne som sin ägodel.
Citera
2022-10-22, 12:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, han är inte dömd för det. Och lär inte bli heller, eftersom den han sägs ha utsatt för detta är samma person som nu är mördad av honom.

Du utmålar CR som våldtäktsman, varför är det viktigt att svartmåla honom?

Anser inte du också att det känns märkligt att han är dömd för mord när ingen vet var och när B avled samtidigt som man inte har kunnat fastställa dödsorsaken? Hur kan man då dra slutsatsen att hon blev mördad?

Tror du att CR kan få upprättelse i hovrätten?
Citera
2022-10-22, 12:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja. B hade en pojkvän. Vilket inte är samma sak som att ha en älskare.
Det var slut mellan B och C. Och hon hade inlett ett seriöst förhållande med en annan man = pojkvän.

Älskare = någon man har vid sidan av.

Så. Hon hade inte en älskare. Utan hon hade en pojkvän. Vilket givetvis inte kan ha varit lätt för C, som var så pass kontrollerande mot henne och förmodligen såg henne som sin ägodel.

Tack för att höll "ställningarna" här i tråden under min frånvaro men älskare eller pojkvän är väl i princip nästan samma sak? Hur hann en gift hårt arbetande 5-barns mor i separation med allt detta kan man fråga sig?

Du kommer kanske ihåg att vi hade en diskussion om P-pillren tidigare och då gjorde vissa skribenter allt i sin makt att bortförklara bruket av dessa. Jag förde rätt tidigt fram teorin om en älskare eller ny pojkvän men blev häcklad.

Till slut visade det sig alltså att jag hade rätt. Borde inte du och vissa andra skribenter tacka mig för mitt engagemang? 😎

Jag har en fråga nu, det nämns droger i FUP och Domen, vad tror du att det var för drog som en "viss person" brukade?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2022-10-22 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in