2022-10-17, 13:58
Medlem
Adelaides avatar
Stairway To Heaven är inte en särskilt bra låt egentligen. Den är lite... småtråkig faktiskt. Sönderspelad dessutom. Jag tycker Sister Morphine med Rolling Stones är en mycket bättre låt (dessa låtar har ju lite samma uppbyggnad, båda börjar akustiskt för att sen bli rockigare).
Citera
2022-10-17, 15:02
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag är nog en av få Deep Purple-lyssnare som inte är särskilt förtjust i Highway Star.
Citera
2022-10-17, 15:09
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Jag är nog en av få Deep Purple-lyssnare som inte är särskilt förtjust i Highway Star.
Jag tycker det är en av Deep Purples bättre låtar.
Citera
2022-10-17, 15:11
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Jag tycker det är en av Deep Purples bättre låtar.
Tycker det är en okej låt med ett snyggt gitarrsolo, men det är ingen låt jag går i taket av.
Och upprepandet av "I'm a highway star..." i slutet låter helt förskräckligt. Helt klart ett slut som hade kunnat förbättras.
Citera
2022-10-17, 15:12
Medlem
Facades avatar
Citat:
Panteras tidiga skivor är kanonbra… På riktigt!

Du menar då alltså glam-metal plattorna?
Citera
2022-10-17, 15:12
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Stairway To Heaven är inte en särskilt bra låt egentligen. Den är lite... småtråkig faktiskt. Sönderspelad dessutom. Jag tycker Sister Morphine med Rolling Stones är en mycket bättre låt (dessa låtar har ju lite samma uppbyggnad, båda börjar akustiskt för att sen bli rockigare).
Precis, det är en rätt sönderspelad låt och kanske det första man tänker på när man hör Led Zeppelin.
Citera
2022-10-17, 15:14
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Tycker det är en okej låt med ett snyggt gitarrsolo, men det är ingen låt jag går i taket av.
Och upprepandet av "I'm a highway star..." i slutet låter helt förskräckligt. Helt klart ett slut som hade kunnat förbättras.
Det kan jag hålla med om. Sedan är jag inget större fan av Deep Purple och jag har mest hört de klassiska låtarna.
Citera
2022-10-17, 15:15
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Du menar då alltså glam-metal plattorna?
Yes. Kanonbra skivor om man är insatt i den genren. Och redan då briljerade Dimebag med assnygga solon och riff.
Citera
2022-10-17, 15:21
Medlem
Facades avatar
Citat:
Yes. Kanonbra skivor om man är insatt i den genren. Och redan då briljerade Dimebag med assnygga solon och riff.

Kan faktiskt förstå det.
Men jag klarar inte av den musiken så därför gör jag likt de flesta och anser (felaktigt) att deras första album är Cowboys from Hell.
Citera
2022-10-17, 15:31
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Kan faktiskt förstå det.
Men jag klarar inte av den musiken så därför gör jag likt de flesta och anser (felaktigt) att deras första album är Cowboys from Hell.
Well... Pantera BLEV mycket bättre iom. Cowboys From Hell. Men glam-tiden är också riktigt bra.

Även om Pantera i folkmun är främst förknippade med 90-talets släpiga metalscen så har de första åren ändå en mindre hängiven skara fans. De kvarvarande medlemmarna gör ett stort misstag i att helt förneka skivornas del i bandets historia, och därför vägrar ge ut dem på nytt. I dagsläget måste man hosta upp stora summor om man vill ha "Metal Magic" på vinyl, såvida det inte är bootlegs då.
Citera
2022-10-17, 16:00
Medlem
Adelaides avatar
Tidiga 70-talet var coolt men det kom mycket skräp då också. I den kontexten tycker jag Highway Star helt klart är bland de coolaste låtarna för sin tid. Texten är dock förfärlig, de kunde ha gjort den mindre cheesy åtminstone.
Citera
2022-10-21, 21:36
Medlem
Rebali179s avatar
Gyllne Tider är nog det uslaste bandet inom svensk musik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in