2022-10-21, 15:29
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ett litet klipp på Stollen Solovyovs utläggningar. Finns ingen översättning men bildtexten är rätt så kul faktiskt haha. Snubben börjar se rätt så desperat ut nu. Börjar han känna snaran runt halsen tro??

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1583423580528070656
Han borde fråga sig hur många nobelpristagare inom vetenskap Ryssland fått fram jämfört med de civiliserade länderna i väst!
Citera
2022-10-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford

-Ur en intervju med general Wesley Clark från 2007.
[url]https://genius.com/General-wesley-clark-seven-countries-in-five-years-annotated[/url

En helt utmärkt person, synd att han inte kom vidare i demokraternas val. Tror han hade blivit en utmärkt president, då han hade en helt annan förståelse för länder och hög utrikespolitisk kunskap jämfört med de flesta politiker.

Kan också tilläggas att han ville slå till mot ryssarna när de utan att informera smög sig in från Serbien, och la beslag på flygplatsen i Prishtina 1999. Men den engelska befälhavaren Mike Jackson vägrade utföra den ordern. Efter det hade de väldigt frostiga relationer.
Kan även tillägga att jag hade äran att sitta med Natos högsta general i Europa någon gång 2000-2001 hemma hos en bekant som jobbade med högsta staben inom Nato när han kom på besök..
Citera
2022-10-21, 15:38
Medlem
Ryssland/ USSR hade faktiskt en halvledar (CPU)fabrik 1980 talet -
Citera
2022-10-21, 15:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Goda nyheter!

"Ukraina har fått 500 drönare - från Luke Skywalker
Luk? Skywalker har skickat över 500 drönare till Ukraina. Okej, då den 71-årige skådepelaren Mark Hammill har gjort det.

Hamill - som spelade Skywalker i Star Wars-filmerna - startade i september en insamling för att kunna leverera drönare till Ukraina. Och hjälp har han fått.

– Det är väldigt enkelt, Ukraina behöver drönare, säger Hamill till Bloomberg Radio.

– De avgör hur krig slutar, de skyddar landet, dess folk, de övervakar gränsen, de är ögonen i skyn.

Skådespelaren säger att han överraskats över viljan att hjälpa Ukraina."

Får hoppas att detta kan bli början till att annan Hollywood-adel även pitchar in en smula. Skulle Charlton Heston ännu levt så skulle han nog ha hjälpt till. John Wayne även !
Citera
2022-10-21, 15:44
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
En helt utmärkt person, synd att han inte kom vidare i demokraternas val. Tror han hade blivit en utmärkt president, då han hade en helt annan förståelse för länder och hög utrikespolitisk kunskap jämfört med de flesta politiker.

Kan också tilläggas att han ville slå till mot ryssarna när de utan att informera smög sig in från Serbien, och la beslag på flygplatsen i Prishtina 1999. Men den engelska befälhavaren Mike Jackson vägrade utföra den ordern. Efter det hade de väldigt frostiga relationer.
Kan även tillägga att jag hade äran att sitta med Natos högsta general i Europa någon gång 2000-2001 hemma hos en bekant som jobbade med högsta staben inom Nato när han kom på besök..

Jo jag minns att jag sett en intervju med Mike Jackson om det där. Enligt uppgift så ska han ha sagt "I'm not going to start Third World War for you" till Clark, fast Jackson ville i intervjun inte bekräfta att han uttryckt sig så drastiskt.

I vilket fall verkar det ju vara oundvikligt. Men kanske köpte han oss en respit på några fredliga decennier den gången.
Citera
2022-10-21, 15:48
Medlem
KillPus avatar
Trodde först att det var en filminspelning om WWII!
Men, nej! Vita band på armen. Det är ju mobiliZerade med Mosin-gevär och hjälmar fr WWII tiden!
Världens "andra armé"???

https://www.youtube.com/watch?v=v5E1pxrb0gs
Citera
2022-10-21, 15:55
Medlem
Citat:
Draken, ditt oärliga lilla stycke!
Den bit du citerade av mitt inlägg börjar med ordet "Därmed...", vilket antyder att du klippte bort den del av inlägget som ligger till grund för mitt argument.

Det jag även sa, som du vet, var att eftersom vi svenskar i demokratisk anda bestämt oss för att ingå militärallians med USA så kan vi inte längre hävda att vi har några större moraliska betänkligheter mot deras sätt att föra krig. Dvs bomba först och fråga sen.

När du drar till med "whataboutism" så visar du bara att du inte förstår argumentet. Inse att du slår på trumman för att vi ska alliera oss med ett militärmakt som krigat sönder betydligt fler nationer på betydligt lösare grunder: Då visar du att du egentligen inte moraliskt står över Rysslands invasion av Ukraina. Du vill ha den här alliansen med USA? Okej visst! Men då kan du inte längre säga att du står över militär intervention i andra länders angelägenheter. Där har du min poäng.

-Ur en intervju med general Wesley Clark från 2007.
https://genius.com/General-wesley-clark-seven-countries-in-five-years-annotated

"Eller tyckte vi se". Ja precis. Jag var varken i Kosovo eller i Donbas. Inte du heller skulle jag tro. Båda sidorna säger naturligtvis olika saker i alla sådana här konflikter. Oftast (om ena sidan inte är helt 100% försvarslös) brukar det ju vara så att det begås övergrepp åt båda hållen i sådana här konflikter mellan grannar som tidigare levt i fred. Det eskalerar och går överstyr. Inte sällan sker detta med god hjälp från främmande makt bakom kulisserna. Sen kommer främmande makt och lyfter ut ett par av dessa övergrepp från ena sidan på konflikten. Man deklarera händelserna såsom "folkmord" eller "etnisk rensning" och använder detta som moraliskt rättfärdigande för att genomföra sitt geopolitiska schack-drag.

Återigen: Putin tog ett blad ur USA:s bok och sa. "Kan ni så kan jag."

Och vad som är "på riktigt" eller "på låtsas" avgörs av vinnaren. USA bombade skiten ur Serbien och därmed blev serbernas brott mot mänskligheten "på riktigt". Om det utvecklar sig så att EU i framtiden måste be på sina bara knän om gas och olja från Ryssland så ska du nog se att de brott som vi gjort oss delaktiga i kommer bli "på riktigt", även dom.

Och den här gången har Sverige inte spelat sina kort så skickligt som vi gjorde under WW2.

Du skulle må bra av en vecka i rysk tortyrcentral med lite kastrering, water boarding och gasmask med elefantsnabel. Sen kan vi ta en diskussion om vilket land som är värst.
Citera
2022-10-21, 15:57
Medlem
Citat:
Jo jag minns att jag sett en intervju med Mike Jackson om det där. Enligt uppgift så ska han ha sagt "I'm not going to start Third World War for you" till Clark, fast Jackson ville i intervjun inte bekräfta att han uttryckt sig så drastiskt.

I vilket fall verkar det ju vara oundvikligt. Men kanske köpte han oss en respit på några fredliga decennier den gången.

Han har en bok, waging modern war som är intressant läsning där han också tar upp den här incidenten.
Citera
2022-10-21, 16:04
Medlem
Jirens avatar
Nu jävlar.

Tio iranska soldater dödade i ukrainsk attack. Det uppger israelisk tv.

Iran rapporteras ha sänt militär person till bland annat Krim för att utbilda ryssarna i hur de använder de drönare som Ryssland importerat och använt för att angripa mål i Ukraina.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Detta är sannerligen ett krig mellan den civiliserade världen och ondskans axelmakter.
Senast redigerad av Jiren 2022-10-21 kl. 16:08.
Citera
2022-10-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Amen sluta nu, du ser ju bara allt från en sida. Du får ju göra en objektiv analys där du tittar på vad båda sidor gjorde. Du är ju helt klart färgad av propaganda och/eller hat.

Låter ju som när Aftonbladet bittert ska publicera gråtartiklar efter att Högern vann valet med massa trams där man bara ser det högern gjort.

1. Yanukovich var en korrupt jävel men sättet han avsattes på var inte demokratiskt

2. Väst erkände den omdemokratiska avsättningen av Ukrainska regeringen och välkomnade den nya

3. Den nya Ukrainska regeringen är västs marionetter precis som den forna var östs. Varför är det bara dåligt med martionetter när Ryssland har det?

4. Ukraina uppfyllde inte heller en enda punkt i Minsk-avtalet.

5. Efter avsättningen av Yanukovich mördades Ryssar och ryssvänliga i Ukraina

6. Efter att Putin tagit Krim började USA/NATO träna Ukrainska soldater och armén.

7. Den USA/NATO tränade armén bombade civila i Donbass och slaktade Ryssar. De Ryska separatisterna begick också krigsbrott såklart.

8. Hur lagligt är det att Väst/NATO stöttar någon vi inte är allierad med, med syfte att mörda separatister? Dessa separatister var ett grannland till Ryssland och var Ryska. Rent objektivt har Ryssland mer rätt att stötta sitt eget folk i ett grannland. Vilken rätt har USA/Storbrittanien att bussa Ukrainare på Ryssar? Ett land hundratals mil från deras egna med 0 kopplingar.

Summa sumarum så vill väst, USA och dess knähundar GBR + Europa ha Ukraina. Och inte bara den Ukrainska delen utan hela även de Ryska delarna.

Väst erkänner även den illegala NATO annekteringen av den Serbiska regionen Kosovo, som tillhör Serbien som de tvingades ge upp efter att USA bombade dom. USA Investerar där och har NATO trupper trots att de inte är ett NATO land samt hela väst erkänner Kosovo som självständigt

Vi är lika vidriga som Ryssland

Vilka är "vi" som är "lika vidriga som Ryssland"? Är du serb? Blanda inte ihop dig själv med den civiliserade världen.

Anser du att din "objektiva analys" på något sätt berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina och hens slakt av landets befolkning?

Vad gäller ditt påstående att "väst, USA och dess knähundar GBR + Europa ha Ukraina. Och inte bara den Ukrainska delen utan hela även de Ryska delarna." så undrar jag vad du anser är "de ryska delarna" av Ukraina?
Senast redigerad av Bobbyboi 2022-10-21 kl. 16:14.
Citera
2022-10-21, 16:08
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nu jävlar.

Tio iranska soldater dödade i ukrainsk attack. Det uppger israelisk tv.

Iran rapporteras ha sänt militär person till bland annat Krim för att utbilda ryssarna i hur de använder de drönare som Ryssland importerat och använt för att angripa mål i Ukraina.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Detta är sannerligen ett krig mellan den civiliserade väelden och ondskans axelmakter.

Den som ger sig in i leken...

Ja ryssland och Iran är förmodligen världens mest hatade länder just nu.
Citera
2022-10-21, 16:11
Medlem
leachs avatar
Russian SU-25 ground attack aircraft shot down on the southern frontline.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1583460381049049090
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in