2022-10-21, 09:49
  #244813
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Om inte du fattar att det där är propaganda då tycker jag synd om dig aftonbladet trovärdig källa Men det possitiva är att det kommer rapporter om massaker av ukrainska styrkor i Dudchany, Mylovoe och Sukhanovo efter en misslyckad offencive från ukraina med förstärkning av utlänska styrkor från USA, France, Belgium och Canada

France, Belgium? Duger inte våra svenska namn på de länderna? Och varför engelska? Tycker du det är cool med engelska? Amerikanska är tufft va?

Förresten så har inget av de länderna skickar trupp till Ukraina. ’Offencive’ eller ej
Citera
2022-10-21, 09:51
  #244814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Om inte du fattar att det där är propaganda då tycker jag synd om dig aftonbladet trovärdig källa Men det possitiva är att det kommer rapporter om massaker av ukrainska styrkor i Dudchany, Mylovoe och Sukhanovo efter en misslyckad offencive från ukraina med förstärkning av utlänska styrkor från USA, France, Belgium och Canada
Du borde skippat snacket om utländska styrkor om du vill kunna sälja in det som minsta trovärdigt. Problemet med rysk propaganda är att den är helt verklighetsfrånvänd. Om ni ska ljuga så försök åtminstone göra det lite nedtonat så kanske nån går på det. Bara ett tips.
Citera
2022-10-21, 09:53
  #244815
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Å jäklar nu tog det hus i helvete!

Mitt inlägg var ju alltså ett svar på följande fråga som nyss ställdes i tråden:


Om vi nu ska ta den frågan på allvar så måste vi ju först förstå varför Ryssland ansåg att det var nödvändigt att invadera Ukraina. Rimligt att anta är att det avgörande skälet var geopolitiskt. Att NATO med tillhörande missilbaser på Ukrainskt territorium skulle bli en för stor nagel i ögat för att kunna accepteras. Sen angavs även andra skäl som såklart inte är oviktiga, såsom negativ särbehandling av ryskspråkig befolkning (jag uttrycker mig milt nu så att ni inte ska riskera få krupp).

Så för att liknelsen ska bli någotsånär vettig måste vi ju då anta att Danmark skulle ha begått något liknande "brott" mot grannsämjan, som Ukraina gjorde utifrån ryskt perspektiv. Som ni så insiktsfullt påpekade så är en dansk försvarsallians med Ryssland såklart osannolik. Men så blir det oftast med kontrafaktisk historia. Och det var inte jag som valde Danmark som exempel.

Om ni vill ha ett exempel från verkligheten så kan vi ju ta Kuba, och vad som bevisligen hände när de var oförsiktiga nog att självständigt välja vilka de ville alliera sig med. Men den diskussionen har ju redan framgångslöst förts hundra gånger i dom här trådarna, så vi skippar i den idag va?

Om ni vill ha ett modernt exempel så kan vi ta Tyskland, som endast ingick i en ekonomisk allians med Ryssland, tvärsemot USA:s uttryckliga önskemål. Dom fick ett sprängt Nordstream som påminnelse på vem som bestämmer. "Fuck around and find out", som vissa av er i NATO-gänget brukar säga.
Snacka om att försöka blanda bort korten!

Så här skrev du:

För några år sen så lät det ju på Sossarna retorik som att de var på väg att starta krig mot Danmark för att dom hade en "främlingsfientlig" invandringspolitik.


Vad hade hänt om Danmark skulle ansöka om att ingå i en militärallians med Ryssland, och därigenom upplåta sin mark åt ryska missilbaser?

Hur skulle NATO reagerat i en sån situation? Skulle man låtit det ske tror du?
Citera
2022-10-21, 09:53
  #244816
Medlem
Dag 239 av Puttes charmoffensiv:

- Institute for Studies of War (ISW) sade i sin senaste uppdatering att ryska styrkor verkar planera att genomföra en "falsk flagg"-attack på vattenkraftverket Kakhovka nära Cherson. Ryska myndigheter hävdar en ukrainsk attack planeras mot anläggningen, som sannolikt kommer att "innebära att rtska styrkor kan komma att skada dammen och sedan skylla på Ukraina medan de använder de resulterande översvämningarna för att täcka sin egen reträtt längre söderut in i Chersonregionen", enligt ISW.

- Storbritanniens underrättelsetjänst: Ryssland "överväger allvarligt" ett stort tillbakadragande från Cherson. "De ryska myndigheterna överväger allvarligt att dra tillbaka sina styrkor från området väster om floden Dnipro", enligt det brittiska försvarsministeriet.
Ryssland skulle stå inför en allvarlig utmaning att evakuera trupper och utrustning över den kilometerbreda floden, lyder rapporten.
Eftersom alla permanenta broar är svårt skadade, skulle ryska styrkor "förlita sig starkt på en tillfällig pontonbro" som de byggt nära Cherson nyligen och militära pontonfärjeenheter, uppger man.

- President Volodymyr Zelensky kommenterade i sitt kvällstal situationen vid Kachovkadammen och sa att Ryssland medvetet förbereder en storskalig katastrof i Chersonregionen.
"Vi har information om att ryssar brutit vattenkraftverket Kakhovka", sa Zelensky den 20 oktober.

- Ukrainas generalstab: Ryssland kan dra tillbaka sina stridsvana trupper från Cherson. Oleksiy Hromov, en toppofficer vid generalstaben, sa att det ryska kommandot kan planera att bara ha kvar nymobiliserade trupper på högra stranden av floden Dnipro.

- Zelenskyj: "Ukraina beordrade inte attacken mot bron över Kertjsundet."
President Volodymyr Zelensky berättade för det kanadensiska CTV att ryska inrikeskonflikter kan vara orsaken till explosionen. "Vi beställde definitivt inte denna attack, så vitt jag vet," sa Zelensky.

- Explosioner rapporterade vid Antonivskyi-bron i Cherson. Det är troligt att en pråmbro som Ryssland byggt längs denna avgörande bro, som upprepade gånger attackerats av Ukraina, var måltavla. Eftersom Ukraina förstört alla broar, transporterar ockupanterna allt med färjor och pråmar.
Citera
2022-10-21, 09:53
  #244817
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Menar du att Rysslands armé är 30 000 000 man stark? Generell mobilisering sker alltid vid invasioner och det innebär krigsplacering i de fall du är krigsplacerad. Kan du åtminstone försöka vara seriös istället för att enbart dryga dig?

Rysslands armé är 1 miljon man varav minst 200 000 (20%) var tilltänkta för invasionen. Utöver dessa har man 2 miljoner i reserv, inte 30 miljoner. Om de kallar in 300 000 så motsvarar det 15% av reserven.

Var får du dina siffror ifrån?

Från Igor Konachenkov, var får du dina siffror ifrån (snälla skriv inte aftonbladet eller twitter )
Citera
2022-10-21, 09:54
  #244818
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Är detta ett språkforum, sluta tramsa

Jag tror att vi här har en förklaring till proryssarnas skrivelser i denna tråd. För dem betyder ord ingenting, utan det viktiga är vad de menar att de betyder. Dvs skriver de meningen "Ryssland har inte anfallit Ukraina" betyder inte det vi normala människor läser det som nämligen att Ryssland inte har anfallit Ukraina, utan att i deras värld har Ryssland inte anfallit Ukraina, kanske för att Ukraina inte finns, kanske för att man inte anfallit utan angripit, kanske för att det inte är Ryssland som anfallit utan ryska styrkor etc etc. Därför det är så oerhört svårt att debattera med dem, de använder tvärtomspråk och förnekar ords rätta betydelse. Ett sånt känt exempel är ju ordet "nazist" som de använder om de som är emot Ryssland, och som inte har något med riktig nazism att göra, inte ens nynazism. Då förstår man att i deras förvrängda värld kan den Ukrainska presidenten Zelensky, som är jude vad jag förstår, vara nazist. Att han är nazist bevisas enligt dem av att han vill ha och företräder ett fritt Ukraina som inte underordnar sig den ryska fascistiska staten. Han är emot Ryssland, alltså är han nazist.
__________________
Senast redigerad av FockeWulf190d 2022-10-21 kl. 09:57.
Citera
2022-10-21, 09:55
  #244819
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
France, Belgium? Duger inte våra svenska namn på de länderna? Och varför engelska? Tycker du det är cool med engelska? Amerikanska är tufft va?

Förresten så har inget av de länderna skickar trupp till Ukraina. ’Offencive’ eller ej

Nej alla utlänska trupper kallas för "frivilliga" men du ser vad sur väst blir när "frivilliga" från Iran deltar på Ryssarnas sida
Citera
2022-10-21, 09:55
  #244820
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
100% av alla som har militär utbildning, måste man förklara allt för dig samt alla i krigsför ålder,det har nazlensky själv stått och yrat under narkotikaruset, eller tror du att ukraina kallar in spädbarn
Om du ska ha någon form av trovärdighet får du nog visa på källor till dessa fantastiska påståenden.

En idiot begriper ju att Ukraina knappast har mobiliserat 100% av sin vapenför befolkning.

Är du helt tappad?
Citera
2022-10-21, 09:57
  #244821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Om inte du fattar att det där är propaganda då tycker jag synd om dig aftonbladet trovärdig källa Men det possitiva är att det kommer rapporter om massaker av ukrainska styrkor i Dudchany, Mylovoe och Sukhanovo efter en misslyckad offencive från ukraina med förstärkning av utlänska styrkor från USA, France, Belgium och Canada

Var finns dom utländska styrkorna? Vid vilket frontavsnitt?
På svenska skriver vi Frankrike, Belgien och Kanada för övrigt.
Citera
2022-10-21, 09:59
  #244822
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Nej alla utlänska trupper kallas för "frivilliga" men du ser vad sur väst blir när "frivilliga" från Iran deltar på Ryssarnas sida

Ja? Inget land har skickat trupp att slåss på Ukrainas sida. Fatta den ryska reaktionen om de kunde visa att ’Canada and Belgium’ (dvs Nato) hade skickat trupp.

För att inte tala om hemmaopinionen i just Canada, France and Belgium! Helt i hemlighet skickar de trupp att ev dö i Ukraina.

Men varför skriver du länders namn på engelska?
__________________
Senast redigerad av Clay Allison 2022-10-21 kl. 10:02.
Citera
2022-10-21, 10:02
  #244823
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Om inte du fattar att det där är propaganda då tycker jag synd om dig aftonbladet trovärdig källa Men det possitiva är att det kommer rapporter om massaker av ukrainska styrkor i Dudchany, Mylovoe och Sukhanovo efter en misslyckad offencive från ukraina med förstärkning av utlänska styrkor från USA, France, Belgium och Canada
Herregud!

Hur jävla lättlurad kan man bli?

Visst vet vi att foliehattar är extremt svagbegåvade och lättlurade men detta tar väl ändå priset!

Utländska styrkor från USA, Belgien och Kanada ska alltså tillsammans med UAF utfört massakrer?

Du är ta mig fan den mest korkade idiot jag skådat i tråden!
Citera
2022-10-21, 10:06
  #244824
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Nej alla utlänska trupper kallas för "frivilliga" men du ser vad sur väst blir när "frivilliga" från Iran deltar på Ryssarnas sida

Ändå kul att du medger att de "frivilliga" från Iran inte är frivilliga. För du fattar att det är det du skriver? Sen är de från väst frivilliga på riktigt. Lite samma som i spanska inbördeskriget, de frivilliga från väst var just frivilliga, utan stöd från sina hemländer, kanske till och med motstånd, medans de "frivilliga" från diktaturerna Tyskland, Italien och Sovjet var ditkommenderade förband. På samma sätt kommenderar nu diktaturen Iran dit "frivilliga" medans äkta frivilliga från väst ställer sig på den ukrainska sidan mot det fascistiska ryska angreppet. Frivilliga brukar ansluta sig på den sida som slåss för frihet, ingår liksom i konceptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in