2022-10-21, 08:59
Medlem
just_a_girls avatar
J.J har flertalet annonser ute på Marketplace bl.a heminredning med vad som ser ut att vara två bastanta träfigurer som man säkert kan klappa till någon med, sedan gardiner och en stol. Kan dock inte se när det lagts ut https://www.facebook.com/marketplace/item/481873327098551/ hon säljer även jeans, https://www.facebook.com/marketplace/item/692644331894693/ och iPhone pro 11 skal https://www.facebook.com/marketplace/item/2664758660337601/ finns även fler annonser ute.
Citera
2022-10-21, 09:00
Medlem
Minh-Heng-Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfred008
Är det bara jag som tycker det är märkligt att pojkvännen inte deltar i sökandet?
Hade det varit min tjej som var försvunnen hade jag fan letat dygnet runt..

Aftonbladet:

Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Kanske rädd för att just hitta hennes lik?

Problemet är väl att de som vill misstänkliggöra pojkvännen kommer ju att tycka att det är märkligt vad han än gör, oavsett om han deltar i sökandet eller inte.

Deltar han i sökandet så är han tillgjort överintresserad och därför skyldig och vill ge sig alibi.
Deltar han inte i sökandet så är han ointresserad och därför skyldig.

Finns ju ingenting öht som tyder på att han är det minsta inblandad i detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Nja, det är rätt vanligt att de som utfört brott så som mord, gärna deltar i sökande och är överdrivet tröstande när vänner samlas.

Är det någon som vet vad pojkvännen hade för sig den aktuella kvällen, var han också ute och festade?

Ja det förekommer ju, men det var ju inte frågan här utan jag undrade varför han INTE var med och sökte. Det är väl ändå inte så att det normala är att man inte letar efter en försvunnen anhörig…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, mycket som fortfarande är mycket oklart.

Men, tankar från mitt håll;

- Tove tycks ha begett sig självmant, med en eller två av MGM, till JJ:s lägenhet. Hon kan därför inte ha känt sig speciellt rädd/hotad.

- Att Tove pratar med sin pojkvän runt 01.45 och säger att hon är på väg till JJ:s lägenhet. Samt att mobilen kopplas upp därifrån. Visar med största sannolikhet att hon var i lägenheten.

- Grannarnas vittnesmål om dunsar och höga ljud under natten; ger enligt mig största sannolikhet att mordet skedde på plats i lägenheten. Avsaknaden av skrik (iaf har grannarna inte hört skrik) tyder på att Tove oskadliggjordes plötsligt och utan chans att värja sig (tex slag mot huvud bakifrån).

- McDonalds-besöket (vilket tycks ha varit runt 03-tiden) skedde troligtvis efter mordet. De ville skaffa alibi eller lugna nerverna, innan de tog hand om liket i lägenheten. Vissa uppgifter säger att även Tove syntes på McDonalds, men dessa tror jag inte stämmer.

- JJ:s besök till sin far på söndagen. Var det ett sätt att göra sig av med bevismaterial? Eller t.o.m. kroppen? Eller ett sätt att utåt sett agera som att "allt var normalt"?

Sammanfattningsvis tror jag följande:

- Bråk på Nöjet mellan Tove och en av de MGM.
- De bestämmer sig för att ta sig vidare till JJ:s lägenhet. Tove har cykeln med sig och pratar med sin pojkvän på vägen.
- På plats i lägenheten oskadliggörs Tove plötsligt och utan chans att värja sig (typ slag mot huvudet). Kan ha föregåtts av diskussioner och bråk (dock ej massa skrik, då hade grannarna troligen hört det).
- De bägge MGM får panik. För att skaffa alibi för tidpunkten eller lugna nerverna åker de till McDonalds.
- Väl hemma igen i JJ:s lägenhet planerar de för hur de ska göra sig av med kroppen. M*ja lämnar lägenheten före JJ. Kanske för att flytta undan Toves cykel, samt därefter hålla utkik när kroppen ska tas ut.
- Mobilen stängs av antingen i lägenheten (något som kan styrka det är om den varit uppkopplad mot samma mast 02:00-03.50) eller på vägen när kroppen forslas bort (något som kan styrka det är om flera mobilmaster används 02.00-03.50).

Du missade träffen mellan 03-personen och en av mgm ////

Vad jag tror :

Hörde grannen konstiga ljud från lgh mkt möjligt från bl a slagsmål. Intressant att veta om någon av mgm har spår på kroppen (blåmärken mm).

Jag har fortfarande svårt att tro att mgm gjorde brottet själva (om det var så).

För mig trolig scenario är att tjejerna hamnade i bråk/slagsmål. JJ känner sig kränkt och arg, ringer en man hon kan lita på och som beskyddar henne. Hon går ut och möter honom visar blåmärken ? Berättar att T hotade henne mm överdriva om så behövs (hon beskrevs ju tidigare i tråden som manipulativ och avsaknad av empati). Mannen blir förbannad, går in och slår till T så hon tuppar av/dör på platsen.

Frågan är vem denna person är?

Känner någon om JJ hade någon bror,kusin,älskare?

Denna 03 personen kan lika vara hennes pappa som kom för att rädda sin dotter?
Citera
2022-10-21, 09:01
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja jag har inte hittat döda personer, bara sett döda personer efter de gått på bort på sjukhus. Det var i varje fall inte traumatiskt för mig. Men jag hade hellre gjort allt jag kunnat för att finna personen vid liv än att vara så rädd för att hitta hen död att jag inte ens ville hjälpa till att leta. Känns ju nästan som att man då förutsätter att personen är just död, eller?
Det finns ju också aspekten av att han om han ensam skulle hitta kroppen så skulle han genast bli misstänkt. Varför skulle just han hitta den, visste han vart den låg hela tiden?
Citera
2022-10-21, 09:02
Medlem
Alkoholintag. Kanske intag av droger (finns ju vissa uppgifter om att MGM umgicks i sådana kretsar). Och sent på natten (trötta).

Mycket agerande kring mordet lär karaktäriseras av extra mkt irrationalitet och paniklösningar.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-10-21 kl. 09:10.
Citera
2022-10-21, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Det finns ju också aspekten av att han om han ensam skulle hitta kroppen så skulle han genast bli misstänkt. Varför skulle just han hitta den, visste han vart den låg hela tiden?

Men herregud, det är ju massa människor som söker och enligt ett visst upplägg. Jag tror inte man letar var man vill utan man söker ju av olika områden? Men jag hade inte haft en tanke på något sådant om en nära anhörig var försvunnen! Jag tycker i varje fall det är konstigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123

Nej. Den "träffen" är vad jag beskriver som när M*ja går ut ur lägenheten en tid före JJ. Kanske för att flytta Toves cykel samt hålla utkik för när de ska forsla ut kroppen. Och att JJ sedan lämnar lägenheten för att möta upp M*ja och höra sig för huruvida kusten är klar (mobil vill de inte använda?).
Citera
Medlem
panzertaxs avatar
Min magkänsla är tyvärr att de bragt T om livet och sedan flyktigt dumpat kroppen inte alltför långt ifrån Vetlanda. Vi vet ju hur lång tid det tog att hitta Amelia som försvann och som ändå försvann i närområdet samt i området där de initiala eftersöken faktiskt gjordes.

Stämmer uppgiften om att mobiltelefonen skulle ha varit kvar i lägenheten vid den tidpunkten då MGM säger att BO har cyklat hem, så är det kanske den tekniska bevisningen som har höjt misstankegraden och som fick dem häktade. MGM visste inte om att polisen hade den tekniska uppgiften (och vilken ung brud cyklar hem utan sin mobil?!).

För att lägga pusslet rätt nu skulle man behöva veta om MGM säger sig ha besökt MAX eller McDonalds kl 03. Om jag ser på kartan rätt ligger McDonalds i södra delen av Vetlanda och MAX ligger vid Biltema norrut.
Citera
2022-10-21, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Nej jag känner inte till någon uppgift om att någon säger sig veta att T eller mobilen lämnade bostaden annat än att vi vet att T inte är kvar. Har du läst/hört det någonstans?

Att hon gick från JJ och MH vore, en för tråden, helt ny uppgift.

Visst om han bor kvar och det inte är JJ och/eller MJ som gjort detta så är araben ett spår som måste kollas. Håller med dig.

Alla spår måste följas oavsett om man redan har häktade. Det är tjänstefel att låsa fast sig vid endast en teori så här tidigt in på utredningen.
Citera
2022-10-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123

Vad jag tror :

Hörde grannen konstiga ljud från lgh mkt möjligt från bl a slagsmål. Intressant att veta om någon av mgm har spår på kroppen (blåmärken mm).

Jag har fortfarande svårt att tro att mgm gjorde brottet själva (om det var så).

För mig trolig scenario är att tjejerna hamnade i bråk/slagsmål. JJ känner sig kränkt och arg, ringer en man hon kan lita på och som beskyddar henne. Hon går ut och möter honom visar blåmärken ? Berättar att T hotade henne mm överdriva om så behövs (hon beskrevs ju tidigare i tråden som manipulativ och avsaknad av empati). Mannen blir förbannad, går in och slår till T så hon tuppar av/dör på platsen.

Frågan är vem denna person är?

Känner någon om JJ hade någon bror,kusin,älskare?

Denna 03 personen kan lika vara hennes pappa som kom för att rädda sin dotter?

Ej troligt.

Tove hade mycket troligt lämnat lägenheten innan den tredje mannen skulle kommit dit isåfall. Även tidpunkten gör detta mindre troligt.

En eller bägge av tjejerna är GM.
Citera
2022-10-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Min magkänsla är tyvärr att de bragt T om livet och sedan flyktigt dumpat kroppen inte alltför långt ifrån Vetlanda. Vi vet ju hur lång tid det tog att hitta Amelia som försvann och som ändå försvann i närområdet samt i området där de initiala eftersöken faktiskt gjordes.

Stämmer uppgiften om att mobiltelefonen skulle ha varit kvar i lägenheten vid den tidpunkten då MGM säger att BO har cyklat hem, så är det kanske den tekniska bevisningen som har höjt misstankegraden och som fick dem häktade. MGM visste inte om att polisen hade den tekniska uppgiften (och vilken ung brud cyklar hem utan sin mobil?!).

För att lägga pusslet rätt nu skulle man behöva veta om MGM säger sig ha besökt MAX eller McDonalds kl 03. Om jag ser på kartan rätt ligger McDonalds i södra delen av Vetlanda och MAX ligger vid Biltema norrut.

Mobilen var pejlad i lägenheten men inte säkert den låg kvar fysiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in