2022-10-20, 21:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Putin blir alltmer trängd mot väggen och håller på att förlora all den makt och rikedom han byggt upp under sin tid vid makten. Vad blir resultatet nu? Ryssarna kastas ut ur Ukraina, förlusten i människoliv blir stora, folk börjar skratta åt hur Ryssland underpresterat i Ukraina. Helt obegripligt att Putin inte redan i ett tidigt skede, när han insåg att Nato blandade sig i, ville ha eldupphör. Ju längre kriget pågått ju längre har Putin trängt in sig i ett hörn och det finns inte längre reträttvägar.
Putain har ju velat förhandla ända sen Röda Armén körde fast i somras. Det är Ukraina som inte vill förhandla med Putain. Ukraina menar att Putain måste avgå och Ryssland lämna ukrainskt territorium innan förhandlingar kan inledas. Finns ju inget land som ger upp sitt eget territorium ju.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sedan 2a mars.

Stämmer. Ändå värre..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det kostar ett par miljarder att städa stränderna från olja.
Man kan ju hota och borda. Annars får man kosta på saneringen.
Det får vara slut på snällismen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det här är en ganska dum sak att ljuga om eftersom det vid den här tiden fortfarande fanns 700 OSSE-observatörer i östra Ukraina med uppgift att bevaka vapenvilan och minoriteters rättigheter. Vem som helst kan också läsa deras rapporter:
https://www.osce.org/ukraine-smm/

Från dessa rapporter kan man läsa att fientligheterna visserligen ökade den 18 februari, men större delen av beskjutningen kom från separatistkontrollerade områden. Det var alltså separatisterna som försökte sätta fart på kriget.

Angående de specifika incidenterna du nämner så har OSSE inte sett någon separatistisk skola bli beskjuten. Och det har definitivt inte dödats någon civil. Just den saken höll OSSE väldigt god koll på. Däremot var det någon som besköt ett "child care center" på ukrainskt territorium utan personskador, men det var den 17 februari.

Det här är ju direkt fakta, rysstrollen kommer inte svara när de får sånt här konstigt kastat i ansiktet, jag lovar!
Citera
2022-10-20, 21:50
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
När sa han det? Länk? Om det är sant så har Zelensky tappat det heelt.
Är ni verkligen helt ovetande om att sagda kärnkraftverk ligger på ockuperat område och att det är kontrollerat av ryska trupper? Är ni verkliga?
Citera
2022-10-20, 21:51
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag hörde en analys som sa att återställande av kraftnät går några gånger, men att reservdelsförrådet inte är så djupt. Dvs centrala transformatorstationer och liknande kan kanske ersättas 4-5 gånger (föreställer jag mig, ren spekulation) (där infrastrukturen går upp till 100% verkningsgrad varje gång) , men sen tar det slut och de finns inte i obegränsade volymer, och tar tid att tillverka. Någon som jobbar i industrin får gärna rätta mig.

Å andra sidan, om det är så som jag säger lär ABB redan ha sett affärsmöjligheten och börjat producera. Marknaden är inte dum och där finns ju amerikanska donatorer som inte är priskänsliga.
Klart att de inte har hur mycket reservdelar som helst, men Ukraina kommer nog få alla reservdelar och all expertis de behöver från väst. Och mer därtill.

Jag kan tänka mig att Ukraina snart kommer få in en hel utländsk armé av elektriker och reparatörer.
Senast redigerad av Jiren 2022-10-20 kl. 21:54.
Citera
2022-10-20, 21:53
Medlem
Lawlines avatar
rySStrollens resonemang....

https://i.redd.it/1vnaemh3oyu91.jpg
Citera
2022-10-20, 21:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Spränger dom dammen så blir Krim utan vatten i årtal. Ingen har anklagat rySSnaZZar för att vara smarta så det kan mycket väl hända.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3597173-russians-blowing-up-kakhovka-hpp-will-make-it-impossible-to-supply-water-to-crimea-for-years -danilov.html
Dels är det ett uppenbart brott mot GK och ren terrorism att spränga dammen. Sen kan det också vara så att kärnkraftverket i Enerhodar får problem med kylningen om dammen sprängs. Tror inte ens Nazi-Ryssland är så onda faktiskt.
Citera
2022-10-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Zelensky påstår att ryssarna placerat sprängladdningar i ett kärnkraftverk och att han behöver "internationell hjälp". Om man nu vet att det finns sprängladdningar varför desarmerar man inte dessa omgående? Det tyder på att galningen Zelensky planerar att spränga ett av Ukrainas egna kärnkraftverk får att få mer västliga sympatier och mer rysshat.

Ukraina har inte kontroll över området. Ryssland har ockuperat kärnkraftverket.
Citera
2022-10-20, 21:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Tänk att elpriset är ert största hopp, det trodde ni inte när ni korsade gränsen till Ukraina eller?

Så jävla bra sagt!
Citera
2022-10-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Är ni verkligen helt ovetande om att sagda kärnkraftverk ligger på ockuperat område och att det är kontrollerat av ryska trupper? Är ni verkliga?

Första frågan: Troligen är dom det.
Andra frågan: Tveksamt..ryzzar.
Citera
2022-10-20, 21:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Man kommer inte kunna fylla reservlagren som man gjorde i år eftersom någon sprängde Nord Stream. Så den möjligheten finns inte nästa år.

Läste dessutom att hyran för ett gasskepp som kan transportera flytande gas har gått upp från $15,000/ dag till $400,000/dag, bara för transporten!

-Beror på denna vinter. Metrologerna säger den skall bli mild.
-Du är även medveten att just nu så seglar över ett dussintals LNG-skepp utanför Spanien och får inte avlastat..(dvs det packar på med många leveranser)
-Tyskland har fortfarande tre känkraftverk som är i malpåse. Som kan startas..
-Frankrikes kärnkraftverk kommer att bli i full sving så småningom..

Detta är bara fyra grejer ifrån mitt korttidsminne, sen finns det nog mera. Tyskland köper även gas ifrån Australien.., tänk dig det. Ett långtidskontrakt även ! Bara att googla på, så finner du mer !

Summa summarum : Allt måste gå Rysslands väg nästa år. Precis allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in