Citat:
Ursprungligen postat av
Jiren
Jag satt och grubblade på detta idag!
Funderade över hur lång tid det kan ta för skickliga repare att återställa det som skadats.
Nu gäller det bara att få upp rejält med luftvärn runt samtliga kraftstationer så inte pissryssen får chans att terrorbomba igen.
Haha. Den här nyheten gör nog att kräk som Akademikerfyllo, Saggi och Sherm gråter inombords. Att förstöra civil infrastruktur var ju ryssens nya supervapen.
Jag hörde en analys som sa att återställande av kraftnät går några gånger, men att reservdelsförrådet inte är så djupt. Dvs centrala transformatorstationer och liknande kan kanske ersättas 4-5 gånger (föreställer jag mig, ren spekulation) (där infrastrukturen går upp till 100% verkningsgrad varje gång) , men sen tar det slut och de finns inte i obegränsade volymer, och tar tid att tillverka. Någon som jobbar i industrin får gärna rätta mig.
Å andra sidan, om det är så som jag säger lär ABB redan ha sett affärsmöjligheten och börjat producera. Marknaden är inte dum och där finns ju amerikanska donatorer som inte är priskänsliga.