2022-10-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ändå billigt per kvm jämfört med denna i samma BRF:

https://www.booli.se/bostad/467109

Köpt för drygt 11 mille i juni 2021, försöker nu få igen alla pengar och omkostnader. BRF ligger med 8k/kvm i lån och deras toklåga räntor håller på att läggas om nu inför 2023

Intressant med lite exempel. Detta och många andra visar att många inte alls "köper för att bo". Om man säljer efter bara ett år så har man antagligen spekulerat i fortsatt uppgång. Visst att oväntade saker kan inträffa, men detta verkar vara så pass vanligt att jag inte tror att det alltid beror på plötslig skilsmässa eller arbetslöshet.

Det jag hoppas folk lär sig efter denna kris är att boende är en kostnad. Om man inte planerar att bo på samma ställe i minst 5 år så är det bättre att hyra än att köpa. Mäklararvode, risk för prisnedgång och ev lagfart gör att det är en dålig affär att köpa en bostad på bara något års sikt. Dvs i en fungerande marknad.

Sedan har absolut bristen på hyresrätter gjort att många känner sig tvingade att köpa. Ytterligare ett sätt som politikerna sabbat marknaden. Man har fyllt hyresrätterna med MENA, som bor på skattebetalarnas bekostnad. Samma skattebetalare får sedan betala ockerhyra för att hitta något åt sig själv eller tvingas ta absurda lån och gambla på en sjuk marknad. Men själv har jag i alla fall ansträngt mig ganska mycket för att hitta något vettigt att hyra eftersom jag inte ville ge mig in i det pyramidspel som svensk bostadsmarknad är.
Citera
Medlem
Bloomberg varnar igen för vansinnesvärderingar på svenska fastighetsmarknaden

https://finance.yahoo.com/news/why-sweden-41-billion-property-090403875.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Lär dig på Flashback men använd dig av ditt omdöme. Studera och se vilka som propagerar eller vilka som ifrågasätter och tänker kritiskt. På nyheterna lär du dig inte vad inflation är. Inte på universitetet heller.

Tack för svar!
Citera
2022-10-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Jag tror många tänker på insatsen man idag kanske glömmer då de flesta lånar även till den.
Vad jag vet brukar man inte få låna till den. Eller menar du lån från föräldrar? Danske Bank tex. kräver att insatsen inte är ett lån.
Citera
2022-10-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
nästa år kommer utgångspriset vara hälften av vad det är idag. så ja bättre att vänta.

Tror du det alltså? Vad baseras du det på?
Ränteläge?
Citera
2022-10-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ändå billigt per kvm jämfört med denna i samma BRF:

https://www.booli.se/bostad/467109

Köpt för drygt 11 mille i juni 2021, försöker nu få igen alla pengar och omkostnader. BRF ligger med 8k/kvm i lån och deras toklåga räntor håller på att läggas om nu inför 2023

toxic waste
Citera
2022-10-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
Tror du det alltså? Vad baseras du det på?
Ränteläge?

ränta, konjunktur, uppsägningar, energipris.
Citera
2022-10-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
ränta, konjunktur, uppsägningar, energipris.

Spännande! (Iallafall för en som är utanför bostadsmarknaden)
Citera
2022-10-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är meningslöst att ta upp att vissa kan få billiga hyresrätter. Vänner till kungen kan t.ex. få en hyresrätt med hyra lägre än bruksvärdeshyran på djurgården. Det påverkar ju inte marknaden i stort.

De allra flesta kan inte få tag på en billig hyresrätt i centrala Stockholm, de får antingen hyra i andrahand eller köpa om de vill bo där.

nästan alla HR går till svartskallar och deras avfall till släktingar
Citera
2022-10-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har aldrig sagt åt någon att köpa på någon topp. Sluta ljug.

I Stockholms innerstad får du betala runt 15k i mån för en etta på 25kvm med kokvrå i andra hand. 25 år i bostadskön har inte många.

Berätta gärna hur många köpta ettor på 25kvm som köptes i vintras som kostar 30-45k i månaden även med 4% ränta.

En etta som kostar 2.5 msek med lån på 2 msek med 4% ränta kanske kostar runt 6k i månaden ink allt.

det går bra att bo en bit utanför sthlm och pendla till jobb i sthlm centrum
Citera
2022-10-20, 10:56
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhgjhg78778
Bloomberg varnar igen för vansinnesvärderingar på svenska fastighetsmarknaden

https://finance.yahoo.com/news/why-sweden-41-billion-property-090403875.html

Svenska staten får rädda en bransch igen likt 2008. Fyfan...
Citera
2022-10-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
Spännande! (Iallafall för en som är utanför bostadsmarknaden)

-50 % inom ett år.. Det är inte realistiskt alls, då skulle priserna tillbaka till 2007 års nivåer. Det finns alldeles för mycket pengar nu jämfört med då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in