2022-10-20, 09:58
Medlem
Relentlesslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Känns som det rimmar illa med vad Ingves sa idag
"Den höga inflationen skapar problem och därför måste Riksbanken nu agera för att få ner inflationen, enligt Stefan Ingves. Han lyfter fram att Sverige har omvärldens ögon på sig.

”Vi lever farligt redan i dag… Vi vet hur det gick i England när de försökte upphäva tyngdlagen”, säger han inför riksdagens finansutskott på torsdagen, enligt ett pressmeddelande från Riksbanken."
Rätt galet att vi har en Riksbankschef som ser ut som Åsa-Nisse och dessutom är finne. Bara i Swedistan.
Citera
2022-10-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Om man tar hänsyn till Valueguards siffror för hakva oktober är lägenheterna i Sthlm nu billigare än 2017. Skrämmande utveckling.

HOXflat sthlm halva oktober: 294

Dvs lägre än stora delar av 2017.

Och här pratar flanders fortfarande om att vi inte ens kommer gå tillbaka till pre-covidpriser.

Jag har inte pratat om lägenheter enkom utan främst villor när jag gjort det uttalandet. De säljs fortfarande till priser långt över pre pandemi
Citera
2022-10-20, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att bo i innerstan för under 15k I mån i andra hand är en omöjlighet för 99.999% av befolkningen.

Sen kanske DU känner någon som vill hyra ut till underpris för att slippa tjäna pengar.

Ledsen att säga det, men du är helt ute och cyklar här:
Finns väldigt många som hyr ut till folk till rimliga priser. Dessa hamnar av naturliga skäl inte på blocket. Grejen är dock att dessa ofta hyr ut till personer inom sitt eget skrå eller inom ett steg från bekantskapskretsen.

Det handlar inte om att känna rätt personer: snarare om att ha ett jobb och/eller en bekantskapskrets. Det innebär att dels personer som redan kommer från Sthlmsområdet ofta hyr av en kompis som flyttat för att plugga några år, men vill behålla sin lägenhet eller någon som ska jobba utomlands några år och hyr ut till kollega/kollegas barn etc etc.

Dessa tjänster och gentjänster är extremt vanliga eftersom folk i det längsta vill undvika galningar som vägrar flytta ut/lämnar lägenheten i total oreda eller helt enkelt slutar betala mitt under uthyrningstiden. På blocket tar folk höjd för sådan galenskap.
Citera
2022-10-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
Där jag bor går bostadsrätterna för runt 5-10% mindre än utgångspris. Tror ni det kommer fortsätta neråt under nästa år så man kan göra sig ett kap?

Det kommer att gå långsamt. Folk kommer i det längsta undvika att sälja med förlust och antalet sålda bostäder sjunker snarare än att priserna gör det. Någon %-enhet i månaden blir det så nedgången dras ut över åtminstone två år. Inflationen, och löneökningar, kommer dessutom då hinna verka lite och fallet ser inte så illa ut i nominella belopp.

Det är vad jag tror åtminstone. Spelar ju ingen roll i slutändan. Man måste ju bo. Tänker varken sälja eller köpa på ett tag. Både jag och frun bor på cyckelavstånd från jobbet,
Citera
2022-10-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det kommer att gå långsamt. Folk kommer i det längsta undvika att sälja med förlust och antalet sålda bostäder sjunker snarare än att priserna gör det. Någon %-enhet i månaden blir det så nedgången dras ut över åtminstone två år. Inflationen, och löneökningar, kommer dessutom då hinna verka lite och fallet ser inte så illa ut i nominella belopp.

Det är vad jag tror åtminstone. Spelar ju ingen roll i slutändan. Man måste ju bo. Tänker varken sälja eller köpa på ett tag. Både jag och frun bor på cyckelavstånd från jobbet,

Tack för bra svar! Jag bor just nu i billig hyresrätt så har inte bråttom med att köpa. Tanken är att skramla ihop mer pengar till insats och hoppa på att det fortsätter sjunka lite framöver.
Citera
2022-10-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Tips förresten på vart man kan läsa in sig lite på hur marknaden fungerar med inflation och så vidare?
Citera
2022-10-20, 10:17
Bannlyst
Citat:
Mjo om du realiserar förlusten absolut på kort sikt men det är en annan fråga.

Sverige har en totalt dysfunktionell bostadsmarknad pga den sovjetiska hyresregleringen..Detta gör att det inte "bara" är att sälja i tid och sitta i HR för att vänta ut nedgången för 99.99%

Har inget med att realisera eller inte att göra. Nu är förlusterna stora men lånet består.
Citera
2022-10-20, 10:20
Bannlyst
Citat:
Tips förresten på vart man kan läsa in sig lite på hur marknaden fungerar med inflation och så vidare?

Lär dig på Flashback men använd dig av ditt omdöme. Studera och se vilka som propagerar eller vilka som ifrågasätter och tänker kritiskt. På nyheterna lär du dig inte vad inflation är. Inte på universitetet heller.
Citera
2022-10-20, 10:24
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Det handlar om några 100k. Är man smart nog att göra miljoner på det lilla kapitalet i denna marknad så fine

Har du gjort några miljoner på några hundra k så köpte du för 25 år sen
Citera
2022-10-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Damn. Då är vi för lägenheter i Sthlm och GBG tillbaks på samma nivåer som vid årsskiftet 2016-2017. -12-13% på ett halvår.

ja det är jävligt fint när man tittar på grafen över prisutveckling på annonser på hemnet. varenda jävla område har dippat som fan
Citera
2022-10-20, 10:39
Medlem
Citat:
Där jag bor går bostadsrätterna för runt 5-10% mindre än utgångspris. Tror ni det kommer fortsätta neråt under nästa år så man kan göra sig ett kap?

nästa år kommer utgångspriset vara hälften av vad det är idag. så ja bättre att vänta.
Citera
2022-10-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ledsen att säga det, men du är helt ute och cyklar här:
Finns väldigt många som hyr ut till folk till rimliga priser. Dessa hamnar av naturliga skäl inte på blocket. Grejen är dock att dessa ofta hyr ut till personer inom sitt eget skrå eller inom ett steg från bekantskapskretsen.

Det handlar inte om att känna rätt personer: snarare om att ha ett jobb och/eller en bekantskapskrets. Det innebär att dels personer som redan kommer från Sthlmsområdet ofta hyr av en kompis som flyttat för att plugga några år, men vill behålla sin lägenhet eller någon som ska jobba utomlands några år och hyr ut till kollega/kollegas barn etc etc.

Dessa tjänster och gentjänster är extremt vanliga eftersom folk i det längsta vill undvika galningar som vägrar flytta ut/lämnar lägenheten i total oreda eller helt enkelt slutar betala mitt under uthyrningstiden. På blocket tar folk höjd för sådan galenskap.

flanders har som vanligt dålig koll på hur verkligheten ser ut. tror att hans lilla gubbvilla fortfarande går upp i pris varje månad och fattar inte hur sociala gemenskaper fungerar.

en mega-autist, säkert har han doktorerat i typ bokföring och sitter och möglar på nåt statligt verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in