2022-10-20, 09:35
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Använder mitt konto i hemmet, på jobbet samt på mitt andra jobb. 3 olika platser

Menar Netflix att jag ev. ska betala extra för det? Då säger jag upp skiten direkt ifall det kommer av principskäl.
Självklart får du titta på Netflix vart du vill. Det är ett simpelt AI som kollar, får vi anta, vilka geografiska områden du ansluter ifrån. Men det är klart, om du bor i Luleå, har ett jobb i Göteborg, och ett andra jobb i Trollhättan så blir de nog misstänksamma om ditt konto används i tre olika städer på samma dag.

Kan inte folk sluta inbilla sig att Netflix kommer skicka faktura så fort man tar en weekend i London och kollar Netflix på hotellet? Det är inte det som det handlar om. De vill komma åt systematiskt missbruk där man låter utflyttade barn, kollegor, polare och lite vem som helst använda samma konto. Inte folk som kollar Netflix på tåget till Örebro.
Citera
2022-10-20, 09:49
Medlem
Otroligt billig tjänst om man ser till hur många som kan använda ett konto, förstår Netflix.
Citera
2022-10-20, 09:55
Medlem
sensrures avatar
Borde väl fungera som Spotify - family där man måste vara folkbokförd på samma adress som kontoinnehavaren.
Citera
2022-10-20, 09:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevaIharmoni
Finns det i nuläget något företag som har rätt att se konversationer som görs inom operativsystemets ramar? T ex att någon app begär att få tillgång till meddelanden i telefonens huvudsakliga meddelande-app?

Det skulle bli för komplicerast rent juridiskt. Inte ens Google skulle göra det i nuläget.

Det Big Tech gör är att de använder både probabilistiska och deterministiska algoritmer så de har olika data som de dessutom sparar i olika tabeller (av juridiska anledningar). Sen gör de "data joins" när de behöver någon information om dig men eftersom de inte sparar den informationen utan bara länkar den så bryter de inte mot någon sekretesslag.

Tänk att ex. den data som du ger dem med aktivt tillstånd lagras med ditt namn eller personnummer i en tabell och sen den data som du inte ger dem tillstånd till att lagra och kanske inte ens är du men någon annan sparas i en annan tabell utan ditt namn och personnummer utan istället har en ID tag i stil med "X5A5FTG45F2" som sen korreleraras till din andra tabell med 72% sannolikhet. Det gör att de kan säga att du är den andra med 72% sannolikhet och om det inte är superviktigt att det är 100% så kan de ändå gissa att det är du och de kan göra det utan att åka dit på GDPR eller något sånt.
Citera
2022-10-20, 10:37
Medlem
Freddyfishs avatar
Hur ska detta fungera i praktiken? De flesta här skriver "med hjälp utav AI" - men det är ett icke-svar..

Kommer netflix fatta att jag är ute och reser medans ungarna är hemma och kikar på netflix och jag gör det samma ifrån hotellrummet?
Jag åker regelbundet till samma hotell på annan ort.
Citera
2022-10-20, 10:50
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Läser att Netflix kommer att få folk som delar sitt konto att få betala dyrare. Det ”kostar” enligt företaget enorma summor pengar (10 miljarder) från 2019 till 2021 att folk delar för mycket. Lite lustig formulering och beräkning att mena att inte på något sätt garanterade pengar är förlorade och skulle tillhöra dem från första början, det är ju inte som att alla tycker det är värt att betala för deras ganska bristfälliga produkt.

Nu är artikeln nedan från 2019 men det kom precis ut att detta blir aktuellt.

Hur går detta till? Enligt artikeln använder de Artificiell Intelligens för att ta reda på om någon befinner sig hemma eller på landet och att den även kan spåra om någon skickar sitt lösenord till sina barn eller annan person. Hur ska de veta detta om man har VPN? Eller kommer de att kräva att IP-adresser ska banas? Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det? Hur kan de göra detta och är inte detta i så fall ett enormt integritetsbrott på alla sätt och vis?

https://nyheter24.se/nyheter/920904-snart-kan-du-inte-dela-ditt-netflix-konto-langre

Blir företagen alltmer auktoritära och vill få allt om alla utom de själva så öppet som möjligt?
Kommer internets anonymitetsmöjligheter att förlora i längden?

Man behöver ingen AI för att hitta fusket.

Om två användare på samma konto nästan alltid befinner sig på på olika platser, eller om samma användare används från två olika platser samtidigt, osv... Enkla slagningar i användarloggen helt enkelt.

Förr, när man gick på bio eller hyrde film, var man tvungen att betala mer pengar och man var beredd att göra så. Streamingtjänsterna idag är billiga i jämförelse och det handlar bara om en gratismentalitet. Om ingen betalar kalaset, blir det inget kalas. Använder man en tjänst ska man betala för den. Att någon vill åka snålskjuts, är inget giltigt argument.
Citera
2022-10-20, 10:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Men alltså.. Jag fattar ingenting av det här. Man kan ju lägga till typ tre användare på samma konto, är det nu alltså inte tillåtet längre?

Inom hushållet är det väl frågan om om man lusläser användaravtalet? Inte tre polare som bor någon annanstans.
Citera
2022-10-20, 10:54
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Läser att Netflix kommer att få folk som delar sitt konto att få betala dyrare. Det ”kostar” enligt företaget enorma summor pengar (10 miljarder) från 2019 till 2021 att folk delar för mycket. Lite lustig formulering och beräkning att mena att inte på något sätt garanterade pengar är förlorade och skulle tillhöra dem från första början, det är ju inte som att alla tycker det är värt att betala för deras ganska bristfälliga produkt.

Nu är artikeln nedan från 2019 men det kom precis ut att detta blir aktuellt.

Hur går detta till? Enligt artikeln använder de Artificiell Intelligens för att ta reda på om någon befinner sig hemma eller på landet och att den även kan spåra om någon skickar sitt lösenord till sina barn eller annan person. Hur ska de veta detta om man har VPN? Eller kommer de att kräva att IP-adresser ska banas? Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det? Hur kan de göra detta och är inte detta i så fall ett enormt integritetsbrott på alla sätt och vis?

https://nyheter24.se/nyheter/920904-snart-kan-du-inte-dela-ditt-netflix-konto-langre

Blir företagen alltmer auktoritära och vill få allt om alla utom de själva så öppet som möjligt?
Kommer internets anonymitetsmöjligheter att förlora i längden?

Enligt Netflix så gäller detta endast TV apparater. Mobil, tabletter osv kan man används vart man vill och hur mycket man vill
Citera
2022-10-20, 10:57
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Använder mitt konto i hemmet, på jobbet samt på mitt andra jobb. 3 olika platser

Menar Netflix att jag ev. ska betala extra för det? Då säger jag upp skiten direkt ifall det kommer av principskäl.

I det fallet är det nog lätt kontrollerat utifrån dina val av vad du tittar på, när du tittar och varifrån du tittar, att du är en person och inte flera.
Citera
2022-10-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Hur ska detta fungera i praktiken? De flesta här skriver "med hjälp utav AI" - men det är ett icke-svar..

Kommer netflix fatta att jag är ute och reser medans ungarna är hemma och kikar på netflix och jag gör det samma ifrån hotellrummet?
Jag åker regelbundet till samma hotell på annan ort.
Jag antar att de kommer kolla hur ofta vissa inloggningar använder samma IP:

Person 1: Använder IP 1 80% av tiden, använder IP 2 20% av tiden
Person 2: Använder IP 1 20% av tiden, använder IP 3 80% av tiden
= De bor ihop. En person använder dock Netflix mer på bussen, och den andra mer hemma

Person 3: Använder IP 1 80% av tiden, använder IP 2 20% av tiden
Person 4: Använder IP 4 80% av tiden, använder IP 5 20% av tiden
= De bor inte ihop. Det är tydligt då ingen av deras IP stämmer överens, någonsin.

Vad jag förstått det som kommer du ändå använda ditt WiFi hemma ibland, om så bara någon timme i veckan/månaden, och då passar du in som de översta två jag skrev.
Citera
2022-10-20, 11:14
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61

= De bor ihop. En person använder dock Netflix mer på bussen, och den andra mer hemma

= De bor inte ihop. Det är tydligt då ingen av deras IP stämmer överens, någonsin.

Vad jag förstått det som kommer du ändå använda ditt WiFi hemma ibland, om så bara någon timme i veckan/månaden, och då passar du in som de översta två jag skrev.

Jo så tänker jag med, men hur kommer de kunna se skillnad på om man har lånat ut sitt lösenord till svärmor som man hälsar på någon gång i veckan ändå och vice versa?
Citera
2022-10-20, 11:21
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61

Som jag sa i en tidigare post:

"
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Enligt Netflix så gäller detta endast TV apparater. Mobil, tabletter osv kan man används vart man vill och hur mycket man vill
"

Så enklare än så, dom tracar bara TV appen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in