2022-10-20, 08:23
Medlem
Senast jag var på bio var 2015 och innan dess gick jag kanske på bio en gång per år. Däremot under min "uppväxt" besökte man biografen desto oftare. Men då har jag i åtanke att när jag växte upp kunde man inte ha en 70-tums TV hemma för typ 10 000 kr eller ladda hem de senaste filmerna.

Nu kan mycket bero på att jag själv vuxit upp men min analys över saker som talar emot biograferna (sjävklart anekdotiska):

1. Man får aldrig längre typ presentkort på bio osv, tidigare har jag upplevt att detta var ganska vanlig marknadsföring om man t ex bytte elbolag eller deltog i någon undersökning.
2. Det pratas aldrig längre om "storfilmer" senaste storfilmerna jag minns var Sagan om ringen vilket var ca 20 år sedan.
3. Generellt sett ligger de flesta biografer centralt idag och omkostnader som att åka kollektivtrafik eller bil/parkering har ökat.
4. Tekniken på hemmafronten är ikapp, hur mycket bättre blir egentligen upplevelsen på Bio idag jämfört med en modern 4K-tv och kanske en Soundbar?

Hur går det egentligen för biograferna idag ekonomiskt? När var senast en ny biograf i Sverige slog upp portarna (Mall of Scandinavia?)
Citera
2022-10-20, 08:25
Medlem
FcknFaggots avatar
Jag jobbar på Biograf och kan säga att biznizzen blomstrar, går riktigt bra!!!!
Citera
2022-10-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FcknFaggot
Jag jobbar på Biograf och kan säga att biznizzen blomstrar, går riktigt bra!!!!

Kan du utveckla?
Citera
2022-10-20, 08:39
Medlem
FcknFaggots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Kan du utveckla?
Du får vara lite mer specifik i din fråga.
Citera
2022-10-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FcknFaggot
Du får vara lite mer specifik i din fråga.

Vilka är klientelet? Hur länge har du jobbat inom branschen och vilka förändringar har du sett? Vart ligger lönsamheten, t ex i försäljning av godis eller av filmvisningarna? Hur ser statistiken ut, färre eller fler besökare?
Citera
2022-10-20, 09:15
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Vilka är klientelet? Hur länge har du jobbat inom branschen och vilka förändringar har du sett? Vart ligger lönsamheten, t ex i försäljning av godis eller av filmvisningarna? Hur ser statistiken ut, färre eller fler besökare?
Nu citerade du inte mig, men tänker att tråden (FB) Filmstaden förbjuder medhavd mat och dryck på biografen kanske kan intressera dig.
Sammanfattningsvis är det nog så att godisförsäljning är en viktig inkomstbringande källa, men att "förbudet" inte verkar leda till så mycket mer än att personal kan råda besökare att inte ta in medhavd godis och dryck.

Fru och barn var på matiné med godis köpt annanstans förra helgen och personalen sa inget.

Övrigt har jag sett några barnfilmer på bio senaste året och där har det varit helt ok uppslutning, men jag tror definitivt att biografer överlag har det svårare nu att locka publik med tanke på den tekniska utvecklingen.
Citera
2022-10-20, 09:43
Medlem
Agent.Jonesys avatar
Citat:
Senast jag var på bio var 2015 och innan dess gick jag kanske på bio en gång per år. Däremot under min "uppväxt" besökte man biografen desto oftare. Men då har jag i åtanke att när jag växte upp kunde man inte ha en 70-tums TV hemma för typ 10 000 kr eller ladda hem de senaste filmerna.

Nu kan mycket bero på att jag själv vuxit upp men min analys över saker som talar emot biograferna (sjävklart anekdotiska):

1. Man får aldrig längre typ presentkort på bio osv, tidigare har jag upplevt att detta var ganska vanlig marknadsföring om man t ex bytte elbolag eller deltog i någon undersökning.
2. Det pratas aldrig längre om "storfilmer" senaste storfilmerna jag minns var Sagan om ringen vilket var ca 20 år sedan.
3. Generellt sett ligger de flesta biografer centralt idag och omkostnader som att åka kollektivtrafik eller bil/parkering har ökat.
4. Tekniken på hemmafronten är ikapp, hur mycket bättre blir egentligen upplevelsen på Bio idag jämfört med en modern 4K-tv och kanske en Soundbar?

Hur går det egentligen för biograferna idag ekonomiskt? När var senast en ny biograf i Sverige slog upp portarna (Mall of Scandinavia?)

Presentkort är extremt vanligt att ge bort på barnkalas i åldern 8-12 skulle jag säga. När min son fyllde 9 år fick han biokort för typ 1700 kr. Det är en trevlig familjestund att gå på bio. Enkel aktivitet att göra med barnen när det är dåligt väder.
Citera
2022-10-20, 11:14
Medlem
BigFatCones avatar
Man pratar inte om storfilmer längre? Ingen pratade om Transformers-filmerna. Avatar. Hobbit-filmerna, Harry Potter, Wolf of Wallstreet, A Star is Born... Och det finns inte en käft som pratade om Star Wars 7-9, och det är knäpptyst om både Marvel och DCs filmer.
Citera
2022-10-20, 12:20
Medlem
6stringlevins avatar
Förvånande att det skulle var större publik efter coronan. Inte precis kvalitetsfilmer och flopparna är många.

Men det är väl bra om man gillar film så vi har något att se så småningom även vi som inte går på bio. Elvis-filmen gick säkert bra. Någon annan kan jag inte komma på på rak arm. Bond naturligtvis, men upplever ändå inte att den är samma snackis som innan.

Här är globala boxoffice. 1. Top gun maverick, 2. Jurasic park dominion...
Mycket barnfilmer
https://www.boxofficemojo.com/year/world/
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-10-20 kl. 12:30.
Citera
2022-10-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Man pratar inte om storfilmer längre? Ingen pratade om Transformers-filmerna. Avatar. Hobbit-filmerna, Harry Potter, Wolf of Wallstreet, A Star is Born... Och det finns inte en käft som pratade om Star Wars 7-9, och det är knäpptyst om både Marvel och DCs filmer.
Har en outvecklad tanke om att det kan bero på tillkomsten och det nu omfattande användandet av diverse streamingtjänster. Innan såg man ny film på bio, äldre filmer hemma genom olika format och ännu lite äldre filmer direkt på tv. Idag verkar väldigt många få sin underhållning serverad genom streamingtjänsterna och inte minst sociala medier. Letar man däremot lite kan man finna filmrelaterade kanaler runt om på sociala medier där likasinnade med ett intresse för nya filmer är aktiva. Att ”snacket” kring nya bioaktuella storfilmer och filmer i stort var mer omfattande förr håller jag helt med om.
Citera
2022-10-20, 17:15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Har en outvecklad tanke om att det kan bero på tillkomsten och det nu omfattande användandet av diverse streamingtjänster. Innan såg man ny film på bio, äldre filmer hemma genom olika format och ännu lite äldre filmer direkt på tv. Idag verkar väldigt många få sin underhållning serverad genom streamingtjänsterna och inte minst sociala medier. Letar man däremot lite kan man finna filmrelaterade kanaler runt om på sociala medier där likasinnade med ett intresse för nya filmer är aktiva. Att ”snacket” kring nya bioaktuella storfilmer och filmer i stort var mer omfattande förr håller jag helt med om.
Jag tror även att det är så att eftersom man idag kan välja vilken underhållning man tar del av, så är det många som brukade se film och prata om det som helt enkelt har hittat andra saker att sysselsätta sig med. Det är ju samma sak med sport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in