• 1
  • 2
2022-10-20, 01:12
Medlem
CuckoosNests avatar
Hej
Tänkte att det kan vara bra att börja pensionspara lite i form av fonder på Swedbank, är inte alls insatt i det här med sparande. Har tidigare alltid haft dålig ekonomi och även dålig koll, har tidigare levt ett väldigt destruktivt liv mm.
Men nu flera år senare har jag styrt upp mitt liv, skaffat utbildning och jobb, så nu tycker jag det är dags att börja småsparare lite.
Har kollat på det olika Swedbank Robur Bas, 25, 50, 75 och 100.
Tänker börja lite smått med att sätta in mellan 500-1000kr/månad, senare när jag är skuldfri hos inkasso och kronofogden så tänker jag höja månadsinsättningen.

Har ni lite tips råd vad jag ska spara i? Jag lutar åt Bas 50 eller 75, men är som sagt helt okunnig, så alla tips och råd mottages tacksamt.

Tack på förhand
Citera
2022-10-20, 02:05
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckoosNest
Tack på förhand
Du kommer senare kunna byta som du vill. Men i dagsläget skulle jag (och jag gör) ha det mesta i något räntebärande, och där känns Bas 50 som det bästa alternativet.

Om du är ny på aktiemarknaden så är ett förslag att skaffa konto på Avanza och/eller Nordnet. Upp till en viss gräns så handlar du aktier där courtagefritt. Ganska kul att kunna handla småposter och samtidigt få en liten insikt i hur det hela fungerar.

Men för långsiktigt sparande är fonder bra.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-20 kl. 02:10.
Citera
2022-10-20, 02:28
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du kommer senare kunna byta som du vill. Men i dagsläget skulle jag (och jag gör) ha det mesta i något räntebärande, och där känns Bas 50 som det bästa alternativet.

Om du är ny på aktiemarknaden så är ett förslag att skaffa konto på Avanza och/eller Nordnet. Upp till en viss gräns så handlar du aktier där courtagefritt. Ganska kul att kunna handla småposter och samtidigt få en liten insikt i hur det hela fungerar.

Men för långsiktigt sparande är fonder bra.

Hej
Har skaffat konto på Avanza så ska titta närmare på det med.
Tack så mycket för din input, uppskattar det verkligen

Ha det gott
Citera
2022-10-20, 08:15
Medlem
Ligg lågt just nu.
Sätt in pengarna på ett räntekonto.
Marknaden är minst sagt svajjig just nu.

Och personligen skulle jag aldrig gynna Swedbank.
De lurade mig otroligt på kapital när de sjösatte sina Roburfonder en gång i tiden.

Lär dig aktiemarknaden under tiden och investera själv.
Du kommer upptäcka hur roligt det är.
Citera
2022-10-20, 10:30
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Ligg lågt just nu.
Sätt in pengarna på ett räntekonto.
Marknaden är minst sagt svajjig just nu.

Och personligen skulle jag aldrig gynna Swedbank.
De lurade mig otroligt på kapital när de sjösatte sina Roburfonder en gång i tiden.

Lär dig aktiemarknaden under tiden och investera själv.
Du kommer upptäcka hur roligt det är.

Jag kan garantera att TS inkassokostnader överstiger förväntad avkastning på räntepapper.

TS betala av dina skulder och börja investera efter det.
Citera
2022-10-20, 10:46
Medlem
Citat:
Hej
Tänkte att det kan vara bra att börja pensionspara lite i form av fonder på Swedbank, är inte alls insatt i det här med sparande. Har tidigare alltid haft dålig ekonomi och även dålig koll, har tidigare levt ett väldigt destruktivt liv mm.
Men nu flera år senare har jag styrt upp mitt liv, skaffat utbildning och jobb, så nu tycker jag det är dags att börja småsparare lite.
Har kollat på det olika Swedbank Robur Bas, 25, 50, 75 och 100.
Tänker börja lite smått med att sätta in mellan 500-1000kr/månad, senare när jag är skuldfri hos inkasso och kronofogden så tänker jag höja månadsinsättningen.

Har ni lite tips råd vad jag ska spara i? Jag lutar åt Bas 50 eller 75, men är som sagt helt okunnig, så alla tips och råd mottages tacksamt.

Tack på förhand

Fonderna du nämner är bra utgångspunkter, men det är väldigt svårt att ge tips om vi inte har lite mer info.

Hur lång är din sparhorisont?
Hur mycket skulle du vara villig att riskera att förlora i % på kort/medel/lång sikt?
Citera
2022-10-20, 11:32
Medlem
Citat:
Hej
Har skaffat konto på Avanza så ska titta närmare på det med.
Tack så mycket för din input, uppskattar det verkligen

Ha det gott

Kan rekommendera indexfonder för långsiktigt sparande.

Länsförsäkringar Global Indexnära, 0,23% i avgift.
PLUS Allabolag Sverige Index, 0,22% i avgift.

Båda av dess indexfonder är favoriter i Avanza för global och Sverige delen.
Citera
2022-10-20, 13:12
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Fonderna du nämner är bra utgångspunkter, men det är väldigt svårt att ge tips om vi inte har lite mer info.

Hur lång är din sparhorisont?
Hur mycket skulle du vara villig att riskera att förlora i % på kort/medel/lång sikt?

Hej,
Ang sparhorisont så tänker jag mig 5+ år iaf, men hur mycket i % jag skulle vara villig att förlora har jag faktiskt inte tänkt på riktigt, men visst, jag är beredd att ta vissa risker (även om det inte säger så mycket kanske )

Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Kan rekommendera indexfonder för långsiktigt sparande.

Länsförsäkringar Global Indexnära, 0,23% i avgift.
PLUS Allabolag Sverige Index, 0,22% i avgift.

Båda av dess indexfonder är favoriter i Avanza för global och Sverige delen.

Tack ska kolla in det
Citera
2022-10-20, 13:14
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag kan garantera att TS inkassokostnader överstiger förväntad avkastning på räntepapper.

TS betala av dina skulder och börja investera efter det.

Nej faktiskt inte, har inte speciellt mycket skulder faktiskt, men även om jag var helt skuldfri så vill jag börja smått eftersom jag inte kan något om fonder/aktier mm.
Citera
2022-10-20, 13:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Hej,
Ang sparhorisont så tänker jag mig 5+ år iaf, men hur mycket i % jag skulle vara villig att förlora har jag faktiskt inte tänkt på riktigt, men visst, jag är beredd att ta vissa risker (även om det inte säger så mycket kanske )
Om du gör som du skrev, sätta in 500-1 000 sek per månad, så är det knappast någon fara om det faller lite till, vilket jag tror det kommer att göra.

Se bara till att plocka ut allt innan nästa ras ;-)
Citera
2022-10-20, 13:24
Medlem
Du hade ju redan skaffat Avanza, så sätt då in en mindre summa pengar, som du har råd att förlora och börja handla. Då lär du dig hur man gör. Du klickar här, du läser där. Du prövar det ena och det andra. Så lär du dig vad du själv tycker fungerar och vad som inte fungerar. Olika saker händer och du märker hur du reagerar på det.

Tror också att det är för tidigt att gå in på börsen nu, det blir nog mer elände framöver. Men vissa bolag går ju bra även nu som ni nämnt AstraZeneca och SAAB. Det är mer motiverande att lära sig hur man gör genom att göra det på riktigt själv. Så håll dig bara till en liten summa som du har råd att förlora och ge dig in och skaffa egna erfarenheter.
Citera
2022-10-20, 14:31
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Du hade ju redan skaffat Avanza, så sätt då in en mindre summa pengar, som du har råd att förlora och börja handla. Då lär du dig hur man gör. Du klickar här, du läser där. Du prövar det ena och det andra. Så lär du dig vad du själv tycker fungerar och vad som inte fungerar. Olika saker händer och du märker hur du reagerar på det.

Tror också att det är för tidigt att gå in på börsen nu, det blir nog mer elände framöver. Men vissa bolag går ju bra även nu som ni nämnt AstraZeneca och SAAB. Det är mer motiverande att lära sig hur man gör genom att göra det på riktigt själv. Så håll dig bara till en liten summa som du har råd att förlora och ge dig in och skaffa egna erfarenheter.

Stort tack för din input, och till alla andra om jag missat det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in