2007-09-01, 22:25
Medlem
R.Rs avatar
Tänkte höra om någon kunde komma med något uppslag. Det är nämligen så att en släkting till mej har haft extremt mycket strul med datorn sista tiden, de sjukaste saker händer dagligdags. Jag var dit för några veckor sen och kollade på datorn (då hade msn, yahoo messenger o diverse andra program blivit raderade, när man skulle starta internet startade notepad istället osv).

Efter långt om länge fann jag virus (vilket jag naturligtvis hade misstänkt hela tiden, anledningen till att det tog sån tid var att hans AV var korrupt) och lyckades ta bort det fullständigt från datorn. Fixade de andra problemen, installerade om program som försvunnit o sen funkade allt bra i några veckor.

Tills för några dar sen, då nya problem uppstod. Det är lite svårt att få med alla "symptom", men jag ska försöka. Han får upp diverse meddelanderutor ang. olika program, ibland kan det stå "initieringsfel" eller "programmet har utfört en förbjuden åtgärd". Från och till fungerar inte programlänkar i hans dator överhuvudtaget, då och då när han ska starta Internet Explorer får han upp ett meddelande där det står att "han inte har rättigheter att köra programmet" (han är alltid inloggad på admin för övrigt, vilket han ju inte borde vara). Idag såg han dessutom en msn-konversationsruta som öppnats av sig själv, och där texten "Hej" stod skriven (han hade alltså inte skrivit detta) själv.

Tycker alltihop verkar mysko... Jag "säkrade" hans dator sist jag var där, och han besöker aldrig några skumma sidor eller laddar ner programfiler. Det enda som installerats på datorn sista dagarna är spelet KnightOnLine, konstigt nog sammanföll den installationen med tidpunkten då problemen började, men inte borde väl spelet orsaka allt detta?

Nåväl, ska förmodligen vara till honom o lägga in nytt Windows i datorn de närmsta dagarna, så man vet att all skit är borta, men det skulle vara intressant att veta vad som orsakar detta. Någon som känner igen nåt symptom?

Edit: Ska kanske tilläggas att han även sökt efter virus, efter den här sista incidenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in