2022-10-19, 19:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det var inget som hindrade helikoterpengarna i fjol
Och var är vi nu? Inflationen i Storbritannien klev ovanför 10 %, när sker det i Sverige?
Citera
2022-10-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilken på inflationen och därigenom räntan kommer elprisstöd ha om hundratals miljarder betalas ut till företag och hushåll? Får vi 200 punkter till? 300?
Får vi en styrränta på 4,75 % nästa sommar?
Troligtvis ingen. Jag har i Norge åtnjutit strömstötte sedan februari i år och inflationen är här bara på ca 6,5%.

Ni svenskar verkar inte fatta att inflationen i Sverige kommer utifrån till stor del.
Citera
2022-10-19, 19:23
Medlem
Citat:
Amortering är ett sparande ingen kostnad. Även med full amortering blir denna bostad på 11k i månaden mycket billigare än att hyra för 15k. Då går även nästan hälften av de 11k tillbaka till dig.

Men du verkar föredra att betala mer pengar i hyra du aldrig mer får se. Dessutom i sunkiga andrahandskontrakt som är svåra att hålla mer än 1 år åt gången. Du får gärna bo så, det förbättrar bostadsmarknaden för oss andra
Hur ser du på den ekonomiska kalkylen om den där ettan du lånat 3 miljoner till sjunker 15% i värde under 3 års tid?
Citera
2022-10-19, 19:25
Bannlyst
Citat:
Hur mycket av hyran är sparande?

Ingenting. Och?
Citera
2022-10-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ändock så är +90% av alla som gått emot konsensus i dessa trådar vinnare de senaste 20 åren

20 år har inte tråden varit igång, men visst man har tjänat på bubblan det är det ingen tvivel på.
Citera
2022-10-19, 20:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Troligtvis ingen. Jag har i Norge åtnjutit strömstötte sedan februari i år och inflationen är här bara på ca 6,5%.

Ni svenskar verkar inte fatta att inflationen i Sverige kommer utifrån till stor del.
Vi har haft inflation i mer än ett årtionde, dock har den främst visat sig i fastigheter och på börsen. Delvis pga SCB’s trixande.
Citera
2022-10-19, 20:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
slemhog är givetvis cementerad han med

Ang. Alfalfa, har på känn att detta spöke "går igen"

Cementerad, rätt ordval, man börjar bli en sån där "betonghäck" i denna tråd, håret har även gått från helkulör till grått för matcha häcken också hehe!

Ja, de är ju odödliga
Citera
2022-10-19, 20:32
Medlem
slemhogs avatar
Slemhogs hyresfack gav motbud på 2.3% på fastighetsägarnas krav på 9.5%, som jag förutspått landar det på runt 3.5-3.7%, en pizza extra per månad.
Skrattet i nyliberalernas nunor försvann snabbt. Ser lönsamt ut att bo kvar i hyresrätt ett tag till medans bolånetorsken förlorar en 150 lax i månaden hela vintern och tusentals kronor mer i utgifter.

Har en kollega som i panik skrek jag skulle köpa hans pelletsvilla för 1.9 milj. Skulle få åkgräsklippare på köpet. Han köpte den 2007 för 1.5 och har renoverat taket, dränerat och stor lyxig altan och satt in pool, bara el, fönster och ytskikt som behöver fixas. 1.5 i pantbrev, rätt bra pris...

Nu behöver man knappt skambuda längre, säljarna söker upp en själv. Precis som under covidsommaren när alla skulle ha båt och 3 pers på klubben tog reda på mitt nr och ringde och budade.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-19 kl. 20:44.
Citera
2022-10-19, 21:02
Medlem
DVikings avatar
"Glamorös" byggbarack för 2m, någon som är sugen?

https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/jarfalla/knektvagen/507772

Redan nedprutad från Ek. plan där de låg på 2.5m.
Citera
2022-10-19, 21:04
Medlem
Apropå ingenting; vad är det största gapet utgångspris kontra Booli-värdering ni hittat? Vet inte om det säger så mycket egentligen, men det var något som underhöll mig en stilla stund på skithuset.

Jag kan avfyra första salvan: https://www.booli.se/annons/4806248
Citera
2022-10-19, 21:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Glamorös" byggbarack för 2m, någon som är sugen?

https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/jarfalla/knektvagen/507772

Redan nedprutad från Ek. plan där de låg på 2.5m.

Det är sådär Moderaterna vill att arbetare ska bo med maxat lånelöfte på kollektivavtallönen, i en barack i utkanten av deras stora tomt.
(M) visionen av premium bostad för arbetare efter 15-20 år i yrkeslivet. Måste ju finnas en morot hängandes på ett metspö framför knegarens ansikte under allt slit. Yeah!
Senast redigerad av slemhog 2022-10-19 kl. 21:29.
Citera
2022-10-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intolerante-Igor
Apropå ingenting; vad är det största gapet utgångspris kontra Booli-värdering ni hittat? Vet inte om det säger så mycket egentligen, men det var något som underhöll mig en stilla stund på skithuset.

Jag kan avfyra första salvan: https://www.booli.se/annons/4806248
Åkersberga bör ju vara en covid-region. Jobba hemifrån i lantlig miljö, men ändå med viss förmåga att ta sig till vännerna i stan.

Hela situationen måste blivit rätt sjuk 2022 för många, för allt vänds ju upp och ned. Ekonomisk nedgång ställer även arbetare i en svagare position gentemot mellan-ledning, mellan-ledningen i sin tur är pressad med sina nyckeltal mot ledningen, och vips ställer mellan-ledningen krav på kontorsnärvaro och dylikt vilket innebär pendlingstid och -kostnader. Samtidigt kraschar pensionen och eventuella aktieinnehav. Då dimper elräkningen ned på 40ksek. Huset är värderat -2msek från när man köpte det.

Jag vet inte hur vanlig en så dystopisk situation är, men den är ju inte orimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in