2022-10-16, 16:56
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Om jag hade haft råd att köpa en elbil så hade jag inte gjort det när det inte finns minsta möjlighet att ladda elbilen där jag bor trots att jag bor i en tätort utan att jag då behöver ge mig en bit hemifrån och stå och vänta vid en snabbladdningsstation. Då får det istället bli fossildrivet än så länge.
Citera
2022-10-16, 16:59
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vadå säljer som smör ??? de flesta nya bilar är väl fossilbilar eller ??

De säljer som smör. Prova att fråga handlarna om leveranstid, om du har tur är det "bara" 1 års leveranstid.

55% av alla nya bilar är laddbara, antingen hel-el eller hybrid. Ytterligare 10% är hybrider utan laddmöjlighet. Rena elbilar har 35,5% av försäljningen mot bensin och dieselbilar som har 31,9%
https://cleantechnica.com/2022/10/03/sweden-bevs/
Citera
2022-10-17, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Skriv gärna om dina erfarenheter under vintern. Jag var sugen på en annan Stellantis-bil med samma drivlina men gav upp tanken när det i deras egen räckviddskalkylator blev 13mils räckvidd i lugn körning i -10 och 120km/h och då gick det inte att sätta kallare än -10 i kalkylatorn.

Jag har tyvärr inte varit med om någon vinter än med bilen så vi får se. Dock går alla elbilar märkbart mindre på vintern, det får man räkna med.
Citera
2022-10-19, 19:40
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
På teven sa dom att elbilen fortfarande var billigast...det kan ju bara gälla själva energin för att köra bilen eller ?? pris å värdeminskning samt servisekostnader å laddaggregat vid huset är väl inte inräknat.
skall man räkna måste ju alla kostnader va med.
försäkring.
fordonsskatt.
serviskostnader.
ombyggnad el för å kunna ladda hemma.
å till slut ..jämföra med lika stor fossilbil med samma prestanda.

Jag har räknat in allt och för min del är det helt klart billigare att pendla (15 mil) med elbil.

Visst hade jag köpt slit & släng bilar kan möjligen bli billigare, inte en aning.
Men vill inte åka runt i skräp och ha 15 mil av pina varje dag.
Citera
2022-10-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Jag har räknat in allt och för min del är det helt klart billigare att pendla (15 mil) med elbil.

Visst hade jag köpt slit & släng bilar kan möjligen bli billigare, inte en aning.
Men vill inte åka runt i skräp och ha 15 mil av pina varje dag.
Ok..normalt är ju bara ca 20km till jobb...hur blir det då ??? å vilka bilar jämför du med ??
Citera
2022-10-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ok..normalt är ju bara ca 20km till jobb...hur blir det då ??? å vilka bilar jämför du med ??

Frugan har 30km till jobbet, sen blir det 3-4 turer till i veckan med aktiviteter för barn, veckohandla osv. Ca 200 mil i månaden.

Vi går ungefär plus minus noll (dvs det vi sparar på diesel täcker kostnaderna för elbilen) jämfört med dieselbilen vi har, men då har vi en nästan ny bil och dieselbilen kommer att hålla längre än planerat

Vi har alltså ungefär samma månadskostnad som tidigare, men har en ny (nästan) bil.
Citera
2022-10-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Frugan har 30km till jobbet, sen blir det 3-4 turer till i veckan med aktiviteter för barn, veckohandla osv. Ca 200 mil i månaden.

Vi går ungefär plus minus noll (dvs det vi sparar på diesel täcker kostnaderna för elbilen) jämfört med dieselbilen vi har, men då har vi en nästan ny bil och dieselbilen kommer att hålla längre än planerat

Vi har alltså ungefär samma månadskostnad som tidigare, men har en ny (nästan) bil.
Jo men jag menar är det samma storlek på bil ??? liksom ingen vits om man åker i en hälften så stor elbil...ja du fattar vad jag menar.
Citera
2022-10-19, 20:07
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Elbilar säljer som smör, har fått flertalet förfrågningar från bilhandlare som vill köpa min VW id3.

Innan körde jag en Toyota Yaris hybrid vilket nog kan sägas är en av de absolut billigaste bilarna att äga. Jag kör ca 1300 mil/år vilket ger;

Yaris; förbrukning ca 0,55-0,6 l/mil = 715 - 780 l/år x 22 = 15730 - 17160 kr i bränsle.

Id3; förbrukning 1,5-2 kw/mil = 1950 - 2600 kwh/år. Jag laddar till 95% hemma, pris ca 2 kr/kwh =3900 - 5200 kr i el.

Alltså en besparing på minst 10 kr/år, lägg till att service inte behövs vilket är ytterligare 3000-4000 kr/år. Sen är id3 en betydligt större bil än Yaris, piggare, mer finesser etc. Absolut är inköpspriset högre men att elbilar skulle vara svårsålda köper jag inte.

Livslängd på batteri 6-7 år blir 100 000-150 000 räkna på det! Du går med förlust hur du än räknar...
Citera
2022-10-19, 20:41
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Jo hade varit trevligt att kunna gå till jobbet.
Gå eller cykel vilket då blir mer eller mindre gratis.

Jämför med liknande bilar i samma storlek. (kör Kia e-Niro)

Nu svårt att jämföra elbil med fossil.
Hur mycket som helst som är ovärderligt när det gäller elbil.

Tyst kupé är en av många saker.
Citera
2022-10-19, 20:46
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
Livslängd på batteri 6-7 år blir 100 000-150 000 räkna på det! Du går med förlust hur du än räknar...
Struntprat, elbilsbatterier håller mycket längre än 6-7år. Man kan lugnt räkna med 10 kanske 15år.
Jag har ägt 3 elbilar från 2013,2014, 2016 dvs 6-9år gamla och alla rullar vidare med friska batterier.
Citera
2022-10-19, 21:02
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga

Shit!

Då lär batteriet rasa snabbt nu då de sista 2-3 åren.

Ska jag räkna att det tappar 1/2 till 1/3 varje år nu då?

Batteriet är nog det enda som kan bli intressant.
Inget som har hänt ännu sen bilen togs i trafik.
Tror dock att batteriet hade mer kapacitet från början än på pappret.

Jag gillar att gambla och ännu är bilen en vinstlott.
Citera
2022-10-19, 22:29
Medlem
Kör en MB och den Dear ca 1,8-2,2 kwh/10 km. Laddar för 3,10 på IONITY det är fan billigare än att köra diesel. Men tar man en random laddare för 7-8:- kwh så blir det såklart dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in