2022-10-17, 20:54
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Du har missuppfattat inlägget. Det är inte när man låter bli att skaffa swish, som man är äcklig.
Aha, ok, men då kanske man är inkompetent, motvalls eller allmänt slö.

Äcklig relaterar jag till typ en toppsnäcka lägga en matdusch i rännstenen medans man stöter...
Citera
2022-10-17, 23:36
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Du har missuppfattat inlägget. Det är inte när man låter bli att skaffa swish, som man är äcklig.

Det är när man låter bli att skaffa swish, och sedan får problem i samhället, som typ inte kunna betala för saker och ting, får problem i privataffärer, får problem att betala dittan och dattan, får problem i självbetjäningsbutiker, som man är äcklig.

Helt enkelt, när man självmant väljer bort något vitalt i samhället.

Ta det såhär:
Om du har skadat ben, och du kan gå med kryckor.
Men nu väljer bort kryckor av någon urlöjlig principsak (typ som "Har jag kryckor kan man lättare känna igen mig i kameror" eller något sådant fånigt), och nu inte kan gå alls, och nu inte kan ta del av samhället.

Det är då man är äcklig, för då väljer man bort något vitalt, och sedan får problem som man inte kan lösa, och särskilt när man sedan skyller problemen på samhället.
Fast "äcklig"...
Det verkar som att du tycker att den som inte använder Swish gör något moraliskt fel, och det är väl överdrivet?
Citera
2022-10-18, 00:27
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
gör något moraliskt fel, och det är väl överdrivet?

Jag anser att de som inte anpassar sig efter samhället gör moraliskt fel saker.
Då menar jag folk som vägrar av något principskäl använda swish till att köpa biljetter till exempel, och istället försöker få arrangören att ta emot kontanter, eller avstår och "bojkottar" för att man valt att enbart acceptera swish som betalningsmetod.

mögmänniskor är vad det är.
Citera
2022-10-18, 00:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?
Alla som inte vill ha plånboken i mobiltelefonen.
Citera
2022-10-18, 00:35
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Då menar jag folk som vägrar av något principskäl använda swish till att köpa biljetter till exempel, och istället försöker få arrangören att ta emot kontanter, eller avstår och "bojkottar" för att man valt att enbart acceptera swish som betalningsmetod.

Ska vi ta anpassning då. Vad kostar du oss när du sitter på ditt idiotboende och vägrar arbeta?
Citera
2022-10-18, 01:14
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:

Är det inte bättre att affärer & arrangörer accepterar att kontanter är ett lagligt fullt fungerande betalsätt i Sverige, själv skulle jag inte ha något emot att de som inte accepterar kontanter går i konkurs & försvinner i samhället.
Citera
2022-10-18, 03:11
Medlem
Varför är de äckliga för de inte har samma föredragna betalsätt som du har? Ett modernt samhälle borde erbjuda fler och fler alternativ, inte tvinga folk till ett alternativ. Om toan bara acceptera swish, så är inte problemet att den som vill använda toan inte har swish, utan att det är det enda betalningssättet.

Sedan kanske man har swish, men ingen data.

Reser du utomlands, så är det kort och kontanter som gäller.
Citera
2022-10-18, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför är de äckliga för de inte har samma föredragna betalsätt som du har? Ett modernt samhälle borde erbjuda fler och fler alternativ, inte tvinga folk till ett alternativ. Om toan bara acceptera swish, så är inte problemet att den som vill använda toan inte har swish, utan att det är det enda betalningssättet.

Sedan kanske man har swish, men ingen data.

Reser du utomlands, så är det kort och kontanter som gäller.

Eftersom vi har en stor skara äldre måste det finnas olika system. Man kan inte bara kapa bort de som byggt vårt samhälle. Sebnie säger ju att de äldre är värdelösa och ska låsas in om de inte klarar en mobiltelefon. Men de kan saker sebnie inte klarar, som att köra bil och laga mat till sig själva.

Man skapar ett dåligt system om det inte finns flera metoder. Här har vi flera toaletter med olika system. Bara att välja. Självklart ska man inte bara ha swishtoa. Barn brukar inte ha swish, ska de inte kissa då?

Swish är en bra grej men får inte bli enda alternativet. Vi får aldrig komma till ett sätt där bara en sorts betalning är möjlig. Det är inte sunt marknadsmässigt. Sådana som sebnie tror ju google gör saker ur sin godhet och inte har baktankar och älskar google. Snacka om okritiskt.
Citera
2022-10-18, 03:23
Medlem
Citat:
Givetvis har jag ett bankomatkort men tror du jag vill släpa runt på åbäket när jag har NFC betalkort i mobilen + swish?
Aldrig något problem att betala till moderna människor.

Försöker jag blippa mobilen i en bankomat så säger den att "Detta kort kan inte användas i bankomaten" för att Bankomat AB inte fixat stöd för samsung pay och google pay än.

De ruttna människor som inte har swish, då säger jag "Du får väl ringa upp nån vän som kan ta emot min swish och sedan får du kontanter av honom istället".

Intressant, så du tycker folk är äckliga för att de inte har en betalningsmetod som ibland är det enda alternativet, men du har själv problem med då stället kräver en betalningsmetod som du inte föredra. Är inte det lite hyckleri?
Citera
2022-10-18, 04:38
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Äh, så jävla farligt är det väl inte att man behöver kalla just dom för äckliga? Men är väl som sagts, att det oftast är äldre mänskor. Min erfarenhet är att personer över 80 sällan har eller använder swish. Men det är ju mycket annat på mobilen och datorn som dom inte använder(eller förstår att använda) heller.
Många tycker det är jävligt jobbigt med teknik. Så utöver äldre mänskor är det väl teknikfientliga.

Tagga ner sebnie.
Citera
2022-10-18, 04:59
Medlem
Många toa kan man ju betala med SMS från en dumtelefon. Bara man har saldo funkar det. Man behöver inte ens ha en modern telefon. Är inte detta bättre lösningar eftersom sebnie ändå får använda sin tredje hand då.

Jag har lokaliserat alla gratistoaletter. Så jag har inte ens problemet.
Citera
2022-10-18, 06:11
Medlem
Swish fungerar bra som tjänst och jag har väldigt få problem med appen. Dock är det integritetskränkande eftersom man kan kolla upp vem som äger ett Swishregistrerat nummer utan att betala något dit eller avslöja sig. Förstår dem som inte skaffar det bara baserat på det faktumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in