2022-10-18, 23:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsa1
Hej!
Såg att du Ugglan skrev vilken bil du trodde att den här grannen hade som dog 2010 och som personen i dokumentären misstänkte för mordet. Du trodde att det var en Volvo 744, mycket möjligt men man tycker att killarna (vittnena på Hällristningsvägen) borde känt igen den typen av bild den var mycket vanlig. Men ändå lite kittlande att bilen som mannen hade var vit?!

Jag roade mig nu med att googla vilka framhjulsdrivna Volvomodeller det funnits och hittade då en en modell som hette/heter Volvo 480 och som knappt ser ut som en Volvo...? Den här typen av bil känns realistisk och intressant att kolla upp. Vilka ägde en V. 480 år 1907?

Vad tror ni andra?

Jag har inte trott någonting, jag skrev bara vad det har stått om bilen i tråden, att det ska ha varit en vit Volvo 740.
Citera
2022-10-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, vi kan gärna plöja mer i detta när vi ändå är igång. Denne dansk du menar var alltså P*r Niels*n, för han skall ju också ha sjukskrivet sig veckan direkt efter Helenas försvinnande. Han skall också ha varit bortrest ett visst antal dagar med start antagligen från måndagen den 15:e och framåt, tror till torsdagen om jag inte missminner mig, enligt tråden. Kan han då ha varit i Köpenhamn ?

Skövde killen som du nämner återkommande, är det då denne läraren PV/PF du menar eller är det i själva verket läkaren som har bott där och som du menat ? Ja, egentligen är det endast du som kan om möjligt reda ut detta.

Du har tidigare pratat om att denne dansk - PN skall ha på något vis ha känt KM. Hur kan detta vara möjligt ? Vad gör denne suspekte danske figur ihop det med en medelsvensson kille som KM ? Detta får jag inte ihop, och måste i så fall förklaras grundligt om möjligt ? När kom PN till Sverige ? Han eller hans familj kan inte bott i Hasslerör tidigt då ? Är arbetsplatsen E-lux en möjlig kontaktyta ? PN arbetade där i alla fall. Nej, detta blir rena spekulationer här.

Sen att få ihop PN/PF kanske då ihop med dessa två är också mycket knepigt. Detta kan jag heller inte få ihop med hjälp av den lilla info som finns tillgänglig i tråden.

Eller har du då KM mer som vittne i detta ändock ? Som sagt så är det för mig till synes tre helt olika personligheter som är inblandade tillsammans i denna handling då. Jag har svårigheter att se tidigare inbördes kontaktytor emellan dessa tre personer. Men jag kan ha fel. Det om du kan utveckla och förklara detta mer då, om möjligt.

PN jobbade nära KMs systrar på elux och enligt tidigare uppgifter gjorde även KM inspel på Elux så där finns en koppling.
Citera
2022-10-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Enligt dokumentären trodde personen att grannen mördat Helena, grävt ner henne i skogen, sen åkt dit på nätterna och lyst med bilen för att se att graven var oröd. Var inte personen själv ute och tittade på "graven"? Tycker det låter lite konstlat att dessa uppgifter kommer i dagen först efter 30 år.

Ha förhoppningsvis får vi kanske svar på det i dokumentären . 👍
Citera
2022-10-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det här vansinnes-cirkusen stärker GW's teori ytterligare, utredarna borde nog ha lyssnat mer på honom.

Håller helt med dig ! Tror att alla dessa missar och beslut under denna utredning var en katastrof ( som GW även nämt ) sedan låste de sig vid en person ganska snart . Är inte ett dugg förvånad om GW två kompisar är svaret på vilka som är de rätta förövarna . Tror tyvärr detta blir olöst och väldigt tragiskt för familjen .
Citera
2022-10-19, 00:27
Medlem
Det är inte mycket som släppts av polis om Helena . Nu när de omtalade Misstänkte C ska vara med så får vi höra hans version direkt vad som gör att han varit misstänkt av polisen ? Reporten sa ju i ett inlägg att C är inte skyldig el misstänkt längre och hur staten och människor runt honom + familjen lidit . Stod även att familjen har läst här på Flashback om C och blivit utpekad . Så i dokumentären så kanske vi får svar direkt från honom om hans funderingar runt detta .och förhoppningsvis om han själv har någon fundering vad som hänt ?
Citera
2022-10-19, 00:29
Medlem
C ska ju såklart vara K
Citera
2022-10-19, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag skrev bara vad som gäller angående allemansrätten, och enligt den får du traska omkring var du vill på ängar och i skogar. Du får till och med tälta så länge som du inte förstör något. Journalisten kan lätt ordna fram den där "skeletthunden" med förare och gå ut och gå i det aktuella skogsområdet. Om hunden skulle markera är det ju läge att kontakta polisen, som i sin tur med åklagarens hjälp förhoppningsvis tillåter en mindre utgrävning av kriminaltekniker.
Är det allemansrätt där?
Citera
2022-10-19, 01:18
Medlem
Vem droppade Klas namn i tråden, vilka?
Vilka har stått för drevet?
Osannolikt att det inte ligger energi här också i denna soppa.
Vågar och vill någon svara på detta?
Vem i tråden känner på sig att den blivit väldigt blåst av en uppgiftslämnare under en tid?
Detta intresserar mig eftersom denne troligtvis är här mitt ibland oss eller i kontakt med en av oss.
Allvarligt! Man har har offrar en grabb för INGENTING! Det går inte att rättfärdiga!
Citera
2022-10-19, 01:21
Medlem
Det är ju guldjobbet att jobba inom ankdammspolisens särskilda insatser - krogsvängar utlandsbilar
lyxresor representations- matkonto - skattefria stålar som redovisas summariskt.

Hur kan staten betala skattefria löner till Klas - han har rätt till både pension och semesterersättning.

Sen försvarar polisen detta så gott det går - de kan ju inte gärna gå ut säga - jag trodde aldrig han var skyldig, men hade jag på något sätt visat detta hade det varken blivit konferensanläggning eller utlandsresor.

Staten betalar alltså guld o lyx för att en person skall få massa fakekompisar - det här är ju helt jävla olagligt - o så provokation om horeriköp ovanpå detta - o hårdsatsning på att "bästa komplisen" skall
drabbas av skilsmässa.

O så akterseglas han i amsterdam dvs försätts i nödläge - här är det helt klart att han har rätt till skadestånd för hemresan - varför skulle inte poliserna betala sina hemresor med egna pengar - Klas var ju inte mindre anställd under resan än dom.

O om så vore fallet o allt avslöjas - köper de honom en ny fru då med minst samma inkomst + betalar
ev underhåll till barnen.
Citera
2022-10-19, 03:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som du (och jag med flera) konstaterar: Det är för mycket rök om KM för att han inte ska vara intressant. Han ändrade sig allteftersom i polisförhören, minnesluckan, observationen av honom runt 03:30 i centrala Mariestad etc. Något är högst sannolikt fel här.

Nej Ugglan, det du kallar rök har snarare visat sig vara en rökridå som nu har avslöjats.
Efter en sån här enorm skandal måste väl även du inse att det inte går att lita på Polisens uttalanden?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-10-19 kl. 03:15.
Citera
2022-10-19, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Här tycker jag ändå att SSI tycks ha genomfört en ordentlig jävla operation för att kunna utröna huruvida KM har något med Helenas försvinnande att göra.

Men herre jösses.
Jag vill inte alls förminska HAs försvinnande på något sätt, just när det kommer till resurssättning från polisen, men är det på riktigt att man iscensätter en sån här pass stor teater för att pinpointa en enda misstänkt person? Det låter i mina öron helt absurt - och kostsamt. Om man inte har jäääkligt starka skäl, och brottsoffret i sånt fall är en högre uppsatt person.

Nästan som en story från Hollywood.

Om det nu finns klara bevis att man satte ihop en hel kuliss med fake-folk, fake-resor och fake-företag med fake-organisationer så är jag den första att sitta ner och ta ett djupt andetag. Annars skulle jag ha sagt att historian osar katt. Minst sagt.

Kan någon svara på om det är vanligt att man gör såhär?
Citera
2022-10-19, 08:48
Medlem
Jag hade inte en aning om att SSI fanns. Men hittar en väldigt lång artikel från 2015 som berättar hur det funkar. Som en spionroman. Det verkar vara att gå så långt man kan gå utan att ta till tortyr.
https://fokus.dn.se/undercoverpoliserna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in