2022-10-18, 20:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
I vilken kanal sänds programmen? Var det på någon "Via play"? Jag har säkert inte den kanalen/den tjänsten.

Av allt det som vi vet så här långt från dokumentärserien och annat, har vi fog för att ha den åsikt som vi har/har haft. Men visst kan saker förändras efter tv-programmet/tv-programmen. Men jag stör mig ordentligt på att vi kanske har försetts med felaktig information. Tänk om informationen som polisen gav till Pernilla och Mats inte är korrekt eller i vart fall rejält skruvad? Tänk om vi alla har blivit "fintade"? Efter nyheten om SSI undrar man ju vad som pågår. Och har Lars Johansson i Skövde sanktionerat SSI:s agerande? Vem gav ordern?

TV 3 på torsdag, kl. 21.
Citera
2022-10-18, 21:30
Medlem
Citat:
För att nu upprepa mitt tänk (som jag vet att flera håller med om):

Jag tror att Klas gick med Helena mot hennes hem efter det att Stadt hade stängt. (Hans intresse för Helena anser jag vara väl kartlagt i och med allt det som har läckt ut om inflyttningsfesten i Töreboda och turerna inne på Stadt.) Någonstans utmed vägen ansluter en bil med en eller flera personer i. Av någon anledning urartar situationen, och Klas vet sannolikt vad som hände och vilka som var inblandade. Och det är den där minnesluckan mellan 02:00 till en bit efter 03:00 som blir väldigt mycket extra intressant. Klas ses ju i centrala Mariestad runt cirka 03:30 på väg hem mot Ladukärrsvägen - uppgifter i tråden säger i korsningen Snickaregatan/Stockholmsvägen. Sträckan från Kohagen/Ekuddenvägen till nämnda korsning är cirka 2 650 meter. Att gå den sträckan i knappa fem km/h tar uppskattningsvis 40 minuter. Alltså är det mycket sannolikt att KM ur ett tids- och avståndsperspektiv befann sig vid Kohagen/Ekuddenvägen och började gå hemåt senast vid 02:50 - sannolikt tidigare, eftersom han ska ha stannat och ringt till sin nattarbetande sambo också. Kanske började han gå hemåt vid 02:40? I så fall är det ganska exakt då som "Killarna på Hällristningsvägen" gör sin sista observation av bilen på gång-/cykelvägen. När "Killarna" gör den sista observationen, har Klas börjat gå hemåt. Vad som sedan händer har Klas förmodligen ingen aning om.

Igen: Jag tror inte att Klas bragde Helena om livet, men jag tror att han vet/tror sig veta/anar vem/vilka som är inblandade, men kan/vill/vågar inget säga. Att han förnekar mord, dråp eller vållande ter sig helt självklart eftersom han inte är skyldig till någon av de åtalspunkterna.

Intressant. Jag skulle vilja flika in att jag inte tror KM vet eller ens förmodar vem/vilka som ligger bakom brottet. Då skulle han med all sannolikhet trots allt ha berättat för polisen under åren. Han hade ju vad vi vet inte tillgång till bil och kan därmed inte ligga bakom försvinnandet. Där är vi eniga. Ett inte helt osannolikt scenario är att HA och KM börjar gå hemåt tillsammans men att HA går sista biten själv efter en dispyt med KM eller av annan anledning. Tänk er nu ångesten som KM känner när han under söndagen får reda på att HA saknas. Dels att han borde ha följt HA hela vägen hem. Då hade inte brottet inträffat. Han lär ju också inse att han inte gärna kan gå till polisen då han kan ses som huvudmisstänkt eftersom han är den sista (exkl GM) att se HA i livet. Ångesten och det dåliga samvetet kan mycket väl förklara sjukskrivningen veckan efter.

Om HA har gått hem då måste det defintivt handla om ett extremt snabbt händelseförlopp med tanke på det vi vet från vittnen angående tiderna. Då finns knappast tid för något bråk innan brottet. I mitt tycke har polisen gjort en mycket bristfällig operativ analys av fallet. Varför har GM betedd sig som han gjorde? Några intressanta saker i det sammanhanget:
1. GM tar med sig kroppen. Det tyder på att han vill dölja ett annat brott. Första tanken är kanske ett sexbrott men jag skulle vilja föreslå ett trafikbrott i det här fallet. Det är möjligt att HA blivit påkörd på cykelbanan längs Ekuddenvägen. GM inser att spåren på kroppen kommer att leda till att polisen inser att offret blivit påkörd och kan ringa in potentiella GM relativt enkelt. Han inser att kroppen måste bort från påkörningsplatsen. I och med att Ekuddenvägen är mer trafikerad bestämmer sig GM att inte lasta in kroppen där och att köra runt och bära kroppen hela vägen till cykelbanan. Tyder på en fysisk stark GM.
2. GM använder sig av cykelbanor när han kör. Det är inte första gången han gör det. Det hör inte till vanligheterna att folk kör på cykelbanor. Vilka brukade köra där i det här området? GM är mycket bekant med området. Vilka hade inom sitt yrke tillgång till cykelbanorna (tex de som jobbade för kommunen med att sköta om lekplatser och grönområden, klippa gräset, snöröjning etc.)?
3. Varken killarna eller Carina känner igen bilen. Kan det vara en företagsbil eller kommunägd bil?
4. Om vi utgår från att killarna, Carina samt sjukhusvittnet alla ser GM bil då är det ett märkligt rörelsemönster inom ett mycket begränsat geogragfiskt område under en kort tidsperiod på 1,5 timmar efter ett grovt brott. Om bilen dessutom förflyttats tre gånger (cykelbanan->platsen där kroppen göms, platsen där kroppen göms-->cykelbanan vid Vikingavägen, samt cykelbanan vid Vikingavägen-->sjukhusparkeringen) under den tiden så är tiden för att gömma kroppen mycket begränsad. GM har sannolikt tagit sig till fots mellan bilen och platsen där kroppen gömts som då borde ligga inom gångavstånd från Vikingavägen och sannolikt inte mot sjukhuset för då hade GM med fördel använt den mycket mindre iögonfallande parkeringen vid sjukhuset. Området kring sommargården Bäcken kan vara intressant.
Jag tror att GM är en tidigare ostraffad person (bortsett från trafikförseelser).
Citera
2022-10-18, 21:32
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Jag köper inte heller hans minnesluckor, han och Dansken sjukskrev sig samtidigt han drog till Köpenhamn Skövde killen var i Mariestad han lovade HA säkert guld och gröna skogar,
Det blev nog bråk när en annan tjej dök upp vid ekudden
Sedan var nog de här grabbarna inte några som sjunger i gosskören i kyrkan

Ja, vi kan gärna plöja mer i detta när vi ändå är igång. Denne dansk du menar var alltså P*r Niels*n, för han skall ju också ha sjukskrivet sig veckan direkt efter Helenas försvinnande. Han skall också ha varit bortrest ett visst antal dagar med start antagligen från måndagen den 15:e och framåt, tror till torsdagen om jag inte missminner mig, enligt tråden. Kan han då ha varit i Köpenhamn ?

Skövde killen som du nämner återkommande, är det då denne läraren PV/PF du menar eller är det i själva verket läkaren som har bott där och som du menat ? Ja, egentligen är det endast du som kan om möjligt reda ut detta.

Du har tidigare pratat om att denne dansk - PN skall ha på något vis ha känt KM. Hur kan detta vara möjligt ? Vad gör denne suspekte danske figur ihop det med en medelsvensson kille som KM ? Detta får jag inte ihop, och måste i så fall förklaras grundligt om möjligt ? När kom PN till Sverige ? Han eller hans familj kan inte bott i Hasslerör tidigt då ? Är arbetsplatsen E-lux en möjlig kontaktyta ? PN arbetade där i alla fall. Nej, detta blir rena spekulationer här.

Sen att få ihop PN/PF kanske då ihop med dessa två är också mycket knepigt. Detta kan jag heller inte få ihop med hjälp av den lilla info som finns tillgänglig i tråden.

Eller har du då KM mer som vittne i detta ändock ? Som sagt så är det för mig till synes tre helt olika personligheter som är inblandade tillsammans i denna handling då. Jag har svårigheter att se tidigare inbördes kontaktytor emellan dessa tre personer. Men jag kan ha fel. Det om du kan utveckla och förklara detta mer då, om möjligt.
Senast redigerad av IB03 2022-10-18 kl. 21:36.
Citera
2022-10-18, 21:51
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Intressant. Jag skulle vilja flika in att jag inte tror KM vet eller ens förmodar vem/vilka som ligger bakom brottet. Då skulle han med all sannolikhet trots allt ha berättat för polisen under åren. Han hade ju vad vi vet inte tillgång till bil och kan därmed inte ligga bakom försvinnandet. Där är vi eniga. Ett inte helt osannolikt scenario är att HA och KM börjar gå hemåt tillsammans men att HA går sista biten själv efter en dispyt med KM eller av annan anledning. Tänk er nu ångesten som KM känner när han under söndagen får reda på att HA saknas. Dels att han borde ha följt HA hela vägen hem. Då hade inte brottet inträffat. Han lär ju också inse att han inte gärna kan gå till polisen då han kan ses som huvudmisstänkt eftersom han är den sista (exkl GM) att se HA i livet. Ångesten och det dåliga samvetet kan mycket väl förklara sjukskrivningen veckan efter.

Om HA har gått hem då måste det defintivt handla om ett extremt snabbt händelseförlopp med tanke på det vi vet från vittnen angående tiderna. Då finns knappast tid för något bråk innan brottet. I mitt tycke har polisen gjort en mycket bristfällig operativ analys av fallet. Varför har GM betedd sig som han gjorde? Några intressanta saker i det sammanhanget:
1. GM tar med sig kroppen. Det tyder på att han vill dölja ett annat brott. Första tanken är kanske ett sexbrott men jag skulle vilja föreslå ett trafikbrott i det här fallet. Det är möjligt att HA blivit påkörd på cykelbanan längs Ekuddenvägen. GM inser att spåren på kroppen kommer att leda till att polisen inser att offret blivit påkörd och kan ringa in potentiella GM relativt enkelt. Han inser att kroppen måste bort från påkörningsplatsen. I och med att Ekuddenvägen är mer trafikerad bestämmer sig GM att inte lasta in kroppen där och att köra runt och bära kroppen hela vägen till cykelbanan. Tyder på en fysisk stark GM.
2. GM använder sig av cykelbanor när han kör. Det är inte första gången han gör det. Det hör inte till vanligheterna att folk kör på cykelbanor. Vilka brukade köra där i det här området? GM är mycket bekant med området. Vilka hade inom sitt yrke tillgång till cykelbanorna (tex de som jobbade för kommunen med att sköta om lekplatser och grönområden, klippa gräset, snöröjning etc.)?
3. Varken killarna eller Carina känner igen bilen. Kan det vara en företagsbil eller kommunägd bil?
4. Om vi utgår från att killarna, Carina samt sjukhusvittnet alla ser GM bil då är det ett märkligt rörelsemönster inom ett mycket begränsat geogragfiskt område under en kort tidsperiod på 1,5 timmar efter ett grovt brott. Om bilen dessutom förflyttats tre gånger (cykelbanan->platsen där kroppen göms, platsen där kroppen göms-->cykelbanan vid Vikingavägen, samt cykelbanan vid Vikingavägen-->sjukhusparkeringen) under den tiden så är tiden för att gömma kroppen mycket begränsad. GM har sannolikt tagit sig till fots mellan bilen och platsen där kroppen gömts som då borde ligga inom gångavstånd från Vikingavägen och sannolikt inte mot sjukhuset för då hade GM med fördel använt den mycket mindre iögonfallande parkeringen vid sjukhuset. Området kring sommargården Bäcken kan vara intressant.
Jag tror att GM är en tidigare ostraffad person (bortsett från trafikförseelser).

Min fetning.

Detta kan vara en mycket trolig förklaring till KMs agerande/beteende gällande efterspelet kring denna olyckliga natt, det måste jag säga. Ja detta var bra av Skvagg. Ja att GM vill dölja detta brott finns ju också någon speciell anledning varför förstås. Så bör det ju vara.
Citera
2022-10-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, vi kan gärna plöja mer i detta när vi ändå är igång. Denne dansk du menar var alltså P*r Niels*n, för han skall ju också ha sjukskrivet sig veckan direkt efter Helenas försvinnande. Han skall också ha varit bortrest ett visst antal dagar med start antagligen från måndagen den 15:e och framåt, tror till torsdagen om jag inte missminner mig, enligt tråden. Kan han då ha varit i Köpenhamn ?

Skövde killen som du nämner återkommande, är det då denne läraren PV/PF du menar eller är det i själva verket läkaren som har bott där och som du menat ? Ja, egentligen är det endast du som kan om möjligt reda ut detta.

Du har tidigare pratat om att denne dansk - PN skall ha på något vis ha känt KM. Hur kan detta vara möjligt ? Vad gör denne suspekte danske figur ihop det med en medelsvensson kille som KM ? Detta får jag inte ihop, och måste i så fall förklaras grundligt om möjligt ? När kom PN till Sverige ? Han eller hans familj kan inte bott i Hasslerör tidigt då ? Är arbetsplatsen E-lux en möjlig kontaktyta ? PN arbetade där i alla fall. Nej, detta blir rena spekulationer här.

Sen att få ihop PN/PF kanske då ihop med dessa två är också mycket knepigt. Detta kan jag heller inte få ihop med hjälp av den lilla info som finns tillgänglig i tråden.

Eller har du då KM mer som vittne i detta ändock ? Som sagt så är det för mig till synes tre helt olika personligheter som är inblandade tillsammans i denna handling då. Jag har svårigheter att se tidigare inbördes kontaktytor emellan dessa tre personer. Men jag kan ha fel. Det om du kan utveckla och förklara detta mer då, om möjligt.
Ja det ska jag, ska samla ihop och titta och återkomma, Dansken jobbade på elux, men jag ska hitta svar på frågorna , när det gäller läkaren fanns det en som hette Daniel som jobbade där hon som jag pratade med kom inte ihåg efternamnet , Visst hade väl KM en 740 hemma hos sig, tänkte på det som sas återkommer, köpte inte PF och hans bror nåt stort i Skövde som kallades fortet kanske industribyggnad ingen idé att använda hund där, de påstår hon har nog flyttas, vidhåller Läckö
Citera
2022-10-18, 22:06
Medlem
Citat:
Men jag stör mig ordentligt på att vi kanske har försetts med felaktig information. Tänk om informationen som polisen gav till Pernilla och Mats inte är korrekt eller i vart fall rejält skruvad? Tänk om vi alla har blivit "fintade"?
Informationen har varit tillrättalagd efter polisens behag, så mycket kan vi nog konstatera. Vi har alla i mer eller mindre grad varit Lars Johanssons marionettdockor i dennes sista desperata framstöt mot KM. Goda sådana också, vilket ca 4500 träffar på sökordet "KM" vittnar om.

Angående minnesluckorna så uttalar han sig i Mardrömmen i Mariestad:
"Det stämmer inte att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde den där natten. Jag har minnesbilder, men det är inget som polisen intresserar sig för. Och inget som kan bevittnas av andra"

Ska bli intressant och höra vad han säger i dokumentären. Hans ord kommer analyseras anar jag.
Senast redigerad av Judaland 2022-10-18 kl. 22:09.
Citera
2022-10-18, 22:38
Medlem
Jag ska fatta mig kort för att jag vet att många av er är jätteinsatta och det är just därför jag frågar.

Vad gör er så bombsäkra på att KM inte är skyldig?
Senast redigerad av whyman 2022-10-18 kl. 23:22.
Citera
2022-10-18, 23:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Detta inlägg ovan av Ugglan är mycket intressant. Att denne KM ändå ändrar sin vittnesutsaga från 1992 och att han visst hade varit nära Helena inne på Stadt och att hjälpte henne att ringa hem vid c.a 1:30. Men efter 2.00-3.00+ cirka tar det slut där minns han ingenting. Blankt, nada. Eftersom Helena ber KM om hjälp att ringa hem borde man kunna anta att han vid detta laget borde varit väldigt berusad om han skall kunna ha någon möjlighet till "grava" minnesluckor senare. Hade verkligen Helena bett honom om hjälp om han var så här kraftigt berusad ? Eventuell klängighet har ju heller inte en tendens att avta vid ökad berusningsgrad om man säger så.

Han har ju även ringt sin flickvän på natten, detta kom han ihåg. Nej, detta går inte ihop.

Nej, det är mest troligt att han ljuger om denna påstådda minneslucka anser jag. Man undrar då vart han kan ha varit med om och eventuellt ha sett ? Som han inte vill berätta. Som vittne, kan han ju ha sett vilka som satt i den bil som Helena eventuellt kan ha åkt med . Eller upplockad gåendes med KM om han gick på bron ?Varför vek de av höger efter bron (om de gick där) ? De måste varit för kissa för det blir ingen direkt genväg hem har jag förstått det som.

Det kan inte varit några direkt" vanliga killar" han då kan ha sett i denna bil utan mer ruskiga typer som han är livrädd för att "outa".

Kan han ha ringt flickvännen för att han var skärrad över en eventuell händelse rörande Helena ? Kanske ändå mer tveksamt, om hon skulle veta om vilka dessa personer var som tog Helena och hålla tyst om det p g a rädsla. Nej, mycket tveksamt. Kanske att KM bara ville prata men inte berörde den eventuella händelsen i sig ? Stöd. Kanske. Spekulation .

Det är ju denna sjukskrivning också på måndagen som indikerar på att det är något som inte riktigt står rätt till. Det känns som det är en ulv begraven någonstans i KMs minneslucka mellan 2:00-3:00 på natten den 14 juni 1992. Det är svårt att komma runt den. Om han har sett något då, varför kan han inte berätta detta nu då ? Det kommer alltid stå ett frågetecken här på honom om detta inte redogörs ordentligt, anser jag. Det kan ju hända att det framkommer i dokumentären, får invänta den.

Jag skall säga att om han sett något så kan jag inte döma honom för det, om han eventuellt är rädd för sitt liv. Man vet inte hur man själv skulle reagera om man då eventuellt ställts inför något liknande.

Som du (och jag med flera) konstaterar: Det är för mycket rök om KM för att han inte ska vara intressant. Han ändrade sig allteftersom i polisförhören, minnesluckan, observationen av honom runt 03:30 i centrala Mariestad etc. Något är högst sannolikt fel här.
Citera
2022-10-18, 23:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Informationen har varit tillrättalagd efter polisens behag, så mycket kan vi nog konstatera. Vi har alla i mer eller mindre grad varit Lars Johanssons marionettdockor i dennes sista desperata framstöt mot KM. Goda sådana också, vilket ca 4500 träffar på sökordet "KM" vittnar om.

Angående minnesluckorna så uttalar han sig i Mardrömmen i Mariestad:
"Det stämmer inte att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde den där natten. Jag har minnesbilder, men det är inget som polisen intresserar sig för. Och inget som kan bevittnas av andra"

Ska bli intressant och höra vad han säger i dokumentären. Hans ord kommer analyseras anar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Jag ska fatta mig kort för att jag vet att många av er är jätteintressanta och det är just därför jag frågar.

Vad gör er så bombsäkra på att KM inte är skyldig?

Ingenting gör mig övertygad om att KM inte skulle vara skyldig. Men han kan också vara oskyldig till brottet, men väl vara ett ofrivilligt vittne.

Det är många parametrar att ta hänsyn till angående denne KM. En sådan parameter är faktiskt att KM mycket väl kan vara en slug, slipad och kallt beräknande person med nerver av stål. Han visste ju till exempel hur han skulle hantera polis och åklagare 1998, när han vägrade en advokat. Man måste faktiskt ta med i beräkningen att KM mycket väl kan se sin chans att använda media till sin fördel. Särskilt fördelaktigt är det ju att nu "ta skydd" bakom SSI, så att säga.
Citera
2022-10-18, 23:12
Medlem
Hej!
Såg att du Ugglan skrev vilken bil du trodde att den här grannen hade som dog 2010 och som personen i dokumentären misstänkte för mordet. Du trodde att det var en Volvo 744, mycket möjligt men man tycker att killarna (vittnena på Hällristningsvägen) borde känt igen den typen av bild den var mycket vanlig. Men ändå lite kittlande att bilen som mannen hade var vit?!

Jag roade mig nu med att googla vilka framhjulsdrivna Volvomodeller det funnits och hittade då en en modell som hette/heter Volvo 480 och som knappt ser ut som en Volvo...? Den här typen av bil känns realistisk och intressant att kolla upp. Vilka ägde en V. 480 år 1907?

Vad tror ni andra?
Citera
2022-10-18, 23:25
Medlem
Citat:
Men vem som helst har rätten att gå med en hund i det aktuella området med stöd av allemansrätten! Om hunden då skulle markera, så ...
Jag vet som sagt faktiskt inte men om du VET att det är allmän mark så är det så och den ivrige journalisten som jobbat på att få tillgång till det har fel.
Citera
2022-10-18, 23:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag vet som sagt faktiskt inte men om du VET att det är allmän mark så är det så och den ivrige journalisten som jobbat på att få tillgång till det har fel.

Jag skrev bara vad som gäller angående allemansrätten, och enligt den får du traska omkring var du vill på ängar och i skogar. Du får till och med tälta så länge som du inte förstör något. Journalisten kan lätt ordna fram den där "skeletthunden" med förare och gå ut och gå i det aktuella skogsområdet. Om hunden skulle markera är det ju läge att kontakta polisen, som i sin tur med åklagarens hjälp förhoppningsvis tillåter en mindre utgrävning av kriminaltekniker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in