Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
För att nu upprepa mitt tänk (som jag vet att flera håller med om):
Jag tror att Klas gick med Helena mot hennes hem efter det att Stadt hade stängt. (Hans intresse för Helena anser jag vara väl kartlagt i och med allt det som har läckt ut om inflyttningsfesten i Töreboda och turerna inne på Stadt.) Någonstans utmed vägen ansluter en bil med en eller flera personer i. Av någon anledning urartar situationen, och Klas vet sannolikt vad som hände och vilka som var inblandade. Och det är den där minnesluckan mellan 02:00 till en bit efter 03:00 som blir väldigt mycket extra intressant. Klas ses ju i centrala Mariestad runt cirka 03:30 på väg hem mot Ladukärrsvägen - uppgifter i tråden säger i korsningen Snickaregatan/Stockholmsvägen. Sträckan från Kohagen/Ekuddenvägen till nämnda korsning är cirka 2 650 meter. Att gå den sträckan i knappa fem km/h tar uppskattningsvis 40 minuter. Alltså är det mycket sannolikt att KM ur ett tids- och avståndsperspektiv befann sig vid Kohagen/Ekuddenvägen och började gå hemåt senast vid 02:50 - sannolikt tidigare, eftersom han ska ha stannat och ringt till sin nattarbetande sambo också. Kanske började han gå hemåt vid 02:40? I så fall är det ganska exakt då som "Killarna på Hällristningsvägen" gör sin sista observation av bilen på gång-/cykelvägen. När "Killarna" gör den sista observationen, har Klas börjat gå hemåt. Vad som sedan händer har Klas förmodligen ingen aning om.
Igen: Jag tror inte att Klas bragde Helena om livet, men jag tror att han vet/tror sig veta/anar vem/vilka som är inblandade, men kan/vill/vågar inget säga. Att han förnekar mord, dråp eller vållande ter sig helt självklart eftersom han inte är skyldig till någon av de åtalspunkterna.
Intressant. Jag skulle vilja flika in att jag inte tror KM vet eller ens förmodar vem/vilka som ligger bakom brottet. Då skulle han med all sannolikhet trots allt ha berättat för polisen under åren. Han hade ju vad vi vet inte tillgång till bil och kan därmed inte ligga bakom försvinnandet. Där är vi eniga. Ett inte helt osannolikt scenario är att HA och KM börjar gå hemåt tillsammans men att HA går sista biten själv efter en dispyt med KM eller av annan anledning. Tänk er nu ångesten som KM känner när han under söndagen får reda på att HA saknas. Dels att han borde ha följt HA hela vägen hem. Då hade inte brottet inträffat. Han lär ju också inse att han inte gärna kan gå till polisen då han kan ses som huvudmisstänkt eftersom han är den sista (exkl GM) att se HA i livet. Ångesten och det dåliga samvetet kan mycket väl förklara sjukskrivningen veckan efter.
Om HA har gått hem då måste det defintivt handla om ett extremt snabbt händelseförlopp med tanke på det vi vet från vittnen angående tiderna. Då finns knappast tid för något bråk innan brottet. I mitt tycke har polisen gjort en mycket bristfällig operativ analys av fallet. Varför har GM betedd sig som han gjorde? Några intressanta saker i det sammanhanget:
1. GM tar med sig kroppen. Det tyder på att han vill dölja ett annat brott. Första tanken är kanske ett sexbrott men jag skulle vilja föreslå ett trafikbrott i det här fallet. Det är möjligt att HA blivit påkörd på cykelbanan längs Ekuddenvägen. GM inser att spåren på kroppen kommer att leda till att polisen inser att offret blivit påkörd och kan ringa in potentiella GM relativt enkelt. Han inser att kroppen måste bort från påkörningsplatsen. I och med att Ekuddenvägen är mer trafikerad bestämmer sig GM att inte lasta in kroppen där och att köra runt och bära kroppen hela vägen till cykelbanan. Tyder på en fysisk stark GM.
2. GM använder sig av cykelbanor när han kör. Det är inte första gången han gör det. Det hör inte till vanligheterna att folk kör på cykelbanor. Vilka brukade köra där i det här området? GM är mycket bekant med området. Vilka hade inom sitt yrke tillgång till cykelbanorna (tex de som jobbade för kommunen med att sköta om lekplatser och grönområden, klippa gräset, snöröjning etc.)?
3. Varken killarna eller Carina känner igen bilen. Kan det vara en företagsbil eller kommunägd bil?
4. Om vi utgår från att killarna, Carina samt sjukhusvittnet alla ser GM bil då är det ett märkligt rörelsemönster inom ett mycket begränsat geogragfiskt område under en kort tidsperiod på 1,5 timmar efter ett grovt brott. Om bilen dessutom förflyttats tre gånger (cykelbanan->platsen där kroppen göms, platsen där kroppen göms-->cykelbanan vid Vikingavägen, samt cykelbanan vid Vikingavägen-->sjukhusparkeringen) under den tiden så är tiden för att gömma kroppen mycket begränsad. GM har sannolikt tagit sig till fots mellan bilen och platsen där kroppen gömts som då borde ligga inom gångavstånd från Vikingavägen och sannolikt inte mot sjukhuset för då hade GM med fördel använt den mycket mindre iögonfallande parkeringen vid sjukhuset. Området kring sommargården Bäcken kan vara intressant.
Jag tror att GM är en tidigare ostraffad person (bortsett från trafikförseelser).