2022-10-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte alltid så praktiskt att ställa in laddningen inifrån bilen. Om det är en bilpool (typ hemsjukvårdsbilar) där en vaktis kopplar in och aktiverar laddkablar så vill man göra inställningarna från laddanslutningen, inte kliva in i bilen och sätta på infoskärmen etc. Dessutom vet man kanske inte på förhand vad som står märkt på laddstolpen om man kopplar in bilen på en annan plats än man brukar ladda på. (på motorvärmarstolpar kan det stå max 6 eller 10A). På många hotellparkeringar i norra Sverige är det enda man gjort är att byta ut timern till en digital som medger upp till 12H laddtid, men det är fortfarande max 10A som gäller).

Har en granne i radhus som laddar sin elbil i mototvärmaruttaget vars ström betalas gemensamt. Det laddar bara 30 min åt gången men han är där och trycker igång det ytterligare 30 min någon gång per kväll.
Omoraliskt javisst, men är kostnaden något att bry sig om eller försumbar i sammanhanget med många hushåll i ssmfälligheten?
Citera
2022-10-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Har en granne i radhus som laddar sin elbil i mototvärmaruttaget vars ström betalas gemensamt. Det laddar bara 30 min åt gången men han är där och trycker igång det ytterligare 30 min någon gång per kväll.
Omoraliskt javisst, men är kostnaden något att bry sig om eller försumbar i sammanhanget med många hushåll i ssmfälligheten?

Låter totalt löjligt!

Varför inte då göra som jag att säga till hyresvärden eller föreningen att man behöver en laddbox och när dom säger nej så går man in på deras sida på nätet och hittar deras snack om miljövänlighet och hur de satsar på klimat och bla bla bla och sen vänder man det mot dom och säger, hur kan ni säga nej till laddplatser för elbilar när det här är policy. Det går ju rakt emot vad ni säger...

Nästa sekund sätter dom upp en laddbox i ditt garage... Det var så jag gjorde och det funkade galant.
Hade dom inte gjort det så hade det varit lokala tidning nästa... har gjort det förr och det har funkat och kan göra det igen.
Citera
2022-10-19, 06:26
Medlem
Citat:

Nån gång per kväll?
Kan inte bli mycket laddat... en timmes laddning I en sån ger väl någon mils körning.

Ett hotell jag bodde på i somras hade vanlig schuko-uttag anvisade för elbilsladdning. Tog 17 timmar att ladda upp (gjorde inget för jag stannade två nåtter och game ändå tänkt ta tuinnelbanan in till stan).
Citera
2022-10-19, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nån gång per kväll?
Kan inte bli mycket laddat... en timmes laddning I en sån ger väl någon mils körning.

Ett hotell jag bodde på i somras hade vanlig schuko-uttag anvisade för elbilsladdning. Tog 17 timmar att ladda upp (gjorde inget för jag stannade två nåtter och game ändå tänkt ta tuinnelbanan in till stan).

Där jag bodde sist (Scandic i Göteborg) erbjöds 11 kW laddning,det är väl nästan det minsta man kan önska.
Nåja,får man gratis laddning via säg 7 eller 3 kW så tar man ju det, men tas det betalt så vill man ju ha mer än så.
Citera
2022-10-19, 08:04
Medlem
Citat:
Nån gång per kväll?

De laddar i huvudsak på jobbet. Men använder våra gemensamma motorvärmaruttag någon timme/kväll. Har inte koll på hur ofta de förlänger de 30 minuterna, men undrar om kostnaden vi grannar får betala är något att bry sig om eller så liten att den är försumbar?
Citera
2022-10-19, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Låter totalt löjligt!

Varför inte då göra som jag att säga till hyresvärden eller föreningen att man behöver en laddbox och när dom säger nej så går man in på deras sida på nätet och hittar deras snack om miljövänlighet och hur de satsar på klimat och bla bla bla och sen vänder man det mot dom och säger, hur kan ni säga nej till laddplatser för elbilar när det här är policy. Det går ju rakt emot vad ni säger...

Nästa sekund sätter dom upp en laddbox i ditt garage... Det var så jag gjorde och det funkade galant.
Hade dom inte gjort det så hade det varit lokala tidning nästa... har gjort det förr och det har funkat och kan göra det igen.

De få i vår samfällighet som har elbil lobbar förstås för att det ska bli laddstolpar. Men fram tills dess laddar de i huvudsak på jobbet och så lite extra i våra motorvärmare. Det jag undrar över är denna ev kostnad som alla grannar får stå för.
Citera
2022-10-19, 08:57
Medlem
Citat:
De laddar i huvudsak på jobbet. Men använder våra gemensamma motorvärmaruttag någon timme/kväll. Har inte koll på hur ofta de förlänger de 30 minuterna, men undrar om kostnaden vi grannar får betala är något att bry sig om eller så liten att den är försumbar?

Räkna med 1kWh per 30min. Dvs ungefär 4-5kr i dagens priser
Citera
2022-10-19, 08:59
Medlem
Citat:
Där jag bodde sist (Scandic i Göteborg) erbjöds 11 kW laddning,det är väl nästan det minsta man kan önska.
Nåja,får man gratis laddning via säg 7 eller 3 kW så tar man ju det, men tas det betalt så vill man ju ha mer än så.

Det togs inte betalt. De hade en stolpe med 2st type2 och sedan ett antal med schuko.
Citera
2022-10-19, 09:40
Medlem
Citat:
Räkna med 1kWh per 30min. Dvs ungefär 4-5kr i dagens priser

Tack
Citera
2022-10-19, 09:42
Medlem
Citat:
De få i vår samfällighet som har elbil lobbar förstås för att det ska bli laddstolpar. Men fram tills dess laddar de i huvudsak på jobbet och så lite extra i våra motorvärmare. Det jag undrar över är denna ev kostnad som alla grannar får stå för.
Det är väl inget att undra över? Den kostnaden bär bland andra du. En aktiv styrelse beslutar om förbud på nästa styrelsemöte. Sedan kan GM bli av med platsen om han inte lyder. En passiv styrelse, ja du fattar.
Citera
2022-10-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det är väl inget att undra över? Den kostnaden bär bland andra du. En aktiv styrelse beslutar om förbud på nästa styrelsemöte. Sedan kan GM bli av med platsen om han inte lyder. En passiv styrelse, ja du fattar.

Det jag undrade om kostnaden är så liten så det inte är värt att bråka om. Nya laddstolpar kommer så småningom.
Citera
2022-10-19, 11:16
Medlem
Citat:
Låter totalt löjligt!

Ni som verkar ha koll på detta: när nämnda granne skaffar stolpe är det värt för övriga, som ännu inte har elbil att haka på och installera egna stolpar förebyggande, i samma installation? Kostnadsmässigt. Enl fastighetsmäklare i området är det inte värt besväret mht värdet på huspriset. Huvudsaken möjlh finns att skaffa stolpe var svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in