2020-03-11, 23:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag är ingen expert, men så här ser mitt säkringsskåp ut, hoppas du kan se bilden.

https://imgur.com/YuW1d7O

Samma här. För modernt för mig.

Riktigt proppskåp:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/proppskap-jpg.18538/

Det ska ju finnas ett schema som visar till vilket rum varje säkring hör och för t.ex en ugn och tvättmaskin ska det ju stå vilka säkringar som hör till respektive.
Citera
2020-03-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej. Vad Björn Nyland kom ihåg så är det bara Tesla och BMW i3 som kan ställa in det.
Han har ju testat en del men minnet kan ju klicka.

han gör en önskelista här:
https://www.youtube.com/watch?v=rpuQ70oXmx8
Går bra på även min Mercedes. 6A, 8 eller fullt. Men lär finnas begränsare även i den kontrollenhet som finns på kabeln med Schuko-kontakt.
Citera
2020-03-11, 23:45
Medlem
Citat:
Samma här. För modernt för mig.

Riktigt proppskåp:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/proppskap-jpg.18538/

Det ska ju finnas ett schema som visar till vilket rum varje säkring hör och för t.ex en ugn och tvättmaskin ska det ju stå vilka säkringar som hör till respektive.

Ja det finns en förteckning som inte finns med i bilden, men som talar om var varje säkring går.

Men om du zoomat in i bilden så syns 25A säkringen. Det är den som löser ut ibland på vintern. Bara när jag använder ugnen och kanske har golvvärme och handdukstork igång och allt annat som man alltid har igång.
Citera
2020-03-11, 23:47
Medlem
För att fortsätta på mitt föregående inlägg. Hur mycket drar egentligen en handduksstork och golvvärme i ett badrum? Måste vara rätt mycket va?
Citera
2020-03-12, 09:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Nej. Vad Björn Nyland kom ihåg så är det bara Tesla och BMW i3 som kan ställa in det.
Han har ju testat en del men minnet kan ju klicka.

han gör en önskelista här:
https://www.youtube.com/watch?v=rpuQ70oXmx8

Han vet inte mycket. Till vissa bilar finns det olika laddar och kablar som klarar olika funktioner. Bilar som normalt snabbladdas har i regel shukokabel som tillbehör och dessa kan finnas i olika varianter med ställbar begränsning eller ej. Kommunen här har renault som laddas med 6A helt enkelt för att de har 30 bilar på samma parkering och använder enklare motorvärmarstolpar utan en massa dyr kontrollutrustning. Bilarna går inte mer än högst 3-4 mil per dag vilket tar ca 6-7 timmar att ladda i 6A. Det är dock mycket sladdar eftersom de har sex st uttag per stolpe (varje stolpe är avsäkrad 3x16A)
Citera
2020-03-12, 10:16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otodus
Har nyligen köpt elbil och bor i bostadsrätt med stolpe som har uttag för kupévärmare. Ordförande sa att jag gärna fick ladda bilen i stolpen, men att han inte visste hur man kringgick timern som slår av efter 30 min användning.

På stolpen kan man ställa in avresetiden digitalt och strömmen slås på 30 min innan avfärd. Har inte lyckats hitta nåt sätt att få konstant ström. Finns det nån som har erfarenhet av liknande och som har lyckats hitta en lösning?

Många motorvärmaruttag är satta till max 6Ampere för att så många som möjligt skall kunna värma sina bilar /runt 1200 watt max) Har du tur så kan uttaget ge 10A dvs 2400Watt kontinuterligt.. inte mycket för en elbil. Dessutom kommer folk som vill värma sina bilar bli förbannade på dig då du tar plats och effekt som andra kunnat värma sina bilar med. Räkna med att huvudsäkringen kommer att ryka ofta..

Det var ett huvudproblem då jag arbetade som Service elektriker åt en större kommun i Sverige Att återställa/byta säkringar i motorvärmargrupper. Oftast slutade det med att fastighetsägaren tog bort uttagen helt och hållet då det blev för dyrt..Skall en radda med elbilar laddas så måste grövre kablar grävas ned. Inte många föreningar vill betala för detta om de inte själva har en elbil.
Citera
2020-03-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Många motorvärmaruttag är satta till max 6Ampere för att så många som möjligt skall kunna värma sina bilar /runt 1200 watt max) Har du tur så kan uttaget ge 10A dvs 2400Watt kontinuterligt.. inte mycket för en elbil. Dessutom kommer folk som vill värma sina bilar bli förbannade på dig då du tar plats och effekt som andra kunnat värma sina bilar med. Räkna med att huvudsäkringen kommer att ryka ofta..

Det var ett huvudproblem då jag arbetade som Service elektriker åt en större kommun i Sverige Att återställa/byta säkringar i motorvärmargrupper. Oftast slutade det med att fastighetsägaren tog bort uttagen helt och hållet då det blev för dyrt..Skall en radda med elbilar laddas så måste grövre kablar grävas ned. Inte många föreningar vill betala för detta om de inte själva har en elbil.

Samtidigt ökar efterfrågan på många håll, så de kan nog inte helt blunda för utvecklingen. Flera föreningar jag haft kontakt med är inställda på att antingen sätta upp lämpliga uttag för laddning eller att förbereda så att det enkelt går att göra när behovet uppstår.
Vid nyanläggning eller större ombyggnad av p-platser måste numera ett antal platser ha laddningsmöjlighet om totala antalet platser är över en viss nivå.

Tämligen få motorvärmaruttag här (Umeå) som är på 6A, 10A i kombination med timer är det som är standard. Gäller även parkeringshus och vissa offentliga parkeringsområden.
Senast redigerad av Nordiad 2020-03-12 kl. 11:16.
Citera
2020-03-13, 07:07
Medlem
PeterNosters avatar
Det måste väl finnas system med lastdelning. Uttag med strömbegränsning alltså. Säkringar behöve inte gå alls om man begränsar uttaget elektroniskt.

En bil: 6A
Två bilar: 3 A/styck
Tre bilar: 2 A/styck

Exempel för 300:- :
https://www.eibabo.se/schalk/stroembegraensare-2300va-ebn-u2-eb10667722?utm_source=Portals&utm_medium=CPC&utm_c ampaign=eibabo-SE_GoogleShopping_SE&gclid=Cj0KCQjwu6fzBRC6ARIsAJU wa2Rp5-fCyLVKolVLPeUQeO0vpNG3JreCCjJU7-9Yai5_0p4AZudBmI8aAjDaEALw_wcB

Om man lastar den med mer än 10 A så sänks spänningen så att det bara drar 10 A.

Skitenkelt ju. Sånt där fixar man ju själv.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-03-13 kl. 07:09.
Citera
2020-03-13, 09:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Han vet inte mycket. Till vissa bilar finns det olika laddar och kablar som klarar olika funktioner. Bilar som normalt snabbladdas har i regel shukokabel som tillbehör och dessa kan finnas i olika varianter med ställbar begränsning eller ej. Kommunen här har renault som laddas med 6A helt enkelt för att de har 30 bilar på samma parkering och använder enklare motorvärmarstolpar utan en massa dyr kontrollutrustning. Bilarna går inte mer än högst 3-4 mil per dag vilket tar ca 6-7 timmar att ladda i 6A. Det är dock mycket sladdar eftersom de har sex st uttag per stolpe (varje stolpe är avsäkrad 3x16A)

Någon gjorde ett Exceldocument av Björns "27 features that every EV should have"

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cw6AkQLKRcQqFGwWBfkYIkjYshLXj-AHNp40y8ndDfk/edit#gid=0

https://www.youtube.com/watch?v=rpuQ70oXmx8&t=8s
Citera
2020-03-13, 10:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Någon gjorde ett Exceldocument av Björns "27 features that every EV should have"

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cw6AkQLKRcQqFGwWBfkYIkjYshLXj-AHNp40y8ndDfk/edit#gid=0

https://www.youtube.com/watch?v=rpuQ70oXmx8&t=8s

Som du själv ser så står det t.ex. inget om laddbegränsning för 1-fas Shuko-kabel respektive de andra kablar och adaptrar som medföljer bilen. Sen är det skillnad på den digitala laddbegränsning som mer avancerade laddkablar (där man kommunicerar med elstolpen) och den laddbegränsning man manuellt sätter i bilens laddare vid anslutning av klenare anslutningar.

Till många av bilarna finns det också tredjeparts laddkablar med t.ex. temperaturgivare och inställbar strömbegränsning. De kan ställas in på maxström mellan 6 och 16A och sänker också ifall temperaturen i uttaget stiger.
Citera
2020-03-13, 11:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Som du själv ser så står det t.ex. inget om laddbegränsning för 1-fas Shuko-kabel respektive de andra kablar och adaptrar som medföljer bilen. Sen är det skillnad på den digitala laddbegränsning som mer avancerade laddkablar (där man kommunicerar med elstolpen) och den laddbegränsning man manuellt sätter i bilens laddare vid anslutning av klenare anslutningar.

Till många av bilarna finns det också tredjeparts laddkablar med t.ex. temperaturgivare och inställbar strömbegränsning. De kan ställas in på maxström mellan 6 och 16A och sänker också ifall temperaturen i uttaget stiger.

Men hans krav eller önskemål är att det ska finnas en sådan inställning i bilen.
Inte att man kan lösa det med tredjepartsutrustning.

På den där BMW i3 kunde man bara ställa in låg, medel eller hög. Då vet man inte hur mycket det är.
I en Tesla kan man ställa in i steg om 1 A.
Citera
2020-03-13, 12:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Men hans krav eller önskemål är att det ska finnas en sådan inställning i bilen.
Inte att man kan lösa det med tredjepartsutrustning.

På den där BMW i3 kunde man bara ställa in låg, medel eller hög. Då vet man inte hur mycket det är.
I en Tesla kan man ställa in i steg om 1 A.

Det är inte alltid så praktiskt att ställa in laddningen inifrån bilen. Om det är en bilpool (typ hemsjukvårdsbilar) där en vaktis kopplar in och aktiverar laddkablar så vill man göra inställningarna från laddanslutningen, inte kliva in i bilen och sätta på infoskärmen etc. Dessutom vet man kanske inte på förhand vad som står märkt på laddstolpen om man kopplar in bilen på en annan plats än man brukar ladda på. (på motorvärmarstolpar kan det stå max 6 eller 10A). På många hotellparkeringar i norra Sverige är det enda man gjort är att byta ut timern till en digital som medger upp till 12H laddtid, men det är fortfarande max 10A som gäller).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in