2022-10-18, 22:12
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Men vad är det ni inte förstår? Det spelar ingen roll vilket vapen NATO använder mot Ryssland. Om NATO börjar attackerar Rysslands armé eller havsflotta m.m. kommer Ryssland svara med kärnvapen. Det har de sagt FLERA gånger om. Deras kärnvapen gör att det spelar ingen roll vilken styrka NATO. Det är över. Samtliga NATO länder, hela världen, är över. Är du beredd att dö för Donbass?
Varför kommer du med en attityd? Jag är inte en Zelensky älskare som resten här jag förstår mycket väl att Ryssland kommer svara med kärnvapen om Nato svarar på ett konventionellt sätt.
Citera
2022-10-18, 22:13
Medlem
MaymuneNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Nej, ryssland påverkar hela världsekonomin genom det invasionskrig som putin startade i februari. Ett krig där putin både har visat sig vara svag och oförmögen motstå den ukrainska offensiven som ämnar att återta de landmassor som putin olagligt har annekterat. Ryssland kan när som helst dra sig ur och kriget hade omedelbart upphört.

Istället har putin på senare tid gått över till att terrorisera civilbefolkningen genom att spränga viktig infrastruktur som ger landet elförsörjning. Dessutom terrorbombas civila byggnader och människor får sina hem sprängda i bitat. Det ska till en tvättäkta psykopat för att begå såpass vidriga krigsbrott. Ytterligare en till för att försvara de lögner, skitsnack och sinnesförvirring som ligger till grund för dessa beslut.

Krig uppstår konstant och det betyder inte att hela Europa indirekt ska behöva dras in i det.
Tänk alla krig USA startat. Är inte värt det att vi indirekt ska dras in i det.

Ukraina har chans att kapitulera och avsluta eländet. De blir en oerhört tuff vinter för dem och att ge upp tidigare desto bättre för befolkningen i Ukraina och omvärlden. Vi ser bara hur mycket förödelse som skett enbart på 1 dag.

Luftvärnsrobotar m.m. kan når inte Ukraina på 1 dag, 1 vecka eller 1 månad. Fram tills dess har Ryssland slått ut allt mer av infrastrukturen i Ukraina utan några markstrider. När de sedan sätter in marktrupper när robotarna nått Ukraina är det kört. Detta samtidigt som infrastrukturen gör det extremt svårt för Ukraina genom att vara utan el och vatten. Då hjälper heller inga robotar.

Så dessvärre finns det ingen chans för Ukraina och det måste man inse nu. Att utgå ifrån ett läge tidigare där det Ukraina delvis stod emot Rysslands attacker är tyvärr inte bra för den civila befolkningen då dem drabbas av detta. I slutändan vet Ukraina att såvida NATO inte ger sig in direkt in i kriget så är det slut för dem. Ger samtidigt NATO in sig direkt in i kriget så har vi ett 3e världskrig vilket jag hoppas du inte önskar. Fast du kanske tycker det är spännande med ett potentiellt världskrig efter allt Battlefield spelande.
Citera
2022-10-18, 22:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja, båda sidor har och det vore jäkligt trist om de används. Det är en sak att inneha dem för att avskräcka angrepp, en helt annan när man använder dem för att hota sina grannar. Ryssland borde fråntas sina kärnvapen. Hade jag hotat min granne med mina vapen hade polisen plockat av mig vapnen direkt. Nu är min granne också beväpnad så det hade slutat med MAD. Dumt. Du borde själv vara lite oroad, du kommer inte en meter till i din ZOE efter en EMP, den kommer att vara död som en tegelsten.
Ryssland har inga planer på att använda kärnvapen.

Kreml kommer endast att svara med kärnvapen om Ryssland attackeras eller om det föreligger ett akut hot mot Rysslands existens.
Citera
2022-10-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Är det någonting vi vet om Putins Ryssland så är det att han inte bryr sig det minsta om sin befolkning.

Ukraina var aldrig på väg in i NATO, men nu är det oundvikligt och dessutom gick vi och Finland med.

Vilket taktiskt haveri av Putin.

Sverige har varit USAs knähund i decennium. Att Sverige är med NATO eller inte spelar ingen roll. Det som spelar roll är att visa NATO att de inte är världspolis och bestämmer vad som är rätt eller fel. Kan NATO bomba Libyen och sätta tillbaka det i stenåldern samt stjäla dess guld utan konsekvenser? Då kan Ryssland rädda sin egen befolkning. Så funkar världen.
Citera
2022-10-18, 22:15
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Ryssland är kört. Helt förståeligt att de inte kommuicerar det. De har inget kvar, snart kommer länder som kopplat sig till Ryssland att frikoppla sig, sedan kommer deras regioner fri koppla sig, och sedan kan mongolerna I Moskva flytta hem.
Jag tror att Kreml, precis som rysstrollen här i tråden, är oförmögna att erkänna nederlaget.

Det enda de kan få ut sig är "allt går enligt planerna". Tills de plötsligt kollapsar och försvinner.
Citera
Medlem
%s avatar
Citat:
Men vad är det ni inte förstår? Det spelar ingen roll vilket vapen NATO använder mot Ryssland. Om NATO börjar attackerar Rysslands armé eller havsflotta m.m. kommer Ryssland svara med kärnvapen. Det har de sagt FLERA gånger om. Deras kärnvapen gör att det spelar ingen roll vilken styrka NATO. Det är över. Samtliga NATO länder, hela världen, är över. Är du beredd att dö för Donbass?
Är ryssarna beredda att förinta värden för Donbass?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag har ingen aning hur Nato planerar att svara jag vet bara att dom måste men jag tror man kan utesluta ett direkt svar med kärnvapen mot Ryssland, det finns många alternativ som tex att spränga deras svarta havs flotta på krim.

Ja det vore en bra start på vedergällningarna. Till att börja med.
Citera
2022-10-18, 22:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ryssland har knappt 1% av sin möjliga armé i tidigare Ukrainsk mark. Dessutom spelar det ingen roll hur stark eller hur många hyperdupersuper-missiler NATO har. Ryssland har kärnvapen. Hur är du så dum som inte kan förstå detta enkla koncept? Det kommer innebära att alla vi dör. NATO bluffar, de är inte så dumma eller självmordsbenägna.

Jag tror inte någon bluffar faktiskt. NATO har också kärnvapen och vi är trötta på ryssens ideliga hot. Om man har problem att mobilisera 300K så har man nog inte knappt 1% av sin "möjliga" armé på plats. Sist jag kollade hade mer än 700K mobiliserbara män lämnat ryssland. En stor del av armén består av andra än direkt stridande, dvs logistik, du kan inte bara kasta in dem i strid och tro att logistiken kommer att fortsätta fungera. Om det är du eller jag som är dum får omvärlden bedöma.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Rysslands attacker på infrastruktur kan vända kriget starkt till deras fördel, ska bli intressant och se hur Ukraina hanterar krisen under vinter.
Bombningarna av Infrastruktur är ett stort problem, inget som kommer att vända kriget men det drabbar civilbefolkningen hårt.
Vi får se hur väst hanterar saken, bättre luftvärn är givet, troligtvis ökad militär hjälp, kanske också missiler med längre räckvidd.
Kommer nog också se stöd i form av värmekällor och generatorer.

Iran har tidigare ljugit om exporten, men har nu erkänt de säger sig dock vara rasande över att strängare sanktioner är på gång, menar att det är "nothing personal only business ".
Citera
Medlem
Citat:

Precis, alla vet dock att det är ett tecken på svaghet. De är som Nordkorea. De har kärnvapen att hota med. De är chanslösa i krig utan kärnvapen.
Citera
2022-10-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
De som har kämpat för Ryssland de senaste månaderna är proffs (sk Wagner), tjetjener och lokala miliser.

Finns inga andra trupper. Och deras uppgift är att döda så många ukrainska soldater som möjligt. Inte att erövra mark, utan förstöra ukrainas soldater.

MacGregor säger att ca sex ukrainska soldater dör för varje soldat som krigar för Ryssland. Jag är övertygad om att han underdriver. Jag gissar på närmare tio ukrainska soldater för varje soldat som krigar för Ryssland. Det är en uppenbar massaker.

Och nu när Putin använder lite mer flygvapen och missiler så växer det såklart enormt.

Men klippen på nya stjärnskotten som har skyddsvästar av airsoft kvalitet? Det dör ju 10 ryssar per 1 ryss som klarar sig fram till Ukrainas gräns. Fylla slagsmål och arga muslimer verkar äta upp stormakten inifrån
Citera
2022-10-18, 22:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ryssland har inga planer på att använda kärnvapen.

Kreml kommer endast att svara med kärnvapen om Ryssland attackeras eller om det föreligger ett akut hot mot Rysslands existens.

Skönt att höra, då kan vi begrava kärnvapenstridsyxan för gott. Det enda hotet mot Rysslands existens är Ryssland självt. Om Ryssland vill ha bort sanktionerna så kan de packa ihop sina pinaler, ta med sig sina stulna tvättmaskiner och åka hem, sen kan vi diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in