2022-10-18, 21:56
Medlem
Lawlines avatar
Det var en rySSälskare som påstod att ISW var en källa att lita på angående offensiven runt Kherson. Då bör även detta stämma in. rySSen litar mer på att terrorisera civilbefolkningen än att vinna kriget.

Citat:
Russia relies on psychological terror more than battlefield victories, says ISW
https://english.nv.ua/nation/isw-analysis-for-october-17-ukraine-war-50277533.html
Citera
2022-10-18, 21:57
Medlem
OlleHelges avatar
Ryssland är kört. Helt förståeligt att de inte kommuicerar det. De har inget kvar, snart kommer länder som kopplat sig till Ryssland att frikoppla sig, sedan kommer deras regioner fri koppla sig, och sedan kan mongolerna I Moskva flytta hem.
Citera
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Jag undrar varför Ryssland inte använder taktiska kärnvapen istället för att fortsätta slösa resurser/manskap på detta? Skulle EU/NATO verkligen bry sig om att ukrainare dör med taktiska kärnvapen jämfört med konventionella vapen? Och isåfall varför? Ukraina är ett av Europas mest korrupta länder och är varken med NATO eller EU.

Om EU/NATO skulle börja attackera Ryssland med konventionella vapen eller inte, skulle ett globalt kärnvapenkrig uppstå och vi alla dör. EU/NATO är alltså beredda att gå så långt som att förinta oss alla för Donbass/ett område som inte är med varken EU/NATO? Varför? När fick vi rösta på detta? Hade EU reagerat likadant ifall USA använde taktiska kärnvapen mot Afghanistan?

Det finns ingen chans i världen att EU/NATO är så dumma och jag förstår inte varför Ryssland inte avslutar detta kvickt. Taktiska kärnvapen i specifika områden drabbar inga andra länder.
Nato måste svara isåfall, det sätter annars ett dåligt prejudikat att kärnvapens makter kan invadera sen använda kärnvapen och vi bara tittar på. Det innebär även att massa länder komma kliva ur olika fördrag inom kärnvapen och kommer bygga sina egna kärnvapen som en avskräckning för någon som tänkte invadera dom.
Citera
Medlem
Citat:
Jag undrar varför Ryssland inte använder taktiska kärnvapen istället för att fortsätta slösa resurser/manskap på detta? Skulle EU/NATO verkligen bry sig om att ukrainare dör med taktiska kärnvapen jämfört med konventionella vapen? Och isåfall varför? Ukraina är ett av Europas mest korrupta länder och är varken med NATO eller EU.

Om EU/NATO skulle börja attackera Ryssland med konventionella vapen eller inte, skulle ett globalt kärnvapenkrig uppstå och vi alla dör. EU/NATO är alltså beredda att gå så långt som att förinta oss alla för Donbass/ett område som inte är med varken EU/NATO? Varför? När fick vi rösta på detta? Hade EU reagerat likadant ifall USA använde taktiska kärnvapen mot Afghanistan?

Det finns ingen chans i världen att EU/NATO är så dumma.

Finns ingen anledning för Ryssland att använda kärnvapen. Man har inte använt sina soldater eller sina vapen ännu. De har fortfarande oändligt mycket att använda innan kärnvapen. Man dödar ukrainska soldater in absurdum, och man mjölkar väst. Det kommer att bli problem i främst Europa. Som kommer att skapa splittring.

Ryssland vill medvetet dra ut på konflikten för att man siktar såklart på något större än bara att erövra Ukraina.
Citera
2022-10-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Zelensky tigger mer än zigenarna utanför Ica butikerna och påverkar hela Europa negativt. Hur kan han vara hjälte? Bara för att han har 10 par gröna tshirtar som han säkert också bett om ifrån västvärlden?

Nej, ryssland påverkar hela världsekonomin genom det invasionskrig som putin startade i februari. Ett krig där putin både har visat sig vara svag och oförmögen motstå den ukrainska offensiven som ämnar att återta de landmassor som putin olagligt har annekterat. Ryssland kan när som helst dra sig ur och kriget hade omedelbart upphört.

Istället har putin på senare tid gått över till att terrorisera civilbefolkningen genom att spränga viktig infrastruktur som ger landet elförsörjning. Dessutom terrorbombas civila byggnader och människor får sina hem sprängda i bitat. Det ska till en tvättäkta psykopat för att begå såpass vidriga krigsbrott. Ytterligare en till för att försvara de lögner, skitsnack och sinnesförvirring som ligger till grund för dessa beslut.
Citera
2022-10-18, 21:58
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Säg aldrig aldrig;

https://romania.postsen.com/trends/102328/Ukrainian-MiG-29-crashes-after-downing-Iranian-drones-launched-by-Russians.html

Ukrainian MiG-29 crashes after downing Iranian drones launched by Russians

"“For technical reasons, a fighter pilot lost control of the plane and after doing everything possible to move the aircraft away from Vinnitsa, it catapulted,” the Ukrainians state."

Är ju inte riktigt vad "vinna en dogfight" innebär. Isf skulle man ju kunna säga att Harpoon vann en dogfight mot Moskva. Om ord nu helt ska sakna betydelse.
Citera
2022-10-18, 21:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
USA får dem man länge velat.
1. Förstöra Ryssland ekonomiskt.
2. Sälja Gas till Europa.

Ingen gynnas av detta kriget, utöver USA.. speciellt inte Ryssland men Ryssland var tvungna att gå till attack.. kan inte sitta och titta på Medans Ukraina rustar upp och går med i NATO, hade vart för sent då.
Nu rustar Finland och Sverige upp och är på väg att gå med i Nato.
Rekommenderar du att Ryssland skyndar sig och anfalla oss innan det är "för sent"?

Konstigt att andra (normala) länder kan vara omringat av Nato utan att gå under. Som t.ex. Schweiz.
De kanske kan ge något tips till Putin?
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Du och jag vet om det. Och några till. Vi måste sprida ordet,

Ok, från mig.

Jag trodde att Putin var den vuxne mannen i rummet. I jämförelse med utbudet från Väst. Vi hade dåren från USA (Trump) och clownen från UK (Vad-han-nu-hette-J).
Putin kom därefter ut från garderoben, på ett sätt som lämnar endel övrigt att önska.
Jag ser att du försöker bedriva politik här. Men den du kallar clownen från UK gillar jag faktiskt. Gillar att festa men vem gör inte det.
Putin är förstås en genomkorrumperad totalidiot. Dom som har trott att det funnits något normalt i det huvudet, har inte hållit sig informerad om vilken otrevlig liten typ han är. Man att han hållit på att förgifta kritiker i andra länder, kan knappt en dövstum ha missat. Om man då tror att han är en hyvens grabb, saknar man förstås slutledningsförmåga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det var en rySSälskare som påstod att ISW var en källa att lita på angående offensiven runt Kherson. Då bör även detta stämma in. rySSen litar mer på att terrorisera civilbefolkningen än att vinna kriget.

https://english.nv.ua/nation/isw-analysis-for-october-17-ukraine-war-50277533.html

Vad är ditt syfte här? Du tror att Ryssland kommer att överge Donbass och Krim för Zelensky på allvar? Eller hoppas du på kärnvapenkrig så vi alla dör? Jag förstår inte riktigt vad du tror kommer hända i ditt drömscenario jämfört med vad som är realistiskt. Du vet själv att det inte finns någon chans i världen att Ryssland överger Donbass/Krim för Zelensky, du kan skicka hur mycket high-tech vapen och ultrahypersuperduper missiler till Zelenskys regim, i slutändan blir det kärnvapenkrig där alla, inklusive du och jag, förintas. För vad? Ett område i ett av de mest korrupta länderna i Europa som inte är med EU/NATO?
Citera
2022-10-18, 22:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Om nu UAF slänger ut ryssen från norra sidan om Dnipro så kommer de ju behöva båtar för att kunna ta sig till andra sidan. Kan man hoppas på några fina Stridsbåt 90 från Sverige tro? Vi har rätt så många såna i olika versioner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsb%C3%A5t_90H
Citera
2022-10-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu rustar Finland och Sverige upp och är på väg att gå med i Nato.
Rekommenderar du att Ryssland skyndar sig och anfalla oss innan det är "för sent"?

Konstigt att andra (normala) länder kan vara omringat av Nato utan att gå under. Som t.ex. Schweiz.
De kanske kan ge något tips till Putin?

Ingen bryr sig om varken Finland eller Sverige. Gå med NATO och sitt som knähund åt Erdogan så kanske du mår bättre och känner dig säker. Ryssland bryr sig om sin minoritetsbefolkning och USA. Tydligen hade de rätt, för NATO är villiga att spendera sina resurser i ofantlig mängd för ett skitområde i ett av världens mest korrupta länder aka Ukraina. Kanske finns det en orsak till detta?
Citera
2022-10-18, 22:01
Medlem
Citat:
Internationell rätt existerar inte. Var är straffet för alla bombningar i Irak, Libyen, m.m.? Det är den starkes rätt, om du inte har märkt det ännu.

Problemet för Ryssland var ju att de inte var den starke. De är med Nordkorea och Iran nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in