Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Han skriver själv att hans siffror angående 30% att Putin kommer använda taktiska kärnvapen som hög. Andra "gissare" ligger på mellan 5-9% angående det. Skulle vi köra med 7% att Putin använder taktiskt kärnvapen mot Ukraina så skulle risken för fullskaligt kärnvapenkrig a la ww3 ligga på 1/25 eller 4%. Inte särskilt hög i min mening.
Sedan kommer andra faktorer såklart. Skulle Putin bestämma om taktiska kärnvapen och få igenom förslaget (han är inte ensam om det). Hur skulle det ryska folket reagera då? Skulle de enas upp bakom att gå i döden eller skulle något annat inträffa.
För enas man bakom idén att använda taktiska kärnvapen i Ukraina så är man beredd på att dö. Det gäller alla människor i Ryssland. Inte bara Putin som vet att ett misslyckande för honom i Ukraina troligen betyder döden oavsett.
4% är väldigt högt. Det var en mycket högre risk för "katastrof" än vi var beredda att acceptera under pandemin. Tänk "the long game". Om mänskligheten accepterar 4-10% risk för katastrofer, så klarar vi oss antagligen inte på 3-400 års sikt.
När det är sagt så håller jag med dig om många av de andra argumenten. Jag tror också hans skattning att det är 80% chans för att NATO svarar med stort konventionellt angrepp är högt satt, av liknande skäl som du nämner. Den bör också justeras ner.
Men man ska tänka på att de där 30% är inte satta utifrån dagens läge. De ska ses vid ett scenarie där många av Putins nya 300 000 mobiliserade män ligger demoraliserade och döda, och nya kontingenter ligger nergrävda utanför Sevastopol, och vid gamla ryska gränsen, TASS kablar ut meddelanden om massiva ukrainska folkmord av ryssar i Donetsk och Mariupol och ännu mer moderna vapen används av ukrainska armén, och Zelensky vägrar förhandla.